بهره مندی 440 کودک دارای اختلال اُتیسم از خدمات آموزشی و توانبخشی

به گزارش شهر سرگرمی، سرپرست اداره کل بهزیستی خوزستان گفت: در حال حاضر 10 مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم فعال و 2 مرکز در حال راه اندازی تحت نظارت بهزیستی استان هستند و این مراکز با در اختیار داشـتن حدود 96 پرسنل تخصصـی و آموزش دیده به حدود 440 فرد دارای اختلال ارائه خدمت می نمایند.

بهره مندی 440 کودک دارای اختلال اُتیسم از خدمات آموزشی و توانبخشی

مهران کریمیان، ضمن گرامیداشت این روز گفت: اختلالات طیف اُتیسم ، شایع ترین اختلال گروه اختلالات عصبی رشدی است که از نشانه های آن می توان به فعالیت های تکراری و حرکات قالبی، مقاومت در برابر تغییرات محیط یا تغییر در روال عادی زندگی روزمره و تجربه های حسی غیرطبیعی اشاره نمود.

او می گوید: شیوع و نرخ بالای اختلالات طیف اُتیسم در بچه ها، مسائل پیش روی افراد دارای این اختلال و خانواده ایشان، حیاتی بودن تشخیص بهنگام و تحقیقات و مداخلات مناسب برای رشد و توسعه فرد، و ارائه آموزش در راستای بهبودی سطح کیفیت زندگی افراد دارای اختلال طیف اُتیسم ضرورت توجه به مقوله این بیماری را دوچندان می کند.

سرپرست اداره کل بهزیستی خوزستان گفت: به همین منظور بهزیستی خوزستان با راه اندازی مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم، انجام برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اُتیسم، راه اندازی سامانه ملی و الکترونیک غربالگری و تشخیص اختلال طیف اُتیسم، تدوین بسته آموزش مجازی بتا بهزیست (بسته توانبخشی اُتیسم سازمان بهزیستی کشور) و آموزش و تجهیز کارشناسان و مربیان مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم به منابع علمی، اجرای برنامه توانبخشی از راه دور (Tele Rehabilitation) در زمان همه گیری کرونا و توانبخشی حرفه ای به افراد دارای طیف اختلالات اُتیسم ارائه خدمت می کند.

به گفته این مقام مسئول بچه های که در مراکز مذکور تحت برنامه های آموزشی و توانبخشی قرار می گیرند بعد از ترخیص، متناسب با شـرایط، به مهد و مدارس عادی، اسـتثنایی، مراکز توانبخشی حرفه ای، کارگاه تولیدی حمایتی و یا مراکز حمایت شده شغلی ارجاع می شوند.

آقای کریمیان بعلاوه درباره آمار غربال و تشخیص بچه ها 5-2 سال طبق سامانه غربالگری و تشخیص اُتیسم در سال 1400 می گوید: از 78 مورد انجام آزمون غربالگری، 56 کودک مشکوک شناسایی شد که پس از مصاحبه و آزمون تشخیصی 36 مورد در سه سطح خفیف، میانه و شدید تشخیص داده شدند.

او گفت: سال جاری شعار روز جهانی اُتیسم سال 1401 با عنوان فراگیری در محیط کار چالش ها و فرصت ها در جهانی پسا همه گیری است.

سرپرست اداره کل بهزیستی خوزستان انجام تبلیغات محیطی همانند دیوارنویسی، نصب بنر و پوستر در سطح شهرستان ها با موضوع اُتیسم ، اطلاع رسانی به وسیله صدا و سیما، مصاحبه رادیویی و پنل های پیامکی درباره اختلال طیف اُتیسم و معرفی سامانه غربالگری و تشخیص آن و خدمات سازمان، اهدای پکیج های حسی جهت آموزش و توانبخشی افراد مبتلا به اختلال طیف اُتیسم، برگزاری وبینار و کارگاه های آموزشی غیر حضوری برای خانواده های افرادا مبتلا به اختلال طیف اُتیسم و سایر علاقمندان به وسیله انجمن های فعال، انعقاد قرارداد با کلینیک دندانپزشکی جهت درمان بچه ها مبتلا به اُتیسم نیازمند خدمات دندانپزشکی را از جمله بعضی خدمات بهزیستی در هفته آگاهی از طیف اختلالات اُتیسم برشمرد.

این مقام مسئول در سرانجام گفت: امیدواریم با همکاری صاحبنظران و کوشش های خدمتگزاران این طیف از معلولان، بتوانیم شرایط بهتری در جهت ارتقاء کیفیت زندگی افراد دارای اختلال طیف اُتیسم و یاری به خانواده های شکیبا آن ها فراهم نمود.

دوم آوریل مصادف با 13 فروردین ماه، روز جهانی آگاهی از طیف اختلالات اُتیسم نامگذاری شده است.

خبرنگاران خوزستان اهواز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2015

به "بهره مندی 440 کودک دارای اختلال اُتیسم از خدمات آموزشی و توانبخشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره مندی 440 کودک دارای اختلال اُتیسم از خدمات آموزشی و توانبخشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید