صندوق حمایت از پژوهشگران از طرح های مقابله با کرونا حمایت می کند خبرنگاران

به گزارش شهر سرگرمی، رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این صندوق از طرح های پژوهشی و همکاری با فناوران سایر کشورها برای مقابله با کرونا حمایت می کند.

صندوق حمایت از پژوهشگران از طرح های مقابله با کرونا حمایت می کند خبرنگاران

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرنگاران، ایمان افتخاری اضافه نمود: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از نخستین روزهای شیوع کرونا بر آن شد تا از ظرفیت علمی محققان کشور برای مقابله با این بیماری استفاده کند بنابراین نخستین فراخوان ویژه خود را با موضوع کرونا منتشر کرد.

وی یادآور شد:: پس از انتشار فراخوان بیش از400 طرح پژوهشی به این صندوق ارسال شد که تا کنون بیش از 100 طرح مورد حمایت قرار گرفته است. در این فراخوان تمرکز بر موضوعات حوزه علوم انسانی بود تا با توجه به ظرفیت های غنی در این حوزه آگاهی و شناخت نسبت به ابعاد گوناگون بیماری افزایش یابد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: به عنوان مثال کنترل استرس ناشی از سبک جدید زندگی، توصیه های ورزشی در این دوران و برخورد با بچه ها برخی از موضوعات پژوهش ها در این زمینه است. طراحی برخی اپلیکیشن ها از جمله خروجی های این پژوهش ها بوده و تلاش شده است دستاوردهای آن در خدمت احاد مردم قرار گیرد.

شیوع کرونا و تاثیر آن بر فعالیت محققان

افتخاری درباره شیوع کرونا و تاثیر آن بر فعالیت محققان هم گفت: شیوع کرونا و شرایطی که در مراکز علمی ایجاد کرد، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بر آن داشت تا برای انگیزه بخشی بیشتر به پژوهشگران سطح حمایت ها را افزایش دهد و ساز و کار ارزیابی طرح ها را تسهیل کنیم. در حوزه هایی مثل پسا دکتری و حوزه های مربوط به جوانان رشدمان را در مقایسه با سال گذشته ادامه دادیم.

انتشار فراخوان های مشترک

رییس صندوق به به انتشار فراخوان مشترک با آکادمی علوم چین اشاره و اعلام کرد: صندوق و آکادمی علوم چین چند دوره فراخوان برای حمایت از طرح های پژوهشی مشترک میان محققان 2 کشور منتشر کردند اما در سال گذشته علاوه بر حوزه های فناورانه مد نظر 6 طرح نیز با موضوع کرونا مورد حمایت قرار گرفت.

افتخاری اظهارداشت: علاوه بر فعالیت صندوق در سطح ملی نگاهی به اقدامات این مرکز در حوزه بین المللی در سال گذشته قابل اعتناست. افزون بر فراخوانی که با آکادمی علوم چین منتشر شد؛ صندوق دومین فراخوان خود با بنیاد پژوهش های بنیادی روسیه را نیز اجرایی کرد. در این فراخوان 40 طرح پژوهشی مشترک میان محققان ایران و روسیه حمایت می شود.

وی درباره این فراخوان یادآور شد: در این فراخوان حوزه های متنوعی همچون فناوری اطلاعات، مکانیک، هوا و فضا، اقتصاد، هوش مصنوعی، باستان شناسی، علوم پایه و مطالعات پیشرفته نفت و گاز مد نظر قرار گرفت. این فراخوان را باید یکی از پیروز ترین فراخوان های صندوق بدانیم.

وی ادامه داد: زیرا از نظر کیفی و کمی ارسال طرح ها با همه فراخوان های دیگر متفاوت بود. 380 طرح مشترک بسیار کیفی ارسال شد و قرار بود حداکثر از 20 طرح حمایت شود اما از آنجا که از نظر کیفی طرح ها در سطح بالایی قرار داشتند، طی رایزنی هایی که با طرف روسی صورت گرفت این تعداد به 40 افزایش یافت. اینکه از این طریق، ارتباط محکم علمی میان پژوهشگران دو کشور ایجاد شد را باید دستاورد مهمی بدانیم.

عضویت رسمی ایران در یاسا

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرح داد: همچنین در سال 1399، عضویت صندوق حمایت از پژوهشگران، به عنوان نماینده ایران در یاسا (موسسه بین المللی تحلیل کاربردی سیستم ها) به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید.

افتخاری در این خصوص گفت: ایران از این پس رسماً یکی از 25 عضو شورای حکام یاسا خواهد بود، که تمرکز آن بر تحلیل و سیاست گذاری بر مبنای بررسی جامع سیستم های پیچیده است که ابعاد متعددی در آن باید مد نظر گیرد. بالاخص در موضوعات کلانی که مسائلی از جنس منابع انرژی، موضوعات جمعیتی، دغدغه های محیط زیستی، جنبه های اجتماعی و ... به هم گره می خورند و همه آنها در تصمیم گیری باید مد نظر قرار گیرد، تجربه و تخصص قابل توجهی در یاسا وجود دارد که امیدواریم در قالب برنامه های داخلی منسجم، بتوانیم با استفاده صحیح از این تجربه، گروههای پژوهشی داخل کشور را در این حوزه ها توانمندتر از گذشته ببینیم.

تمرکز بیشتر روی حوزه های علوم انسانی و پایه

وی درمورد برنامه های این صندوق در سال گذشته گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تمرکز خاصی در سال 99 روی حوزه های علوم پایه و انسانی داشت. تعداد و حجم حمایت از این حوزه ها در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت. علاوه بر منابع مالی خوب برای تقویت این حوزه ها؛ قالب های حمایتی جدیدی را تعریف کردیم که می توان به گرنت های میثاق و بنیان اشاره کرد. این قالب های حمایت مراحل تصویب را طی کرده اند و در سال جاری تکمیل می شوند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: امضای تفاهم نامه با مجموعه های فعال در حوزه علوم انسانی نیز از دیگر اقدامات سال گذشته بود که در راستای بین المللی شدن و حمایت از کرسی های گروهی این حوزه اجرا شده است.

توسعه جهت تحقیقات در خارج از دانشگاه

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افتخاری اضافه نمود: همچنین صندوق تفاهم نامه های دیگری نیز در سال گذشته منعقد کرده است. یکی از آنها تفاهم نامه پسا دکتری فناوری بود که پژوهشگران پس از دوران دکتری جهت تحقیقات خود را در خارج از دانشگاه و در شرکت های دانش بنیان یا صنعتی بزرگ انجام می دهند. این اقدام یا منجر به استقرار پژوهشگران در این شرکت ها می شود یا با تجربه کسب شده منجر به راه اندازی شرکت دانش بنیان می شود.

وی یادآور شد: نخستین تفاهم نامه در سال گذشته اجرایی شد. این تفاهم نامه در حوزه لاستیک بوده و تعدادی از پژوهشگران در شرکت شاخص برای گذراندن دوره پسا دکتری مستقر شدند. همچنین صندوق تفاهم نامه دیگری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حمایت از 200 پژوهشگر پسا دکتری و 200 رساله دکتری منعقد کرده است.

جشنواره ای برای ترویج فناوری میان عموم

وی همچنین گفت فعالیت های ترویجی را باید یکی از فعالیت های صندوق در سال گذشته بدانیم. جشنواره و مسابقه ملی پاناسه یکی از فعالیت های بخش ترویج صندوق بود. این رویداد با همکاری ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان برگزار شد و در آن دانشجویان تمام مقاطع انتها نامه خود را در سه دقیقه و با زبان ساده بیان کردند. بیش از 650 فیلم دریافت و از این میان 150 اثر برتر انتخاب شد. ترویج علم در سطح جامعه و آگاهی سازی عمومی از دستاوردهای علمی دانشگاهی از اهداف این رویداد بود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین درباره حمایت های صندوق از فعالیت پژوهشگران، اضافه نمود: صندوق از طرح های پژوهشی محققان دانشگاهی حمایت می کند. یک پله بالاتر گرنت های پژوهشی قرار دارند. تنوع هم دارند به عنوان مثال در حوزه علوم پایه به برندگان جایزه های بین المللی نگاهی ویژه داریم یا گرنت آغاز که به فارغ التحصیلان صد دانشگاه برتر بازگشته به کشور تعلق می گیرد. یک سطح بالاتر حمایت از کرسی پژوهشی و طرح های بین المللی است.

برنامه های سال جاری صندوق

افتخاری درمورد برنامه های سال جاری این صندوق گفت: سال جاری چندین فراخوان در حوزه بین الملل برای حمایت از انجام طرح های پژوهشی مشترک با آکادمی علوم چین، وزارت علوم و فناوری چین، بنیاد علوم طبیعی چین و بنیاد پژوهش های بنیادی روسیه منتشر می کنیم.

وی یادآور شد: برخی گرنت هایی که در طول سال گذشته تعریف شدند، دریافت طرح های خود برای حمایت را نیز آغاز کردند که باید آنها را توسعه و رونق دهیم. کرسی های پژوهشی در سال جاری با قدرت بیشتری دنبال می شود و بخش قابل توجهی از منابع را به سمت کرسی های جوان سوق می دهیم. نخستین پذیرش های کرسی جوان در نیمه نخست سال جاری آغاز می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1507

به "صندوق حمایت از پژوهشگران از طرح های مقابله با کرونا حمایت می کند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق حمایت از پژوهشگران از طرح های مقابله با کرونا حمایت می کند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید