8 روش ساده تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد و کهنه

به گزارش شهر سرگرمی، چطور تخم مرغ سالم را از تخم مرغ فاسد تشخیص بدهیم؟ تخم مرغ یکی از منابع غذایی مهم و سرشار از پروتئین است. این ماده غذایی، علاوه بر اینکه به تنهایی یا در تهیه انواع غذاها استفاده می گردد، کاربرد وسیعی هم در تهیه انواع دسر، کیک، شیرینی، نان و … دارد. به همین دلیل توجه به سالم یا ناسالم بودن تخم مرغ، از اهمیت زیادی برخوردار است. اما چطور بفهمیم تخم مرغ سالم است؟ در این مقاله از در ترفندها و نکات تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد و کهنه را به شما خواهیم گفت.

8 روش ساده تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد و کهنه

چگونه تخم مرغ سالم و تازه را از تخم مرغ قدیمی و فاسد تشخیص بدهیم؟

علیرغم، استفاده از تخم مرغ فاسد، احتمال ایجاد مسمومیت های شدید را به همراه دارد. مسمومیت سالمونلا یکی از شایع ترین مسمومیت هایی است که به وسیله مصرف تخم مرغ خراب به وجود می آید. از طرفی استفاده از تخم مرغ فاسد در غذا، می تواند طعم و بوی کل غذا را خراب و آن را بلااستفاده کند.

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید متوجه سالم یا خراب بودن تخم مرغ شوید. فساد تخم مرغ را هم از نظر ظاهری و با تماشا و هم به روش های دیگر می توان تشخیص دارد. در ادامه به آنالیز روش های تشخیص تخم مرغ فاسد و سالم می پردازیم.

ضمناً سالم و باکیفیت را به روش های و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

1- تشخیص تخم مرغ سالم با آب

یکی از شناخته شده ترین راه های تشخیص تخم مرغ سالم، انداختن تخم مرغ در آب و تست میزان شناور یا ته نشین شدن آن است. برای این روش تشخیص ابتدا باید تخم مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و اجازه دهید دمای آن به دمای محیط برسد.

سپس در یک کاسه یا لیوان، مقداری آب بریزید که میزان آب، دو برابر میزان تخم مرغ باشد. یعنی در حدی باشد که روی تخم مرغ با آب پوشانده گردد. سپس تخم مرغ را در لیوان یا کاسه بگذارید. در این صورت، ممکن است با 3 حالت روبه رو شوید که هر کدام از این حالت ها، نشانگر شرایط تخم مرغ است:

حالت اول: تخم مرغ سالم

اگر تخم مرغ داخل آب فرو رفت و کمی مایل یا کج بود، نشانه سالم بودن تخم مرغ است. این تخم مرغ تقریبا حدود یک هفته از زمان فراوریش گذشته و کاملا قابل مصرف است. تخم مرغ ها در صورت سالم بودن سنگین هستند و در آب ته نشین می شوند.

حالت دوم: تخم مرغ مانده یا کهنه

در صورتی که تخم مرغ در ته لیوان برود ولی سمت نوک تخم مرغ، به ته ظرف نزدیک تر باشد، از زمان فراوری آن حدود 3 هفته گذشته است. این تخم مرغ قابل مصرف است اما تازگی خود را ندارد.

حالت سوم: تخم مرغ فاسد

اگر تخم مرغ روی آب ماند و ته کاسه یا لیوان، ته نشین نشد، نشانه خراب شدن و فاسد بودن تخم مرغ است و باید از مصرف آن اجتناب کنید.

2- تخم مرغ را بو کنید

یک روش دیگر برای تشخیص خراب شدن تخم مرغ این است که تخم مرغ را بو کنید. بو کردن تخم مرغ از روی پوسته آن، گاهی اوقات می تواند به شما یاری کند که تشخیص دهید تخم مرغ تان سالم است یا خراب. برای این کار پوسته تخم مرغ را ببویید، اگر بوی ترشیدگی و بوی زننده ای داشت، نشانه خراب شدن تخم مرغ است. اما اگر بوی خاصی ندارد، احتمال سالم بودن آن بالاتر است.

3- تخم مرغ را بشکنید

با شکستن تخم مرغ، شرایط سالم یا خراب بودن تخم مرغ، کاملا تعیین می گردد. در این روش، حتما تخم مرغ را در یک کاسه یا ظرف جدا و قبل از اینکه به غذا اضافه کنید، بشکنید. یکی از این 3 حالت برای تخم مرغ بعد از شکستن اتفاق می افتد.

1- اگر زرده و سفیده تخم مرغ کاملا جدا از هم بودند و بین آنها یک خط مثل مرز، سفیده و زرده را جدا نموده باشد، تخم مرغ سالم است. در این حالت، زرده تخم مرغ، بیرون زده و کاملا حالت گرد و کروی خود را حفظ می نماید و برآمده است.

2- اگر زرده و سفیده، از هم جدا بودند ولی زرده برجسته نبود و حالت کروی نداشت، به معنی مانده و کهنه بودن تخم مرغ است. در این حالت، تخم مرغ خراب نشده ولی تازه هم نیست.

3- اگر رنگ سفیده تخم مرغ، کدر بود، نشانه تازه بودن و اگر سفید شفاف بود، نشانه قدیمی بودن تخم مرغ است. البته این تخم مرغ هم قابل مصرف است.

4- اگر زرده و سفیده در هم فرو رفتند و زرده در سفیده پخش گردد، تخم مرغ فاسد شده است. در این حالت سفیده روان و آبکی خواهد بود.

4- تخم مرغ را تکان دهید

شنیدن صدای تخم مرغ در هنگام تکان دادن، یک روش دیگر برای تشخیص خراب یا سالم بودن تخم مرغ است. در این روش، باید تخم مرغ را کنار گوشتان قرار داده و آن را تکان دهید. اگر با تکان دادن تخم مرغ، صدایی از آن نشنیدید، نشانه سالم بودن تخم مرغ است. اما اگر حس کردید، زرده و سفیده در حال تکان خوردن هستند، تخم مرغ فاسد شده است.

علت این صدا، رطوبت و دی اکسید کربن موجود در کیسه های هوایی موجود در تخم مرغ است. هر چه تخم مرغ، کهنه تر باشد، این کیسه های هوایی بزرگ تر می شوند و در اثر تکان دادن تخم مرغ، صدای بلندتر و واضح تری می شنوید.

5- به رنگ سفیده تخم مرغ توجه کنید

اینکه رنگ زرده، زرد یا نارنجی باشد، در سالم یا ناسالم بودن تخم مرغ، تاثیری ندارد. اما اگر سفیده تخم مرغ، حالت رنگین کمانی داشت یا رنگ سفید آن، متمایل به صورتی بود، تخم مرغ به باکتری سودوموناس، آلوده شده است. البته خوردن این تخم مرغ خطرناک نیست. اما اگر در سفیده تخم مرغ، لکه های سیاه یا سبز مشاهده کردید، به معنی آلودگی قارچی تخم مرغ است و باید حتما از خوردن آن صرف نظر نموده و تخم مرغ را دور بیندازید.

6- تاریخ انقضای تخم مرغ را آنالیز کنید

درج شدن تاریخ انقضا روی تخم مرغ های شرکتی می تواند به شما برای استفاده از تخم مرغ در زمان مطلوب یاری کند. روی پوسته تخم مرغ هایی که به وسیله فروشگاه ها و به روش های بهداشتی تهیه و روانه بازار می شوند، تاریخ فراوری و انقضا درج شده است. معمولا زمان انقضای تخم مرغ، یک ماه پس از فراوری است و باید تخم مرغ را قبل از انتها 1 ماه، مصرف کنید.

7- تشخیص تخم مرغ ترک خورده خراب

اگر تخم مرغ خریدید و روی پوسته آن ترک داشت، در یک ظرف، مقداری آب سرد و نمک بریزید و تخم مرغ را در آن بیندازید. اگر در اطراف پوسته، حباب هایی تشکیل شد، نشان دهنده ناسالم و خراب بودن تخم مرغ است. شما می دانید

8- تشخیص تخم مرغ آبپز خراب

اگر تخم مرغ را آبپز کردید و بعد از آبپز شدن، وقتی می خواهید پوست تخم مرغ را بگیرید، پوسته به سختی جدا شد و مدام خرد می شد، یعنی یک تخم مرغ فاسد یا خیلی مانده را آبپز نموده اید. وجود یک نوار سبز یا تیر رنگ بین زرده و سفیده، به معنی خرابی تخم مرغ آبپز نیست. این موضوع به خاطر پختن زیاد تخم مرغ، یا اکسید شدن آهن موجود در آن است.

بیشتر بخوانید:

سوالات متداول درباره تخم مرغ سالم و ناسالم

اگر تخم مرغ فاسد خوردیم چه کنیم؟

به هیچ عنوان در صورت تشخیص فاسد بودن تخم مرغ، آن را مصرف نکنید. اما اگر تخم مرغی خوردید که مسموم بود، عوارض آن 8 تا 12 ساعت بعد تعیین می گردد. در صورت بروز هر گونه دردهای شکمی، اسهال، استفراغ و تب که از عوارض خوردن تخم مرغ فاسد است حتما به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

وجود خون در تخم مرغ، نشانه چیست؟

اگر لکه گوشتی یا رگه خونی در تخم مرغ مشاهده کردید، نشان دهنده فاسد یا آلوده بودن آن نیست. این لکه زمانی ایجاد می گردد که رگ خوبی در زمان تشکیل تخم، پاره شده است. این موضوع حتی به تازه یا کهنه بودن تخم مرغ هم ربطی ندارد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 1 خرداد 1403 بروزرسانی: 1 خرداد 1403 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2257

به "8 روش ساده تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد و کهنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 روش ساده تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد و کهنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید