ترامپ: مکزیک مسئول بخش اعظمی از مسائل پیمان نفتا است

به گزارش شهر سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه یو اِس ای تودی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدار روز دوشنبه خود با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا ضمن تعهد سپاری به ایجاد پلهای تجاری با این همسایه شمالی آمریکا از قصد خود برای اِعمال تغییرات جزئی در پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی- موسوم به نفتا- اطلاع داد و گفت که بخش اعظم مسائل وی با این توافق بزرگ تجاری به کشور مکزیک مربوط می گردد.

ترامپ: مکزیک مسئول بخش اعظمی از مسائل پیمان نفتا است

ترامپ در خصوص پیمان نفتا- که در رقابتهای انتخاباتی سال گذشته خود از آن به عنوان یک فاجعه و عامل انتقال مشاغل آمریکا به کشورهای دیگر انتقاد می کرد- به خبرنگاران گفت که این پیمان را تغییر می دهیم. رئیس جمهور آمریکا به تغییرات موردنظر خود اشاره ای نکرد؛ اما مدعی شد که بخش اعظمی از مسائل این پیمان به مرز جنوبی آمریکا- یعنی مکزیک- مربوط می گردد.

ترامپ ضمن تمجید از ترودو برای انجام مذاکرات پیرامون حوزه وسیعی از موضوعات، از تجارت گرفته تا مبارزه با تروریسم، گفت: ما [آمریکا و کانادا] باید در اقدامات خود هماهنگی بیشتری بوجود آوریم و برای حراست از مشاغل در نیمکره خود و پاسداری از ثروت در قاره خود و همچنین حفظ امنیت تمامی افراد هماهنگ تر عمل نمائیم.

ترودو نیز با تمجید از پیمان تجاری نفتا خاطرنشان ساخت که وی با رئیس جمهور آمریکا در خصوص موضوعات مختلف از جمله تجارت مرزی گفتگوهای سازنده ای داشته است و کانادا را شریکی ضروری برای آمریکا خواند.

رهبران این دو کشور آمریکای شمالی همچنین از تلاشهای جدید خود برای مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و یاری به زنان برای راه اندازی و اداره کسب و کارهای خود خبر دادند.

گفتنی است که موضوع تعهدسپاری ترامپ به بازنگری در پیمان نفتا- یا ابطال کامل آن در صورت عدم رضایت وی از امتیازات انحصاری اعطاء شده- بر نخستین دیدار رئیس جمهوری آمریکا با رهبر همسایه شمالی این کشور سایه افکنده بود. با این حال، هر دو رهبر از ذکر جزئیات گفتگوی خود خودداری نمودند.

شایان ذکر است که ترامپ در جریان رقابتهای انتخاباتی خود، پیمان نفتا را به عنوان یک توافق تجاری نامناسب مورد انتقاد قرار داد؛ پیمانی که به زعم وی، مشاغل آمریکا را به مکزیک و کانادا منتقل کرد.

در مقابل، نخست وزیر کانادا علی رغم ابراز رضایت نسبت به بازنگری در پیمان نفتا، از این توافق تجاری بیست ساله به مثابه یک پیروزی برای تمام طرفهای این پیمان دفاع کرد.

گفتنی است که به رغم اظهارات استهزاء آمیز نخست وزیر کانادا در ماه مارس گذشته مبنی بر خوشآمدگویی کانادا به آمریکائیانی که پس از پیروزی ترامپ از آمریکا به این کشور می گریزند، در یک نشست خبری کاخ سفید با اتخاذ موضعی دیپلماتیک در خصوص احتمال ریاست جمهوری ترامپ گفت که رابطه و دوستی میان دو کشور فراتر از هر شخص یا هر ایدئولوژی است... و کانادا مشتاقانه خواستار همکاری با فردی است که مردم آمریکا به عنوان رئیس جمهور خود انتخاب خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 430

به "ترامپ: مکزیک مسئول بخش اعظمی از مسائل پیمان نفتا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ: مکزیک مسئول بخش اعظمی از مسائل پیمان نفتا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید