پس از تزریق واکسن کرونا، دقیقا چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟

به گزارش شهر سرگرمی، مهمترین نکته ای که باید در خصوص واکسن ها بدانید این است که آن ها به بدن شما آموزش می دهند که چگونه برای مقابله با عفونت آماده گردد، بدون اینکه بدن شما مجبور باشد خودش با عفونت مقابله کند. به این ترتیب، واکسن ها به بدن شما یاری می نمایند تا برای حمله میکروب ها آماده گردد

پس از تزریق واکسن کرونا، دقیقا چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟

خبرنگاران| همه گیری کرونا، شیوه زندگی مردم در سراسر دنیا را تغییر داده است. تا 14 اکتبر 2021، بیش از 716000 نفر تنها در ایالات متحده جان خود را از دست داده اند. کارشناسان بهداشت معتقدند که واکسن کرونا یکی از راه های مهم برای یاری به سرانجام این همه گیری است.

به گزارش خبرنگاران؛ اما دریافت واکسن می تواند برای بچه ها و بزرگسالان ترسناک باشد. به علاوه، اطلاعات زیادی در خصوص نحوه عملکرد واکسن های COVID-19 وجود دارد، اما درک بعضی از آن ها سخت است.

واکسن ها شبیه مهاجمان ساخته می شوند

مهمترین نکته ای که باید در خصوص واکسن ها بدانید این است که آن ها به بدن شما آموزش می دهند که چگونه برای مقابله با عفونت آماده گردد، بدون اینکه بدن شما مجبور باشد خودش با عفونت مقابله کند. به این ترتیب، واکسن ها به بدن شما یاری می نمایند تا برای حمله میکروب ها آماده گردد که در غیر این صورت می تواند شما را بسیار بیمار کند.

هر سه واکسن COVID-19 موجود در ایالات متحده (واکسن های فایزر، مُدرنا و جانسون جانسون) بر آنچه پروتئین سنبله ویروس SARS-CoV-2 یا ویروس کرونا نامیده می گردد، تمرکز دارد. SARS-CoV-2 یک ویروس گرد است، با برآمدگی هایی در سراسر آن. برجستگی ها پروتئین های سنبله هستند.

در یک کروناویروس واقعی، پروتئین های سنبله به ویروس کووید 19 اجازه ورود به سلول ها را می دهند تا ویروس بتواند نسخه های بیشتری از خود تهیه کند. این کار را با چسبیدن به انواع خاصی از پروتئین ها، به نام گیرنده ها، در سلول های انسان به ویژه سلول های ریه انجام می دهد. به این ترتیب، ویروس می تواند به سلول های سالم نفوذ نموده و آن ها را آلوده کند.

واکسن های مدرنا، فایزر و جانسون جانسون همه با ارائه دستورالعمل به سلول های بدن برای ساختن پروتئین سنبله، به طور مشابه عمل می نمایند. واکسن های فایزر و مدرنا این دستورالعمل ها را بر روی یک مولکول به نام mRNA حمل می نمایند. این مولکول تک رشته ای شبیه یک تکه نوار بلند با دستورالعمل ساخت پروتئین کدگذاری شده در یک طرف است.

از طرف دیگر، واکسن جانسون جانسون دستورالعمل ها را به وسیله مولکول های DNA به سلول ها می رساند. از ویروسی به نام آدنوویروس استفاده می نماید که نمی تواند از خود کپی بگیرد و DNA پروتئین های سنبله را به سلول های انسان منتقل کند. این DNA در mRNA کپی می گردد، که دستورالعمل ها را به پروتئین ترجمه می نماید. در این مورد، پروتئین سنبله کروناویروس است؛ بنابراین تفاوت اصلی بین سه واکسن این است که دوز های فایزر و مدرنا دستورالعمل پروتئین را به وسیله mRNA به بدن شما می رسانند، در حالی که دوز های جانسون جانسون آن را به وسیله DNA راهنمایی می نماید. پس از آن، هر سه واکسن به یک شکل عمل می نمایند.

وقتی واکسن وارد بدن شما می گردد چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که واکسن کرونا تزریق می گردد، mRNA یا DNA به وسیله سلول های بافتی و سلول های ایمنی ویژه ای که در ماهیچه ها، پوست و اندام ها به نام سلول های دندریتیک زندگی می نمایند، بلعیده می گردد. سلول های دندریتیک مانند نگهبانان بر تمام قسمت های بدن مراقبت می نمایند و علائم حمله میکروب ها، مانند کروناویروس را جستجو می نمایند.

به محض اینکه DNA یا mRNA در داخل سلول های دندریتیک یا بافت نهاده شد، سلول ها از دستورالعمل ها برای ایجاد پروتئین های سنبله استفاده می نمایند. این فرایند به طور معمول کمتر از 12 ساعت طول می کشد. پس از اینکه پروتئین های سنبله ساخته شده و آماده نشان دادن به سیستم ایمنی می شوند، mRNA یا DNA به وسیله سلول تجزیه شده و از بین می رود.

مهم است بدانید که اگرچه سلول های شما پروتئین های مخصوص خود را ساخته اند، اما اطلاعات کافی برای تهیه نسخه کامل ویروس را ندارند. اما پروتئین های سنبله می توانند سیستم دفاعی بدن را تقویت نموده و دفاع خود را تقویت نمایند، بنابراین در صورت حمله کامل ویروس کرونا آماده است.

هنگامی که سلول های بافتی و سلول های دندریتیک پروتئین های سنبله را به عنوان مهمان های ناخوانده تشخیص می دهند، سلول ها قسمت هایی از پروتئین های سنبله را در قسمت بیرونی خود قرار می دهند تا سایر سلول ها آن را مشاهده نمایند. سلول های دندریتیک بعلاوه سیگنال های خطر را همزمان منتشر می نمایند تا به دیگر سلول ها اطلاع دهند که پروتئین سنبله تهدیدی است. سیگنال های خطر مانند تابلو های زرد نئون چشمک زن هستند که روی قطعه نمایش داده شده پروتئین سنبله هشدار می دهند که: این یکی خودی نیست!

این سیگنال های هشدار دهنده سپس پاسخ ایمنی بدن شما را افزایش می دهد.

وقتی سیستم ایمنی بدن تقویت می گردد چه اتفاقی می افتد؟

به لطف این فرایند، بدن اکنون در آماده باش کامل است و آماده یادگیری مبارزه با مهاجمان است، در این مورد، پروتئین های سنبله پس از تزریق با واکسن کووید 19 ساخته می شوند.

سلول های ایمنی بدن که سلول های B و T نامیده می شوند، علائم هشداردهنده مهاجم خارجی را تشخیص می دهند. هزاران نفر از این سلول ها برای اطلاع از این تهدید نو به منطقه می شتابند تا بتوانند به حفاظت یاری نمایند.

سلول های B متخصص در ساختن تله هایی هستند که آنتی بادی نامیده می شوند و پروتئین های سنبله مهاجم را از بین می برند. سلول های B مختلف تعداد زیادی آنتی بادی تخصصی فراوری می نمایند که قسمت های مختلف ویروس یا باکتری را تشخیص می دهد؛ و سلول های B مانند یک کارخانه عمل می نمایند و به ساخت آنتی بادی ها علیه تهدیدی که حتی پس از از بین رفتن آن ادامه می یابد ادامه می دهند تا از بدن در طولانی مدت محافظت نمایند.

منبع: ScitechDaily

منبع: فرادید
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1814

به "پس از تزریق واکسن کرونا، دقیقا چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس از تزریق واکسن کرونا، دقیقا چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید