تور استانبول ارزان: فرودگاه های استانبول

به گزارش شهر سرگرمی، صنعت هوانوردی و فرودگاه ها نقش انکارناپذیری در توسعه روابط و جابه جایی مسافران استانبول ایفا می نمایند. برای آشنایی با فرودگاه های استانبول همراه این مقاله باشید.

تور استانبول ارزان: فرودگاه های استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

شهر استانبول به علت پذیرش حجم بالایی از مسافران داخلی و خارجی و گردشگران تور ترکیه و تور استانبول شاهد حجم بالایی از ترافیک در بخش حمل و نقل است و ازاین رو، برای جوابگویی به این ترددها پایانه های متعددی از جمله ترمینال های مسافری، ایستگاه های قطار و فرودگاه های مختلفی احداث و پیشرفته است. برای مثال، در حال حاضر، دو فرودگاه آتاتورک (Istanbul Atatürk Airport) و صبیحه گوکچن (Sabiha Gokcen International Airport) جوابگوی پروازهای داخلی و بین المللی هستند، ولی با این وجود دولت ترکیه پروژه ساخت سومین فرودگاه این شهر را در سال 2015 شروع نموده است که طبق برنامه در سال 2030 آماده بهره برداری خواهد بود. فرودگاه تازه در ساحل دریای سیاه قرار گرفته است و پس از اتمام، جایگزین فرودگاه آتاتورک خواهد شد.

فرودگاه بین المللی آتاتورک (Istanbul Ataturk Airport)

فرودگاه بین المللی آتاتورک اصلی ترین فرودگاه بین المللی و بعلاوه به لحاظ تعداد مسافر بزرگترین فرودگاه شهر استانبول است. این فرودگاه در سال 1924 میلادی در منطقه یشیل کوی (Yesilkoy) شهر استانبول شروع به کار نموده است و در ابتدای تاسیس نیز به همین نام خوانده می شد. تا اینکه در دهه 1980 میلادی به افتخار نخستین رئیس جمهوری و موسس جمهوری ترکیه - مصطفی کمال آتاتورک (Mustafa Kemal Ataturk) - تغییر نام داد. در حال حاضر، این فرودگاه قطب اصلی پروازهای خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) محسوب می گردد. بعلاوه فرودگاه آتاتورک در سال 2015 با پذیرش بالغ بر 60 میلیون نفر مسافر رتبه یازدهم شلوغ ترین فرودگاه دنیا از نظر ترافیک مسافری و رتبه دهم دنیا را در بخش پایانه حمل و نقل بین المللی کسب نموده است. علاوه بر این، در سال گذشته میلادی، عنوان سومین فرودگاه پرتردد اروپا را به همراه فرودگاه فرانکفورت آلمان پس از فرودگاه هیترو لندن (London Heathrow)، شارل دوگل پاریس (Paris Charles de Gaulle) به دست آورد.

امکانات

فرودگاه بین المللی آتاتورک دارای دو پایانه (ترمینال مسافری) اصلی است. ترمینال یک دارای ساختاری قدیمی و کوچک تر است و برای جابه جایی مسافران پروازهای داخلی ترکیه به وسیله خطوط هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. البته تا قبل از شروع به کار ترمینال شماره 2 از این پایانه برای پذیرش مسافران پروازهای خارجی نیز استفاده می شد. ترمینال شماره 2 نیز از سال 2000 برای پروازهای خارجی شروع به کار نموده است و نسبت به ترمینال یک، از امکانات بیشتری مانند هشت در ورودی، سالن بزرگ، فروشگاه ها و رستوران های متنوع برخوردار است. بعلاوه هواپیماهای غول پیکری مانند بوئینگ 777-ER نیز می توانند از راهروهای این ترمینال به راحتی مسافرگیری نمایند.

موقعیت جغرافیایی و راه های دسترسی

فرودگاه آتاتورک در بخش اروپایی شهر استانبول و در فاصله 24 کیلومتری از مرکز شهر به سمت غرب قرار گرفته است. برای دسترسی به فرودگاه آتاتورک می توان از خودرو یا وسائط نقلیه عمومی استفاده کرد.

مترو

خط M1A مترو استانبول از ایستگاه ینی کاپی (Yenikapi) حرکت نموده و پس از عبور از مراکز اصلی بخش اروپایی استانبول مانند پایانه اتوبوس به فرودگاه آتاتورک منتهی می گردد.

اتوبوس شهری

یکی از شرکت های حمل و نقل برتر کشور ترکیه به نام هاواتاش (Havatas) سرویس هایی را به مقصد فرودگاه دایر نموده است. این اتوبوس ها هر 90 دقیقه از ایستگاه های مختلف در سراسر شهر مانند باکیرکوی (Bakirkoy)، ینی کاپی (Yenikapi)، آکسارای (Aksaray) و میدان تقسیم (Taksim Square) مسافران را بدون توقف به فرودگاه آتاتورک جابه جا می نمایند.

خطوط هوایی

فرودگاه استانبول به لحاظ کثرت پروازها پذیرای پروازهای بسیاری از خطوط هوایی از اقصی نقاط دنیا است؛ در این میان خطوط هوایی ایرانی نیز روزانه دارای پروازهای متعددی به شکل رفت و برگشت برای جابه جایی مسافران و کالا (پروازهای کارگو) به مقصد این فرودگاه هستند.

پروازهای کارگو ایرانی به مقصد فرودگاه آتاتورک

  • ایران ایر کارگو: تهران، فرودگاه امام
  • ترکیش ایرلاینز: تهران

پروازهای مسافری ایرانی به مقصد فرودگاه آتاتورک

  • هواپیمایی آتا : تبریز، فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز
  • ایران ایر: تبریز (فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز)، تهران (فرودگاه امام)
  • هواپیمایی آسمان: ارومیه
  • هواپیمایی ماهان: تهران (فرودگاه امام)
  • هواپیمایی معراج: تهران (فرودگاه امام)، مشهد
  • هواپیمایی تابان: اصفهان
  • ترکیش ایرلاینز: اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، تهران

فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن (Sabiha Gökçen International Airport)

فرودگاه بین المللی صبیح گوکچن پس از فرودگاه آتاتورک دومین فرودگاه بین المللی شهر استانبول است که به افتخار نخستین بانوی خلبان ترکیه به نام وی نام گذاری شده است. تا پیش از سال 2007 میلادی فرودگاه آتاتورک تنها فرودگاه شهر استانبول به شمار می رفت، ولی به علت افزایش تقاضا برای سفرهای داخلی و خارجی دولت ترکیه با مشارکت مجموعه شرکت های لیماک (Limak Holding)، گروه جی ام آر (GMR) هند و شرکت فرودگاه های مالزی (Malaysia Airport Holding Berhad) پروژه ساخت فرودگاه دوم استانبول را کلید زده و در سی و یکم ماه اکتبر سال 2009 افتتاح کرد.

در ابتدای راه اندازی ظرفیت ترمینال خارجی در حدود 3 میلیون نفر و ظرفیت ترمینال داخلی در حدود نیم میلیون نفر در سال پیش بینی شده بود، ولی برخلاف پیش بینی ها در سال 2015 در حدود 28 میلیون نفر مسافر در پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه به مقصدهای مختلف جابه جا شدند. بعلاوه فرودگاه صبیحه گوکچن در سپتامبر سال 2010 از طرف کنگره دنیای خطوط هوایی مقرون به صرفه قیمت در لندن عنوان برترین فرودگاه دنیا را کسب و پیروز به دریافت جایزه شد. علاوه بر این، فرودگاه صبیحه گوکچن محل استقرار خطوط هوایی اصلی ترکیه از جمله ترکیش ایرلاینز، پگاسوس ایرلاینز (Pegasus Airlines) و بوراجت (Borajet) است.

امکانات

ساختمان تازه فرودگاه صبیحه گوکچن دارای امکانات و بخش های متعددی برای پروازهای داخلی و خارجی است که از جمله آن ها می توان به پارکینگ چهار طبقه با ظرفیت 4718 خودرو سواری و 72 اتوبوس، هتلی چهار طبقه با 128 اتاق، 116 باجه پذیرش و 50 پیشخوان کنترل گذرنامه مسافران ورودی و خروجی، 5000 مترمربع فضای کافه و رستوران، سالن تشریفات و کنفرانس، مرکز خرید مطابق با استانداردهای بین المللی و ... اشاره نمود. بعلاوه ترمینال کارگو فرودگاه دارای گنجایش سالانه 90،000 تن و 18 سردخانه است.

موقعیت جغرافیایی و راه های دسترسی

فرودگاه صبیحه گوکچن در بخش آسیایی شهر استانبول و در 35 کیلومتری سمت جنوب شرقی شهر استانبول از مرکز واقع است. این فرودگاه نیز همچون فرودگاه آتاتورک دارای راه های دسترسی مختلفی از مرکز شهر است.

راستا ریلی

فرودگاه صبیحه گوکچن در 14 کیلومتری ایستگاه پندیک (Pendik) و تاکسی های دریایی قرار گرفته است.

مترو

خط M4 قطار شهری استانبول به فرودگاه صبیحه گوکچن منتهی می گردد. البته استفاده از تاکسی یا اتوبوس برای دسترسی به فرودگاه نیز میسر است، ولی راستا نسبتا طولانی تر خواهد بود.

سرویس های فرودگاه

سرویس های فرودگاه در دو منطقه میدان تقسیم و کادیکوی برای انتقال مسافران حضور دارند.

خودرو سواری و تاکسی

برای دسترسی به فرودگاه به وسیله خودرو یا تاکسی باید از بزرگراه E80 گذر کرد که در منطقه متروپولیتن استانبول واقع است.

خطوط هوایی

اگرچه پروازهای خطوط هوایی فرودگاه صبیحه گوکچن نسبت به فرودگاه آتاتورک محدودتر است، ولی پروازهای متعددی از ایران به مقصد این فرودگاه و برعکس دایر است.

پروازهای کارگو

در حال حاضر هیچ پرواز کارگویی از ایران به مقصد این فرودگاه وجود ندارد.

پروازهای مسافری

بوراجت: اراک، اردبیل، سنندج (این پروازها حالت دائمی نداشته و به صورت فصلی به مقصد این شهرها و برعکس اجرا می گردد).

پگاسوس ایرلاینز: تهران (فرودگاه امام)

ترکیش ایرلاینز: تهران (فرودگاه امام)

همواره می توانید برای خریدبلیط هواپیما خارجیبا استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را مقرون به صرفه تر از همه جا تهیه کنید.

همواره می توانید برای خریدبلیط هواپیما خارجیبا استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را مقرون به صرفه تر از همه جا تهیه کنید.

منبع: کجارو / sabihagokcen.aero / en.wikipedia.org / ataturkairport.com / en.wikipedia.org
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1922

به "تور استانبول ارزان: فرودگاه های استانبول" امتیاز دهید

1 کاربر به "تور استانبول ارزان: فرودگاه های استانبول" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول ارزان: فرودگاه های استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید