وقوع مشکل اختلال سوگ در دوران پساکرونا ، غفلت از پیشگیری، ضعف عظیم سیستم درمانی کشور

به گزارش شهر سرگرمی، رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره به مناسبت روز روان شناس و مشاوره می گوید اختلالات روانی متعددی بعد از دوران کرونا در بسیاری از مردم به وجود خواهد آمد که این دوره پساکرونا نام می گیرد.

وقوع مشکل اختلال سوگ در دوران پساکرونا ، غفلت از پیشگیری، ضعف عظیم سیستم درمانی کشور

دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور در گفت و گو با خبرنگاران مطرح نمود: نهم اردیبهشت ماه سالروز تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره است. مصوبه مجلس شورای اسلامی، قانون تشکیل سازمان را تصویب و شورای نگهبان هم آن را تایید کرد. این قانون در نهم اردیبهشت ماه 1382 ابلاغ شد و به همین دلیل هر سال بر اساس مصوبه شورای مرکزی ، سازمان این روز گرامی می دارد. به شورای عمومی فرهنگی نیز پیشنهاد دادند که این روز در تقویم درج گردد.

دکتر حاتمی گفت: در این روز دلیل مراسم های مختلفی در سطح کشور در این روز برگزار می گردد. این مراسم را روان شناسان و مشاوران برگزار می نمایند. اهمیت روز روان شناس و مشاور و نقشی که روان شناسی و مشاوره در سلامت روان ایفا می نماید از این زاویه اهمیت دارد که سلامت روان بخش عمده سلامت عمومی فرد را تشکیل می دهد. این مسئولیت بر عهده روان شناسان و مشاوران است.

رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور اضافه کرد: فعالیت های گسترده ای در حیطه روان درمانی و مشاوره در کشور انجام می گردد. تشکیل سازمان نظام روان شناسی این مسئله را تفسیر نموده و در عین حال به آن جنبه قانونی داده و هویت بخشیده است. ما به این خاطر این روز را گرامی می داریم.

این مقام مسئول بیان داشت: در امسال به دلیل مسئله کرونا با مشکل روبرو شدیم و نتوانیم مراسم های مختص به این روز را برگزار کنیم. همکاران ما در سازمان نظام پزشکی به دلیل شهادت بعضی از همکاران در جریان مقابله با کرونا و شرایط کنونی کشور دیگر تمایلی به برگزاری مناسبات مختلف این روز ندارند و ما هم موافق این قضیه هستیم. امسال در حد گرامیداشت با این مسئله روبرو هستیم و به وسیله رسانه ها و فضای مجازی به تقدیر از فعالان حوزه سلامت روان می پردازیم.

وی ادامه داد: در رابطه با دو ماه گذشته شرایط خاصی در کشور حکمفرما بود و باید از خدمات ارزنده همکاران خود تقدیر کنیم. ما برنامه هایی متنوعی داریم که در سراسر کشور در حال اجراست.

دکتر حاتمی یادآور شد: در روزهای نخستی که کرونا در کشور ورود پیدا کرد وحشتی در تمام شهروندان ایجاد شد و اضطراب و استرس ها به چند برابر رسید.

رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور در ادامه گفت: در خانواده ها به خصوص میان بچه ها و نوجوانان یک ترس عمومی به وجود آمد و روان شناسان و مشاوران به این قضیه ورود کردند. باید این اوضاع آرام می شد. به همین دلیل به وسیله فضاهای مجازی، سامانه 4030 و مشاوره های تلفنی، بسته های آموزشی و البته صدا و سیما و رسانه های دیگر باب گفت و گو را با مردم باز شد و به مردم در رابطه با مسائل روانی اطلاع دادند.

وی اعلام کرد: نحوه تعاملات در زمان قرنطینه برای مردم بازگو شد. به خصوص آموزش سبک زندگی کرونایی در دستور کار نهاده شد و سعی بر این شد که این مسئله برای تمامی اقشار جامعه تبیین گردد. از بچه ها گرفته تا بزرگسالان و کسانی که بیماری های زمینه ای دارند با اطلاع رسانی های مبتنی بر روان شناسی و مشاوره روبرو شدند. این مسائل باعث شد نقش مشاوران و روان شناسان در کاهش عوارض روحی ناشی از ویروس کرونا در جامعه برجسته گردد.

رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور تاکید نمود: عوارض روانی در زمان شیوع ویروس کرونا مثل وسواس، استرس، اضطراب، اختلافات خانوادگی و افسردگی افزایش پیدا نموده است. اینجا دیگر روان شناسان باید وارد می شدند. در این شرایط بد روحی پزشکان نقشی ندارند بلکه این روان شناسان هستند که باید تمهیدات لازم را به وسیله روان درمانی و مشاوره و گفت و گو با مردم انجام بدهند. این یک بخش قضیه است که در دوران کرونا روان شناسان باید ایفای نقش نمایند.

دکتر حاتمی اذعان داشت: ما با دوران پساکرونا هم روبرو هستیم. در این دوران بخش درمانی کمتر می گردد. چیزی که اهمیت دارد این است که تمهیداتی جهت پیشگیری از عوارضی که ایجاد شده، فراهم گردد.

وی گفت: خیلی از عوارض روانی به این دلیل است که اذهان درگیر ترس از ویروس کرونا است. البته در سوی دیگر یک شرایط خاص واقع شده است. فرض کنید در یک خانواده فردی فوت نموده است اما با توجه به شرایط حادی که کرونا به وجود آورده حتی مراسم هم نمی توانند برای او بگیرند. یادبودی برای او در کار نخواهد بود ولی به دلیل اینکه ذهن افراد درگیر مسئله سلامت است به همین خاطر به آن مسئله یعنی ناتوانی در برگزاری مراسم توجهی نمی گردد.

این مقام مسئول اضافه کرد: اما در دوران پساکرونا دیگر شرایط عادی تر می گردد و آن موقع بحث درگذشتگان دوران شیوع کرونا به صورت پررنگ درمی آید. آن موقع است که این مسئله مراسم نگرفتن برای آنها بازماندگان جدی تر به نظر می آید. این افراد مظلومانه فوت شدند و غریبانه به خاک رفتند. اینها باعث می گردد ما با اختلالی به نام اختلال سوگ روبرو بشویم. این اختلال سوگ، ناشی از درگذشت یکی از اعضای خانواده به دلیل کرونا است.

دکتر حاتمی مطرح نمود: اکنون بسیاری از خانواده ها مسئله ابتلای تازه درگذشته خود به کرونا را کتمان می نمایند. این راز در دوران پساکرونا عوارض آشکاری دارد. آن موقع است که روان شناسان باید در جهت برطرف این اختلالات کوشش نمایند. نقش روان شناسان و مشاوران در نظام سلامت خیلی مهم است و به خصوص در قضیه کرونا باید همتی بالاتر از آنچه که هست انجام بدهند. اکنون ستاد ملی مبارزه با کرونا باید موضوع را جدی تر بگیرد.

رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور در رابطه با این پرسش که چه تعداد روان شناس بر اساس آمار رسمی در کشور وجود دارد، گفت: ما در مجموع حدود 30 هزار عضو رسمی سازمان داریم که از این تعداد شش هزار و 500 نفر روان شناس رسمی هستند. بدان معنا که پروانه فعالیت را از سازمان روان شناسی اخذ نموده اند. بقیه افراد هم تحت نظر روان شناسان دیگر کارآموزی را می گذرانند و در فرآیند دریافت پروانه قرار دارند. این آمار رسمی و دقیق است. البته ما از دانشجویان زیادی هم برخوردار هستیم که در حال تحصیل هستند و جز این آمار حساب نمی شوند.

دکتر حاتمی تاکید نمود: ما از همه اصحاب رسانه و کسانی که تریبون دارند درخواست می کنیم مسئله پیشگیری را جدی بگیرند. پیشگیری فقط مربوط به کرونا نیست و کلیه آسیب های اجتماعی و روانی را هم در برمی گیرد. بعضی از این آسیب ها به مرحله بحران هم نزدیک شده است. مسائلی نظیر طلاق و اعتیاد در دوران قرنطینه به شدت پررنگ شدند. مسائل دیگری هم نظیر افسردگی هم بسیار زیاد شده است.

وی گفت: همه اینها قابلیت پیشگیری دارد و اصحاب رسانه باید یاری نمایند سلامت روان مردم را افزایش بدهند. مردم باید بدانند وقتی مشکل دارند این مشکل به راحتی با مشورت حل خواهد شد. نباید بگذارند این مشکل مزمن گردد تا درمان کردن آن بسیار سخت گردد. این مشکل هم از نظر اقتصادی خسارت بیشتری وارد می نماید و هم اینکه شهروندان اذیت می شوند. بیماری روحی باعث آشفتگی کل یک خانواده می گردد. ما می خواهیم همه دست به دست هم بدهند و سلامت روان مردم را افزایش بدهند. الان کرونا ثابت کرد که مردم باید از مشکلان مربوط به روان را پیشگیری نمایند.

رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور یادآور شد: برای کرونا نه هنوز درمانی وجود دارد و نه واکسن. همه این کارهایی هم که انجام می گردد مبتنی بر پیشگیری است همانند رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی. پیشگیری باید برای تمامی اختلالات نهادینه گردد. نقطه ضعف کشور همین قضیه است.

وی در ادامه گفت: برای درمان الان از بیمارستان های متعددی برخوردار هستیم و وزارت بهداشت هزینه هنگفتی را برای کرونا تقبل نموده است ولی ای کاش تمام این هزینه خرج پیشگیری می شد و زودتر از اینها به چنین مسئله ای اهمیت می دادیم.

دکتر حاتمی ادامه داد: باید به پیشگیری اهمیت می دادیم نه اینکه وقتی کسی مریض شد همه به دنبال درمان باشند. قبل از این قضایا باید پیشگیری در دستور کار قرار می گرفت. در تمام جهان پیشگیری به عنوان مهم ترین برنامه سیاست گذاری و برنامه ریزی ها تلقی می گردد.

این مقام مسئول در سرانجام گفت: توصیه من به عنوان رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور این است که مسئولان، برنامه ریزان، مجلس شورای اسلامی مسئله پیشگیری اولویت اول سلامت کشور قرار بدهند و این نگاه درمان محور را تضعیف نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 965

به "وقوع مشکل اختلال سوگ در دوران پساکرونا ، غفلت از پیشگیری، ضعف عظیم سیستم درمانی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقوع مشکل اختلال سوگ در دوران پساکرونا ، غفلت از پیشگیری، ضعف عظیم سیستم درمانی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید