غریب آبادی: احیای برجام به سندی جداگانه احتیاج ندارد

به گزارش شهر سرگرمی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید نمود که احیای برجام، نیازی به سندی جداگانه ندارد.

غریب آبادی: احیای برجام به سندی جداگانه احتیاج ندارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کاظم غریب آبادی در صفحه توئیتر خود نوشت: همانگونه که قبلا هم گفتم، تنها نقش آژانس، نظارت و راستی آزمایی اقدامات مرتبط هسته ای و ارائه گزارشات بروز رسانی واقعی در این خصوص است. ارائه هرگونه ارزیابی در مورد اینکه این تعهدات چگونه اجرا می شوند (به عنوان مثال، اشاره به عباراتی مانند نقض)، قطعا فراتر از ماموریت محوله به آژانس بوده و باید از آن اجتناب گردد.

وی توضیح داد: آژانس نقش و سهم خود را به هنگام مذاکرات برجام ایفاء کرد. تعهدات اعضاء و وظایف آژانس به طور ظریف و دقیقی مکتوب شده و مورد توافق نهاده شد و هر طرفی می داند که برای اجرای توافق چه کاری باید انجام دهد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

سفیر کشورمان با تاکید بر اینکه برجام مورد مذاکره مجدد قرار نمی گیرد خاطر نشان کرد: در صورت احیای آن، ضرورتی برای یک سند، توافق یا تفاهم جدید در رابطه با نقش آژانس نیز وجود ندارد. نیازی نیست که شرایط را پیچیده تر کنیم.

رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رویترز از لزوم امضای یک تفاهمنامه یا سند فرعی به منظور احیای برجام سخن گفت.

روسی در مورد آینده برجام پس از استقرار دولت جدید آمریکا که مدعی شده است که میخواهد به این توافق چندجانبه -که دولت ترامپ در سال 2018 از آن خارج شده بود- بازگردد، به رویترز گفت: احیای توافق هسته ای در دوران ریاست جمهوری جو بایدن مستلزم امضای یک تفاهمنامه جدید است که در آن تعیین گردد که ایران چگونه باید به تعهدات هسته ای خود ذیل برجام بازگردد.

وی در ادامه شرح داد: در این توافق [برجام] آن قدر تخلفات اتفاق افتاده است که نمی توان انتظار داشت که همه چیز به راحتی به جای اول خود بازگردد. من نمی توانم تصور کنم که آنها خیلی ساده بگویند که به پله اول بازگشته اند زیرا پله اول دیگر وجود ندارد.

رافائل گروسی اضافه کرد: تعیین است که باید یک پروتکل یا یک توافقنامه یا یک تفاهمنامه یا نوعی سند فرعی [برای احیای برجام] ایجاد گردد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی در مصاحبه خود با رویترز صرفاً از تعهدات هسته ای ایران ذیل برجام و نگرانی درباره نقض این تعهدات سخن گفته است که در واقع کاهش تعهدات هسته ای ایران واکنشی به تحریم های یکجانبه آمریکا و بی تفاوتی طرف های اروپایی به تعهداتشان در قبال برجام بوده است؛ موضوعی که حتی شخص رافائل گروسی نیز در مصاحبه اخیر خود با شبکه آمریکایی سی بی سی به آن اذعان نموده است.

درست یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه گسترده علیه افراد و نهادهای ایرانی که با کوتاهی های مکرر طرف های اروپایی برجام در عمل به تعهدات برجامی و وعده های خود به ایران همراه شد، جمهوری اسلامی ایران تصمیمات تازه ای را برای ایجاد توازن در برجام اتخاذ کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1344

به "غریب آبادی: احیای برجام به سندی جداگانه احتیاج ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غریب آبادی: احیای برجام به سندی جداگانه احتیاج ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید