اولین واکسن عفونت های قارچی برای آزمایش های انسانی آماده می گردد

به گزارش شهر سرگرمی، درمان بیماری های قارچی کار سختی است و تا به امروز واکسنی برای پیشگیری از این عوامل بیماری زا تأییدیه نگرفته است. با این حال، واکسنی که محققان دانشگاه جورجیا ساخته اند می تواند به افراد دارای نقص ایمنی یاری کند تا در برابر سه گروه از رایج ترین قارچ ها یعنی پنوموسیستیس، آسپرژیلوس و کاندیدا که موجب عفونت های مرگبار می شوند، در امان بمانند.

اولین واکسن عفونت های قارچی برای آزمایش های انسانی آماده می گردد

این روز ها اگر سریال The Last of Us را دیده باشید، حتماً به این فکر نموده اید که اگر یک همه گیری قارچی در جهان به وجود بیاید، چه فاجعه ای رخ خواهد داد. حالا محققان برای اولین واکسنی ساخته اند که می تواند در برابر انواع خاصی از قارچ های خطرناک ایستادگی کند. این واکسن فعلاً مراحل آزمایش حیوانی را پشت سر گذاشته است، و به زودی آزمایش های انسانی را شروع خواهد نمود.

دانشمندان دانشگاه جورجیای آمریکا واکسنی را توسعه داده اند که در آزمایش های حیوانی مانع از ایجاد عفونت و مرگ بر اثر سه نوع قارچ شده اند. این قارچ ها معمولاً در انسان ها عفونت های فرصت طلب ایجاد می نمایند. پژوهشگران حالا برای شروع آزمایش های انسانی مقدماتی آماده می شوند.

درمان بیماری های قارچی کار سختی است و تا به امروز واکسنی برای پیشگیری از این عوامل بیماری زا تأییدیه نگرفته است. با این حال، واکسنی که محققان دانشگاه جورجیا ساخته اند می تواند به افراد دارای نقص ایمنی یاری کند تا در برابر سه گروه از رایج ترین قارچ ها یعنی پنوموسیستیس، آسپرژیلوس و کاندیدا که موجب عفونت های مرگبار می شوند، در امان بمانند.

واکسن عفونت های قارچی در حیوانات عارضه حادی نداشته است

این واکسن ظاهراً به سیستم ایمنی بدن یاد می دهد تا پروتئین های مربوط به این قارچ ها را شناسایی کند و ایمنی بدن را در برابر تهاجم آن ها افزایش دهد. محققان تا به امروز این واکسن را روی موش ها و میمون های مکاک آزمایش نموده اند و دریافته اند که این روش می تواند مانع از عفونت های حاد و مرگ بر اثر ابتلا به قارچ ها گردد. افزون بر این، عارضه جانبی حادی در میمون های مکاک مشاهده نشده است.

محققان می گویند مطالعات نشان داده است که در حال حاضر حدود 13 میلیون عفونت قارچی خطرناک در جهان وجود دارد و بخش عمده این عفونت ها به وسیله همین سه گروه به وجود می آیند.

قارچ ها در مقایسه با ویروس ها کمتر ایجاد بیماری می نمایند، چرا که گرمای بدن ما شرایط بقا را از آن ها می گیرد و سیستم ایمنی هم در شرایط عادی می تواند عملکرد مناسبی در برابرشان داشته باشد. با این حال، بسیاری از متخصصان باور دارند که گرمایش جهانی می تواند مقاومت قارچ ها به گرما را افزایش بدهد. افزون بر این، کسانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند یا به طور کلی شرایط سلامتی نامناسبی دارند، بیشتر در معرض این عوامل بیماری زا هستند. محققان می گویند این خطر احتمالاً در سال های آینده افزایش پیدا خواهد نمود.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 23 بهمن 1401 بروزرسانی: 23 بهمن 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2158

به "اولین واکسن عفونت های قارچی برای آزمایش های انسانی آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین واکسن عفونت های قارچی برای آزمایش های انسانی آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید