خبرنگاران گوایدو دوباره خود را رئیس جمهور و رئیس مجلس ونزوئلا خواند

به گزارش شهر سرگرمی، تهران- خبرنگاران- خوان گوایدو رهبر حزب مخالفان ونزوئلا با نقض قانون اساسی در اقدامی غیرمعمول با استفاده ابزاری از نهاد قانونگذاری، خود را بار دیگر رئیس جمهور و رئیس مجلس خواند.

خبرنگاران گوایدو دوباره خود را رئیس جمهور و رئیس مجلس ونزوئلا خواند

به گزارش یکشنبه خبرنگاران از نشریه ونزوئلایی اولتیماس نوتیسیاس، خوان گوایدو رهبر حزب مخالفان ونزوئلا، در رأس مجلس رو به پایان دوره گذشته در اقدامی غیرمعمول به همراه نمایندگان فعلی، بر سر تمدید این دوره مجلس به مدت یک سال دیگر توافق کردند. در حالی که این اقدام نقض آشکار قانون اساسی ونزوئلاست که در آن اعضای مجلس فعلی باید در پنجم ژانویه 2021میلادی، اختیارات قانونگذاری را به مجلس ملی منتخب مردم در فرآیند انتخاباتی 16 آذر واگذار نمایند.

گوایدو از سال 2019 که خود را رئیس جمهوری خودخوانده معرفی و مادورو را به تقلب در انتخابات 2018 متهم کرد، نتوانسته است در داخل ونزوئلا از حمایت کافی برخوردار گردد.

ویلیام کاستیّو معاون روابط بین الملل وزارت امور خارجه ونزوئلا در برابر چنین اقدام غیرقانونی، در صفحه توئیتر خود این اقدام را نمایشی پوچ با بازی حزب راست گرای افراطی در حال خروج از مجلس توصیف کرد و آن را برخلاف قانون اساسی دانست.

کاستیو همچنین در واکنش به خبر منتشر شده از سوی حزب اقدام دموکراتیک مقرّ احزاب مخالف کاراکاس، نوشت: آنها رأی خود را به اقدام خودسرانه گوایدو و شرکایش مشروط نموده و به وسیله آن می خواهند تجارت سودآوری را در خارج از کشور به دست آورند.

در بخشی از متن منتشر شده، این نهاد مخالف مدعی شده که تا زمان برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری و پارلمانی در سال 2021 از پیشنهاد عیرمعمول مجلس فعلی که آن را اصلاح اساسنامه انتقال قدرت می خوانند حمایت خواهند کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال خروج از کاخ سفید، دولت نیکلاس مادورو را نامآغاز می داند و خوان گوایدو، رهبر مخالفان مادورو، را به عنوان رئیس جمهوری موقت و مآغاز این کشور به رسمیت می شناسد.

این در حالی است که منابع نزدیک به تیم جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا، اعلام نموده اند که وی ضمن نادیده دریافت تماس های خوان گوایدو، برای مذاکره با نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا آماده می گردد.

از آنجا که بایدن راهبرد تشدید فشارها و رویکرد تحریمی ترامپ و حتی تهدید بالقوه نظامی برای سرنگونی دولت مادورو را شکست خورده می بیند و مادورو همچنان بر مسند قدرت باقی است، بنابراین بایدن به دنبال تغییر این استراتژی شکست خورده، به جای همراهی آشکار با گروه مخالفان و حمایت گوایدو، به دنبال بهره برداری از تعدیل روابط با دولت مادورو برآمده است هر چند شرط و شروطی را برای انجام این گفت و گوها در نظر دارد.

براساس قانون اساسی جمهوری بولیواری ونزوئلا، مجلس ملی جدید منتخب با کسب 67 درصد آراء ملت ونزوئلا و پس از تایید ناظران بین المللی، پنجم ژانویه 2021 (16 دی) آغاز به کار خواهد نمود.

مردم ونزوئلا طی فرآیند انتخاباتی آزاد در 6 دسامبر 2020 (16 آذر) نمایندگان مجلس جدید را برای مشخص سرنوشت کشور خود برگزیدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1368

به "خبرنگاران گوایدو دوباره خود را رئیس جمهور و رئیس مجلس ونزوئلا خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گوایدو دوباره خود را رئیس جمهور و رئیس مجلس ونزوئلا خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید