ایران: منتظر آمریکا هستیم، وقت کم است

به گزارش شهر سرگرمی، علی ربیعی سخنگوی دولت از محدود کردن فعالیت بازرسان آژانس انرژی اتمی از هفته نخست اسفند اطلاع داد و گفت که فعلا برنامه ای برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد و منتظر موضع دولت آمریکا هستیم.

ایران: منتظر آمریکا هستیم، وقت کم است

به گزارش خبرنگاران، ربیعی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به این سوال که آیا تماسی از دولت بایدن یا اروپایی ها دریافت نموده اید یا برنامه ای برای این کار وجود دارد یا نه، گفت: در حال حاضر هیچ گفت و گو یا تماسی با دولت جدید آمریکا نداشتیم و همچنان منتظر مواضع رسمی دولت آمریکا در نحوه بازگشت به تعهدات این کشور و لغو تحریم های غیرقانونی که جزو جدایی ناپذیر از این تعهدات است، هستیم.

او با بیان اینکه فعلاً برنامه ای برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد، اظهار کرد: هر گونه پیشرفتی در این رابطه به گام های عملی آمریکا در بازگشت به تعهدات خود مطابق قطعنامه 2231 بستگی دارد؛ البته آمریکا تا ابد زمان نخواهد داشت و پنجره فرصت نه تنها برای آمریکا بلکه برای اعضای اروپایی برجام در عمل به تعهدات شان بسیار محدود است.

سخنگوی دولت همچنین درباره زمان محدودیت سطح دسترسی بازرسان آژانس به سایت های هسته ای، گفت: براساس زمان ابلاغ قانون مجلس، اولین قدم های محدودسازی بازرسان مربوط به پروتکل الحاقی در هفته اول اسفند ماه شروع خواهد شد.

او اضافه نمود: البته باید توجه داشت که بازرسی های مربوط به توافق نامه پادمانی همچنان پابرجا خواهند ماند و عمده بازرسی ها و دوربین ها مربوط به این توافق نامه پادمانی است که طبق روال ادامه خواهد یافت.

مجلس شورای اسلامی چندی پیش قانونی برای گسترش برنامه اتمی ایران تصویب کرد که براساس آن اگر تحریم های ایران لغو نگردد ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می نماید. با توقف اجرای پروتکل الحاقی فعالیت بازرسان آژانس به شدت محدود می گردد.

تخت روانچی: منتظریم

در همین حال مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل نیز موضعی مشابه به علی ربیعی اتخاذ نموده و گفته است: ایران برنامه ای برای برقراری مذاکرات با دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا ندارد و منتظر است که دولت جدید آمریکا اولین قدم را برای لغو تحریم ها در بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای بردارد.

روانچی در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه ای برای شروع مذاکراتی مستقیم یا تعاملی غیرمستقیم توسط یک میانجی، شاید دولت سوییس را که حافظ منافع آمریکا در ایران است، با واشنگتن داشته باشد، اعلام کرد که ما برنامه ای برای شروع کردن هیچ چیزی را نداریم.

نماینده ایران در سازمان ملل که اظهاراتی مانند اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را بیان می کرد، گفت که تهران تا زمانی که آمریکا به توافق هسته ای که در سال 2018 از آن خارج شد، بازنگردد، حاضر به انجام دادن اقداماتی نشان دهنده حسن نیت و ایجاد اعتماد نخواهد شد.

مذاکرات بایدن با متحدانش

انتظار ایران در حالی است که دولت تازه استقرار یافته آمریکا مشغول مذاکره با متحدانش درباره ایران است.

جو بایدن در روزهای اخیر با آنگلا مرکل، مکرون و بوریس جانسون رهبران آلمان، فرانسه و انگلیس درباره موضوعات مختلف گفت و گو نموده است یکی از موضوعات اصلی این مذاکرات بحث ایران بوده است.

اروپا انتظار دارد که امریکا به برجام بازگردید و مذاکرات تازه ای با ایران شروع گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1408

به "ایران: منتظر آمریکا هستیم، وقت کم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران: منتظر آمریکا هستیم، وقت کم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید