کوبا به دوستانش پایبند است، در ونزوئلا حتی یک مرکز نظامی نداریم

به گزارش شهر سرگرمی، خبرنگاران، گروه بین الملل: سفارت کوبا در تهران امروز یکشنبه کنفرانس خبری را با عنوان کوبا در مواجهه با تشدید جنگ اقتصادی آمریکا برگزار کرد.

کوبا به دوستانش پایبند است، در ونزوئلا حتی یک مرکز نظامی نداریم

در ابتدای این کنفرانس الکسیس باندریج وگا سفیر کوبا گفت: ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از زمان تصدی این مقام به اعمال مداوم اقدامات محدود کننده و سیاست های تهاجمی اقدام کرده است. ترامپ احکامی را در محکومیت اقدامات باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا صادر می کند و محدودیت های جدیدی برای سفر و تجارت در نظر گرفته است.

سفیر کوبا همچنین به موضوع شیوع بیماری های مرموز در سفارتخانه های کانادا و آمریکا اشاره کرد که بهانه ای شد برای خروج 60 درصد از کارمندان سفارت آمریکا از هاوانا.

اخراج 15 دیپلمات کوبایی از واشنگتن، ممنوع المعامله بودن 180 نهاد کوبایی، تعطیلی دفتر سرویس مهاجرت و شهروندی آمریکا در کوبا، تحریم تانکرهای نفتی که از مقصد ونزوئلا به کوبا حرکت می کنند، تهدید شرکت های خارجی با اتکا به قانون هلمز بولتون، لغو فعالیت های فرهنگی و در نهایت لغو پروازها به مقصد 9 شهر کوبا به استثنای هاوانا از جمله اقدامات خصمانه ای بود که سفیر کوبا به عنوان ادله جنگ مالی آمریکا علیه این کشور ارائه کرد.

وی اضافه نمود: در تاریخ 6 و 7 نوامبر رای گیری درباره لغو تحریم های کوبا در سازمان ملل انجام می شود و دلیل برگزاری این نشست مطبوعاتی نیز همین است. ما هر ساله اطلاعاتی را در اختیار کشورهای مختلف در رابطه با تحریم های آمریکا قرار می دهیم و از ایران به خاطر واکنشی که به آن نشان می دهد قدردانی می کنیم.

سفیر کوبا در تهران اضافه نمود: ما از این تحریم ها به عنوان محاصره مالی یاد می کنیم. این تحریم ها 60 سال علیه کوبا ادامه داشته اما در 2 سال اخیر بسیار شدید بوده و تاثیری فراملی بر کوبا داشته است. تحریم ها و محاصره مالی نقض کامل حقوق بشر و حتی به منزله نسل کشی است. تحریم های آمریکا علیه کوبا توهین به جامعه بین الملل است. از جامعه بین الملل و به ویژه ایران به دلیل محکومیت همیشگی این تحریم ها و نسل کشی قدردانی می کنیم.

الکسیس باندریج وگا اضافه نمود: همانگونه که سعی می کنند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند؛ در جهت معکوس تلاش می کنند واردات نفت به کوبا را نیز به صفر برسانند و به گوشه گوشه محیط تجاری کوبا آسیب برسانند. آنها حتی برای بچه ها و زنان نیز در زمینه فراهم کردن دارو استثنائی قائل نمی شوند و این تحریم ها توهین به جامعه بین الملل است.

بند 3 قانون هلمز بولتون در واکنش به تداوم حمایت کوبا از ونزوئلا اجرایی خواهد شد. با این حال اتحادیه اروپا و کانادا به دلیل منافعی که در کوبا دارند با اجرایی شدن آن به شدت مخالفند. مخالفت اتحادیه اروپا وکانادا با این قانون تا چه حد جدی است؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه بند 3 قانون هلمز بولتون در واکنش به تداوم حمایت کوبا از ونزوئلا اجرایی خواهد شد. با این حال اتحادیه اروپا و کانادا به دلیل منافعی که در کوبا دارند با اجرایی شدن آن به شدت مخالفند. مخالفت اتحادیه اروپا وکانادا با این قانون تا چه حد جدی است؟ گفت: حمایت کوبا از ونزوئلا تاریخی است و موضوع جدیدی تلقی نمی شود. ما از زمان چاوز قرارداد تسهیل تجارت با ونزوئلا داریم. اما با توجه به اتهامی مبنی بر حضور نظامی و کمک تسلیحاتی کوبا به ونزوئلا بود که کارزاری با هدف تشدید فشارها علیه هاوانا ایجاد شد. اعلام می کنم که کوبا حتی یک مرکز نظامی در ونزوئلا ندارد. ما 20 هزار نیرو داریم که اکثر آنها خانم هستند و خدمات آموزشی و بهداشتی ارائه می کنند. آمریکا حتی جسارت کرد و پیشنهاد داد که اگر کمک به ونزوئلا را قطع کنید تحریم ها را رفع می کنیم اما کوبا به دوستانش پایبند است.

همانطور که اشاره کردید جامعه بین الملل از جمله اروپا و کانادا با قانون هلمز بولتون مخالفت کرد و طبق درخواست بروکسل تا کنون بند 3 مربوط به جریمه و تحریم شرکت های خارجی فعال در کوبا اجرا نشده است.

یک بند دیگر هم هست که اجرای بند 3 را با مشکل روبرو می کند. طبق قانون دادگاه های ایالات متحده فقط این شکایت را برای مراکز داخل آمریکا مجاز می داند و نه کشورهای ثالث. تاکنون 10 شکایت در این زمینه مطرح شده که البته پیشرفتی نداشته است. حتی اسپانیا به دلیل منافعی که دارد حاضر است در دادگاه به نفع ما عمل کند. در واقع این قانون نه برای شرکت هایی که در حال حاضر با کوبا کار می کنند بلکه برای آنهایی که خواهان همکاری آینده هستند ایجاد ترس و رعب کرده و فضای تجاری را مسموم می کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران مبنی بر امکان کنار گذاشتن سوئیفت مطابق آنچه هند، چین و روسیه درباره آن توافق کردند گفت: ما با چین و روسیه روابط بسیار عالی داریم که هدفشان صرفا تجارت نیست و با ما همبستگی دارند. آنها 60 سال تحریم کوبا و خسارات اقلیمی که در 10 سال اخیر به دلیل طوفان متحمل شده ایم درک کرده و حتی قرض های ما را بخشیده اند. آنها به سوددهی بلندمدت نظر دارند. بخش اقتصاد همیشه بیش از همه مورد تحریم بوده. نمی دانم با چه سیستم مالی با چین و روسیه کار می کنیم اما تجارت با این کشورها به خوبی برقرار است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 487

به "کوبا به دوستانش پایبند است، در ونزوئلا حتی یک مرکز نظامی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوبا به دوستانش پایبند است، در ونزوئلا حتی یک مرکز نظامی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید