قیمت گرافیک های انویدیا و AMD اکنون تنها 12٪ بیشتر از قیمت شرکتی است

به گزارش شهر سرگرمی، طی این چند سال اخیر، قیمت گرافیک های انویدیا و AMD به خاطر مسائل مربوط به ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال به شدت افزایش پیدا کرده است. اما به نظر می رسد این شرایط بالاخره رو به بهبودی است.

قیمت گرافیک های انویدیا و AMD اکنون تنها 12٪ بیشتر از قیمت شرکتی است

انویدیا و AMD در حال حاضر بزرگ ترین شرکت های فعال در زمینه تولید پردازنده های گرافیکی هستند که در بین کاربران مختلف از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند. اما طی چند سال اخیر و با افزایش چشمگیر شمار ماینرها (کسانی که به استخراج رمز ارز مشغول هستند)، قیمت گرافیک های انویدیا و AMD به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کرده؛ به گونه ای که موجودی آن ها هم محدود شده است. ماینرها گرافیک ها را در تعداد بسیار بالا و با قیمت زیاد خریداری می کنند چرا که کسب و کارشان در نهایت هزینه پرداختی را جبران می کند. همین مسأله هم سبب شده موجودی کم شود و قیمت ها به شکل نامعقولی تغییر و حتی مدت زمان گارانتی گرافیک ها هم کاهش پیدا کند.

به مرور زمان و با کاهش فعالیت های مربوط به استخراج رمز ارز، قیمت گرافیک ها به تدریج شکسته شد و اکنون به جایی رسیده که تنها 12٪ و 19٪ بیشتر از قیمت اعلام شده از سوی شرکت سازنده است. این در حالی است که پیش از این، گرافیک ها با 70٪ یا در برخی مواقع 80٪ بیشتر از قیمت شرکتی به فروش می رسیدند.

به گزارش وب سایت 3DCenter، قیمت گرافیک های هر دو شرکت یعنی انویدیا و AMD از اواخر سال 2021 تا به امروز روندی نزولی به خود گرفته است. بنابراین خیلی هم تعجب آور نیست که می بینیم اکنون بین قیمت بازار و قیمت شرکتی، فقط 12٪ و 19٪ اختلاف وجود دارد. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی وب سایت منبع، قیمت گرافیک های سری RTX 30 انویدیا در حال حاضر در بازار، 19٪ بیشتر از قیمتی است که شرکت برای آن ها در نظر گرفته است، در حالی که این مقدار برای کارت های سری RX 6000 شرکت AMD به 12٪ می رسد.

علاوه بر این ها، موجودی کارت ها هم به شکل قابل توجهی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است به گونه ای که تقریبا می توان گفت هیچ بازاری وجود ندارد که در آن نتوانید گرافیک دلخواه خود را پیدا کنید. شاید عجیب باشد اما تقریبا یک سال قبل بود که وقتی خبری در رابطه با کارت گرافیک منتشر می شد، در بخش مربوط به قیمت همیشه می گفتیم البته اگر بتوانید آن را در بازار پیدا کنید…. اما خوشبختانه شرایط از دسامبر سال گذشته تا به امروز بسیار بهتر شده است. در زیر می توانید جدول مربوط به درصد تغییرات قیمت گرافیک های انویدیا و AMD را از بازه زمانی دسامبر 2021 تا آوریل امسال مشاهده کنید.

نام مدل12 دسامبر 2 ژانویه23 ژانویه13 فوریه6 مارس27 مارس17 آوریل
سری GeForce RTX 30 انویدیا87٪ (بیشتر از قیمت شرکت)85٪77٪57٪41٪25٪19٪
سری رادئون RX 6000 AND 83٪ (بیشتر از قیمت شرکت)78٪63٪45٪35٪25٪12٪

شرایط کارت گرافیک های AMD

همان طور که مشاهده می کنید، قیمت کارت های گرافیک طی تقریبا 6 ماه گذشته بیش از 65٪ کاهش پیدا کرده است که این خبر بسیار خوبی برای گیمرها به شمار میرود. نکته جالبی هم که وجود دارد این است که برخی از گرافیک های AMD نظیر RX 6500 XT و RX 6600 در برخی از بازارها با قیمتی کمتر از قیمت شرکتی به فروش می رسند. به عبارتی دیگر، جز کارت های سری RX 6800، تمامی محصولات AMD یا کمتر از قیمت شرکتی هستند یا با هم در یک سطح قرار دارند.

البته یک سری از خرده فروشی ها قیمت کارت هایی را که هنوز معرفی نشده اند را هم لیست کرده اند که در برخی مواقع حتی دو برابر بیشتر از قیمت شرکتی است. این موضوع هیچ ربطی به ماینینگ یا بحران رایج گرافیک ها ندارد چون برخی از فروشگاه ها معمولا وقتی یک محصول به تازگی عرضه می شود، یک حباب قیمتی عجیبی ایجاد می کنند و به واسطه همین کار هم کلی سود به جیب می زنند. بنابراین برای مشخص شدن قیمت اصلی یک محصول باید یکی دو ماه بعد از عرضه رسمی آن صبر کنیم.

شرایط کارت گرافیک های انویدیا

در طرف مقابل، کارت های انویدیا که همیشه به مراتب گران تر از محصولات رقیب بوده اند، در این شرایط هم اندکی گران تر هستند. کارت های این شرکت به صورت میانگین، 19٪ گران تر از قیمتی هستند که شرکت سازنده روی آن ها اعمال می کند. با این حال یک سری مشکل هم وجود دارد که باید به آن ها اشاره کنیم. RTX 3060 Ti یکی از بهترین و در عین حال مقرون به صرفه ترین محصولات انویدیا است که خواهان زیادی هم دارد. به همین علت بسیاری از خرده فروشی ها برچسب قیمتی نامعقولی برای آن در نظر می گیرند. همین موضوع برای RTX 3070 هم صدق می کند.

این طور که به نظر می رسد، هرچه به مدل های بالارده نزدیک تر می شویم، اختلاف قیمت کمتری را هم شاهد هستیم. برای مثال RTX 3080 Ti و RTX 3090 Ti خیلی گران تر از قیمت شرکتی به فروش نمی رسند و حتی انتظار می رود طی ماه های آینده، اختلاف قیمت موجود، تک رقمی شود. اما یک مشکل جدی وجود دارد و آن هم خطر بازگشت ماینرها است!

طبق اطلاعات منتشر شده، الگوریتم اثبات سهم (POS = Proof of Stake) قرار است طی آپدیتی در نیمه دوم امسال به ارز دیجیتال اتریوم اضافه شود. این موضوع شاید سبب شود باز هم ماینرها دست به کار شده و بازار گرافیک را بار دیگر دچار بحران کنند. اگرچه این بار بعید به نظر می رسد افزایش قیمتی مثل قبل را ببینیم اما اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا قیمت ها بار دیگر افزایش پیدا خواهند کرد و در نتیجه گرافیک های نسل بعد انویدیا و AMD هم تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت.

فعلا باید از شرایط موجود نهایت لذت را ببریم و منتظر بمانیم ببینیم در آینده نزدیک، چه اتفاقی رخ می دهد. آیا این کاهش قیمت ادامه خواهد داشت یا باز هم ماینرها کام کاربران عادی را تلخ می کنند؟

منبع: Wccftech

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2022

به "قیمت گرافیک های انویدیا و AMD اکنون تنها 12٪ بیشتر از قیمت شرکتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت گرافیک های انویدیا و AMD اکنون تنها 12٪ بیشتر از قیمت شرکتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید