خبرنگاران بورل و کمیسیون اتحادیه اروپا، آمریکا را به حفظ برجام فراخواندند

به گزارش شهر سرگرمی، لندن - خبرنگاران - کمیسیون اروپا و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای مشترک خواهان همکاری با دولت جدید ایالات متحده برای حفظ برجام شدند.

خبرنگاران بورل و کمیسیون اتحادیه اروپا، آمریکا را به حفظ برجام فراخواندند

با ما سفر کنید و با قیمت تور اروپا در ایام عید از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران، در این بیانیه که یک نسخه آن تحت عنوان دستورکار جدید اتحادیه اروپا و آمریکا برای تحول در دنیا در تارنمای شورای اروپا منتشر شد، آمده است: ضروری است که آمریکا و اتحادیه اروپا برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک، یا توافق هسته ای ایران، که در سال 2015 به تائید شورای امنیت سازمان ملل رسید با یکدیگر همکاری نمایند.

این بیانیه می افزاید: برجام ستون کلیدی معماری منع اشاعه (تسلیحان کشتار جمعی) در دنیا به شمار می رود و ما باید بیشتر کردن دستاوردهای آن همکاری کنیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 2 سال پیش با خروج یکجانبه و غیر قانونی از برجام تمام تحریم هایی را که ذیل این توافق تعلیق شده بود بازگرداند.

ایران هم پس از تعلل طرف های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشته است. جمهوری اسلامی همیشه اعلام نموده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در راستا کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت. او چندی پیش در گفت و گو با نشریه نیویورک تایمز گفت: اگر ایران به تعهدات برجامی اش بازگردد، آمریکا بار دیگر به این توافق می پیوندد و تحریم های ضد ایرانی را لغو می نماید.

در همین حال وزیر امور خارجه آلمان در اظهار نظری همسو با سیاست های ضد ایرانی دونالد ترامپ مطرح نمود: به یک توافق هسته ای فراتر با ایران احتیاج داریم که منافع ما را تامین کند.

هایکو ماس این مطلب را روز آدینه در گفت و گو با نشریه آلمانی اشپیگل مطرح و ادعا کرد: ما انتظارات روشنی را از ایران داریم. تهران نباید به سلاح هسته ای و هرگونه برنامه موشکی که منطقه را تهدید کند دسترسی داشته باشد.

وی اضافه نمود: ایران همچنین باید نقش دیگری را در منطقه ایفا نماید.

وزیر امور خارجه آلمان در حالی این مطلب را اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام نموده که درباره توان موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

در همین حال سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز با بیان اینکه اروپایی ها باید با اجرای تعهداتشان برادری خود را در برجام اثبات نمایند، گفت: فرصت جدیدی برای ادامه راستا درست قبلی فراهم شده است. طرف مقابل به اجرای تعهداتش برگردد و ایران هم همانطور که اعلام نموده به تعهداتش عمل می نماید.

وی با بیان اینکه امیدواریم اروپا صندلی و ظرفیت های خود را شناخته و سقف و کف روابط خود را در نظر بگیرد، یادآور شد: یکی از طرف هایی که به تعهدات خود عمل ننموده، طرف های اروپایی بوده اند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام بوده و کشورهایی مانند آلمان حتی نتوانستند به تعهدات خود عمل نمایند که در نامه های ما آمده است.

به گزارش سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، نمایندگان کشورهای عضو برجام قرار است 26 آذرماه در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل جلسه دهند. گفت وگو درباره اقدامات جاری برای حفظ برجام و نحوه تضمین اجرای کامل و موثر این توافق توسط همه طرف ها از جمله محورهای این جلسه عنوان شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1312

به "خبرنگاران بورل و کمیسیون اتحادیه اروپا، آمریکا را به حفظ برجام فراخواندند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بورل و کمیسیون اتحادیه اروپا، آمریکا را به حفظ برجام فراخواندند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید