برترین روش های پر کردن دندان با انواع مواد و مزایا و معایب آن ها

به گزارش شهر سرگرمی، امروزه مواد مختلفی برای پر کردن دندان استفاده می گردد. دندانها را میتوان با طلا، سرامیک (پورسلین)، آمالگام (نقره ای رنگ)، پلاستیک همرنگ دندان و یا رزین کامپوزیت پر کرد. بعلاوه موادی وجود دارد که حاوی ذرات شیشه است و به یونومر شیشه یا گلس یونومر شناخته می گردد و بسیار شبیه رزین کامپوزیت کار می گردد.

برترین روش های پر کردن دندان با انواع مواد و مزایا و معایب آن ها

از کجا بدانیم دندان ما احتیاج به پر کردن دارد؟

بعبارت دیگر از کجا بفهمیم دندان مان دچار شکستگی، سایش یا پوسیدگی شده که بعد برای پرکردن به دندانپزشک مراجعه کنیم؟؟

شکستگی دندان: معمولا شکستگی دندان طی حادثه ای رخ میدهد و برای فرد قابل تشخیص هست.

سایش دندان : همواره بتدریج ایجاد میگردد و پس از مدتی باعث ایجاد تغییر در شکل ظاهری دندانها میگردد، به اینصورت که سطح دندانها از حالت اولیه که دارای قسمتهای برجسته و فرو رفته است تبدیل به سطحی صاف یا نسبتا صاف میگردد. این نوع از سایش عموما هیچ حساسیت و دردی ایجاد نمیکند و فقط تغییر شکل ظاهری بوجود میاورد و اکثرا احتیاج به درمان پر کردن نیز ندارد، فقط میتوانیم به یاری وسایلی مانند نایت گارد فرایند سایش را کندتر کنیم. گاهی سایش در سطوح بیرونی دندان و نزدیک لثه (اکثرا در اثر سایش مسواک) رخ میدهد این نوع از سایش هم میتواند ایجاد درد کند و هم مشکلاتی از لحاظ زیبایی برای فرد ایجاد کند. در هر دو این موارد میتوانیم قسمتهای سایش یافته را ترمیم یا بعبارتی پر کنیم.

پوسیدگی دندان : علائمی مانند تغییر رنگ بصورت نقطه یا لکه زرد تا قهوه ای و حتی سیاه که قبلا نبوده، حساسیت و درد در هنگام خوردن شیرینی یا ترشی یا هنگام تماس مسواک با دندان دارد. (درد در موارد دیگر ممکن است احتیاج به درمان دیگری داشته باشد)، بعلاوه ایجاد شدن حفره کوچک روی سطح جونده یا سطوح دیگر دندان میتواند نشاندهنده پوسیدگی دندان باشد. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشیم اینست که گاهی پوسیدگی دندان در مراحل اولیه هیچگونه علامت ظاهری و حتی حساسیت به هیچ نوع محرکی ندارد این نوع پوسیدگی ها طی معاینات دوره ای و به وسیله دندانپزشک میتواند شناسایی و درمان گردد و اگر معاینات دوره ای انجام نگردد این پوسیدگی های شناسایی نشده به مرور زمان پیشرفت نموده و در دندان مبتلا ایجاد حفره و یا حساسیت و درد میکند و ممکن است در این مرحله پیشرفت پوسیدگی به اندازه ای شده باشد که احتیاج به درمانهای وسیعتر مانند عصب کشی و … نیز باشد. پس برای داشتن دندانهای سالمتر بهتر است معاینات دوره ای دندانپزشکی بین 4-6 ماه یکبار انجام گردد.

برای درمان پوسیدگی دندان دندانپزشک بخشهای پوسیده دندانتان را برمی دارد و سپس سوراخ ایجاد شده را با مواد پر نماینده مخصوصی، پر می نماید تا قدرت و علمکرد دندان حفظ گردد. پر کردن دندان برای ترمیم ترک خوردگی و شکستگیها نیز انجام می گردد. بعلاوه برای ترمیم دندانهایی که خیلی ساییده شده اند مثلا در دندان قروچه شدید، از مواد پر نماینده استفاده می گردد. البته اگر خرابی دندان زیاد باشد از روکش دندان استفاده می گردد.

از چه موادی برای پر کردن دندان استفاده می گردد؟

امروزه مواد مختلفی برای پر کردن دندان استفاده می گردد. دندانها را میتوان با طلا، سرامیک (پورسلین)، آمالگام (نقره ای رنگ)، پلاستیک همرنگ دندان و یا رزین کامپوزیت پر کرد. بعلاوه موادی وجود دارد که حاوی ذرات شیشه است و به یونومر شیشه یا گلس یونومر شناخته می گردد و بسیار شبیه رزین کامپوزیت کار می گردد.

مراحل پر کردن: در هر مرحله از پر کردن دندان ها چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که خواندید پر کردن دندان یک روش ساده دندانپزشکی است که برای ترمیم پوسیدگی دندان و پر کردن حفرات دندانی استفاده می گردد. این فرایند به لطف استفاده از بی حسی موضعی نسبتاً بدون درد بوده و نسبت به سایر درمان های نسبتا شایع دندانپزشکی مانند روکش دندان، روت کانال تراپی یا درمان ریشه دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و …. احتیاج به زمان کمتری دارد.

اطلاع داشتن از مراحل این فرایند و آنچه که طی پر کردن دندان رخ می دهد می تواند برخی از اضطراب هایی که بیماران قبل از مراجعه به دندانپزشک احساس می نمایند را کاهش دهد. به همین خاطر دنبال کردن توضیحات و مراحل پر کردن دندان که در ادامه آمده است می تواند مفید باشد.

مرحله اول: مشخص کردن محل دقیق پوسیدگی دندان

در قدم نخست دندانپزشک دندان های پوسیده شده شما را آنالیز می نماید. اگر بیش از یک دندان پوسیده در یک طرف دهان شما وجود داشته باشد، او می تواند با رضایت شما آنها را در یک جلسه ترمیم کند. طی این جلسه، دندانپزشک به شما اطلاعاتی درباره تعداد دندان های پوسیده و بعلاوه درجه و عمق پوسیدگی می دهد. سپس بسته به اندازه پوسیدگی دندان، دندانپزشک تان از مواد پر نماینده خاصی برای ترمیم دندان دچار پوسیدگی استفاده می نماید.

نکته مهم:

اگر اندازه پوسیدگی دندان مشخص نباشد، دندانپزشک ممکن است با یاری تصاویر رادیوگرافی یا سایر روش های دیگر، عمق پوسیدگی را به طور دقیق مشاهده نموده و اندازه احتیاج به مواد جهت پر کردن دندان را تخمین میزند.

مرحله دوم: بیحس کردن دندانی که دچار پوسیدگی شده است

دندانپزشک کار ترمیم دندان را با بیحس کردن دندان و بافت لثه اطراف آن شروع می نماید. این بی حسی تا حد زیادی تضیمن می نماید که فرآیند اجرا شده برای شما بدون درد است. و از آنجا که بسیاری از بیماران و مراجعان از سوزن و تزریق بیحس نماینده هراس دارند، معمولاً دندانپزشکان ابتدا بیحسی را با یک ژل حاوی مواد بی حس نماینده شروع می نمایند. بعد از ژل، آن ها می توانند اقدام به تزریق بی حسی نمایند.

مرحله سوم: پوشاندن اطراف دندان

تا بی حسی اعمال گردد و تاثیراتش شروع گردد، دندانپزشک، دندانی که قرار است از پوسیدگی خالی شده و با پر نماینده ترمیم گردد را با یاری یک کاور از سایر دندان ها و بخش های داخلی دهان جدا می نماید. این کاور رابردم نام دارد و به گذاشتن آن Rubber dam placement می گویند.

مرحله چهارم: برداشتن پوسیدگی

با استفاده از یک هندپیس پر سرعت که توربین دندانپزشکی نامیده می گردد، دندانپزشک ساختار دندان پوسیده و آسیب دیده را از تراش داده و حذف می نماید. در طی این فرایند، دستیار دندانپزشک از ابزار دیگری برای ساکشن یا مکش مایع و بقایای پوسیدگی استفاده می نماید. سپس از یک هندپیس با سرعت آهسته تر برای برداشت و حذف کامل پوسیدگی یاری گرفته می گردد.

مرحله پنجم: تمیز و آماده کردن دندان برای قرار دادن مواد پر نماینده

در این مرحله دندان آماده است تا مواد پر نماینده را درون خود جای دهد. نحوه پر کردن دندان بسته به نوع ماده پر نماینده فرق دارد. و هر ماده ای با تکنیک های خاصی جهت ترمیم دندان بکار گرفته می گردد.

برای مثال اگر ماده پر نماینده دندان آمالگام باشد، پودر آمالگام باید به سرعت با جیوه مخلوط گردد و سپس اعمال گردد. برای پر کردن حفره به جای مانده از برداشت پوسیدگی با یاری کامپوزیت دندان نیز ابتدا ژلی اسیدی به مدت چند ثانیه بر روی دندان قرار داده شده و سپس شسته می گردد و نهایتا برای برقراری اتصالی مستحکم بین کامپوزیت و دندان از ماده باندینگ که قوامی مایع دارد بر روی تمام دیواره های حفره استفاده می گردد. پس از اتمام این فرآیند، دندانپزشک کامپوزیت را به صورت لایه لایه و با حجم کم بر روی دندان قرار می دهد و هر لایه را جداگانه با یاری دستگاهی خاص که طیف مشخصی از نور را ساطع می نماید، نور می دهد تا کاملا سفت و سخت گردد. این فرایند تا زمان پر شده کامل حفره ادامه می یابد.

مرحله ششم: پالیش کردن مواد پر نماینده

در این مرحله دندانپزشک ماده پر نماینده که اکنون سفت شده است را پالیش می نماید تا هیچ لبه تیز و اضافی نداشته باشد. وجود لبه های اضافی یا فرو رفتگی و برجستگی های غیر طبیعی باعث وارد شدن آسیب به دندان ها و بافت های نرم دهانی و بعلاوه خود موادی می گردد که برای پر کردن دندان استفاده می گردد. بنابراین باید تا آنجا که ممکن است پر نماینده دارای سطحی صیقلی و پالیش شده باشد.

مرحله هفتم: آنالیز بایت و آناتومی دهان و دندان

قبل از اینکه مراحل پر کردن دندان به اتمام برسد یک دندانپزشک ترمیمی خوب با دقت دندان پر شده را آنالیز نموده تا مطمئن گردد کاملا ظاهری طبیعی دارد و از لحاظ آناتومیکی دچار تغییر نشده باشد. سپس نحوه روی هم آمدن دندان ها یا اکلوژن دندانی به یاری کاغذهایی خاص با ضخامت مشخص که کاغذ آرتیکولاتور نامیده می شوند، چک می گردند تا اطمینان حاصل گردد که ماده پرنماینده هیچ تداخلی در بایت ایجاد ننموده باشد.

معایب و مزایای هر کدام از مواد پر نماینده دندان چیست؟

دو نوع ترمیم دیگر هم وجود دارد که نسبتا کمتر استفاده میگردد ، یکی پرکردن با طلا که در قدیم بسیار شایع بود و از ورقه های بسیار نازک طلا (گلد فویل) برای ترمیم حفره دندان استفاده میگردد ولی امروزه بخاطر قیمت بالای طلا و وجود مواد جایگزین استفاده از طلا بسیار کم شده. دیگری ترمیمهای غیر مستقیم است که در لابراتوار ساخته میشوند و هم هزینه بیشتر و هم زمان بیشتری احتیاج دارند.

مزیت های پر کردن دندان با طلا

* این مواد دوام بالایی دارند و حداقل 10 تا 15 سال برای تان عمر می نمایند. اگر چه غالبا عمر آنها بیش از این است.

* طلا دچار خوردگی نمی گردد.

* پر نماینده طلا مقاومت و استحکام بالایی دارد و هیچ نگرانی از تحمل فشار فک در خصوص آن وجود ندارد.

* برخی افراد زیبایی طلا را دوست دارند.

معایب پرکردن دندان با طلا

* طلا گران ترین مواد پر نماینده دندان است و هزینه آن بیش از 10 برابر آمالگام تمام می گردد.

* دفعات مراجعه به دندانپزشک برای پر کردن دندان با طلا بیشتر است و معمولاً حداقل دو جلسه باید مراجعه کنید.

* طلا اگر در مجاورت دندان پر شده با آمالگام، قرار داشته باشد به دلیل شوک گالوانیک ممکن است باعث درد تیز در دندان گردد. برهم کنش بین فلزهای موجود در مواد پر نماینده فلزی و بزاق دهان باعث میگردد جریان الکتریکی به وجود بیاید، اگر چه این اتفاق نادر است.

بسیاری از مردم از رنگ طلایی دندان خوششان نمی آید و پر نماینده همرنگ دندان را ترجیح می دهند.

مزیت های پر کردن دندان با آمالگام

* مهمترین مزیت آن دوام بالا است. به طوری که معمولاً بیش از 10 تا 15 سال عمر میکند که بسیار بیشتر از عمر کامپوزیت است.

* آمالگام قدرت و استحکام بالایی دارد و به راحتی فشارهای شدید فک را تحمل می نماید. از این رو برای دندانهای عقبی که فشار زیادی را باید متحمل شوند، گزینه مناسبی است.

* هزینه پرکردن دندان با آمالگام مقرون به صرفه تر از همه روش های دیگر است.

معایب پرکردن دندان با آمالگام

*بزرگترین اشکال آن رنگ نقره ای است که باعث می گردد دیگران متوجه پر کردن دندان تان بشوند. به همین خاطر برای دندانهای جلویی مناسب نیست.

* برای پر کردن دندان با آمالگام باید بخش بیشتری از دندان تراشیده گردد یعنی کمی از دندان سالم هم تراشیده می گردد تا فضای کافی برای قرارگیری مواد پر نماینده باقی بماند.

* گاهی اوقات مواد پر نماینده آمالگام ممکن است باعث تغییر رنگ بقیه ساختار دندان به رنگ مایل به خاکستری گردد.

نکته :

اگر چه همه ترمیمهای دندانی دچار انقباض و انبساط می شوند اما این اتفاق در خصوص آمالگام بیشتر از مواد پر نماینده دیگر رخ می دهد. هنگامی که غذاهای سرد یا داغ می خورید ممکن است انقباض و انبساط پر کردگی دندان، در نهایت باعث ترک خوردن یا شکستن دندان گردد. به همین خاطر آمار شکستگی پرکردگی آمالگام بیشتر از بقیه مواد پر نماینده دندان است.

درصد کمی از مردم (تقریباً در حدود یک درصد), به جیوه موجود در آمالگام آلرژی دارند. توجه داشته باشید جیوه موجود در آمالگام در حدی نیست که برای عموم مردم از نظر سلامتی مسئله ای به وجود بیاورد. چرا که اندازه آزاد شدن آن به شکل بخار که قابل استنشاق و جذب به وسیله ریه ها باشد، بسیار بسیار کم است.

قرار گیری در معرض اندازه زیاد بخار جیوه با عوارض مغزی و کلیوی همراه است. اما تحقیقات زیادی در این زمینه اجرا شده و هیچ ارتباطی بین پر کردگی آمالگام دندان و بروز مسئله ای در سلامتی دیده نشده است. با این حال برای رعایت احتیاط توصیه می گردد در بچه ها زیر 6 سال استفاده نگردد.

مزیت های پر کردن دندان با کامپوزیت

کامپوزیت همرنگ دندان است و رنگ آن را می توانید دقیقاً همرنگ دندان های دیگر خود انتخاب کنید. بنابراین از نظر زیبایی برای دندان های جلویی که در معرض دید قرار دارند مناسب است.

چسبیدن قوی به دندان یکی از مزیت های کامپوزیت است. چرا که این مواد پیوند میکروسکوپی و مکانیکی با ساختار دندان برقرار می نمایند، در نتیجه از دندان جدا نمی شوند.

کامپوزیت دندان چند کاره محسوب می گردد یعنی علاوه بر این که سوراخ پوسیدگی دندان را با آن پر می کنید، می توانید برای بزرگتر کردن ابعاد دندان یا ترمیم ترک خوردگی یا لب پر شدگی هم از آن بهره ببرید.

برای پر کردن دندان با کامپوزیت معمولاً دندان کمتر تراشیده می گردد.

معایب پر کردن دندان با کامپوزیت

دوام این مواد پر نماینده دندان کم است و خیلی زود استهلاک پیدا می نماید. به طوری که عمر آن به طور میانه 5 سال (و در صورت مراقبت مناسب بیشتر) برآورد می گردد. به همین خاطر از کامپوزیت برای پر کردن حفره های بزرگ و دندان استفاده نمی گردد، چرا که ممکن است تحت فشار، دوام نیاورد.به همین خاطر بیشتر برای دندانهای جلویی که فشار کمتری روی آنها وارد میگردد استفاده می گردد.

* برای این که دندان خود را با کامپوزیت پر کنید مدت زمان طولانی تری باید روی جایگاه دندانپزشکی بنشینید. به طور میانه مدت زمان پرکردن دندان با کامپوزیت ممکن است 20 دقیقه بیشتر از آمالگام طول بکشد.

* در صورتی که کامپوزیت را به صورت اینلی یا آنلی بخواهید بهره ببرید باید بیش از یک مرتبه مراجعه داشته باشید.

* هزینه کامپوزیت شاید نزدیک به دو برابر هزینه آمالگام تمام گردد.

مزیت های پر کردن دندان با سرامیک

* سرامیک همرنگ دندان انتخاب می گردد بنابراین زیبایی مناسبی دارد.

* سرامیک در مقایسه با کامپوزیت مقاومت بیشتری دارد و فشارهای شدید فک را بهتر تحمل می نماید پس برای دندانهای عقبی مناسب است.

* طول عمر پر کردگی سرامیک بیش از 15 سال تخمین زده می گردد.

* پرکردگی سرامیک در مقابل تغییر رنگ و لکه خیلی مقاوم تر از کامپوزیت است.

معایب پرکردن دندان با سرامیک

* شاید مهمترین اشکال آن را هزینه بیشتر بتوان نام برد.

* برای ترمیم دندان با سرامیک به بیش از یک جلسه مراجعه احتیاج دارید.

یکی دیگر از مواد پر نماینده دندان که کمتر استفاده می گردد یونومر شیشه است که از آکریلیک و نوع خاصی شیشه ساخته می گردد. این ماده پر نماینده دندان برای پر کردن بخش هایی از دندان که زیر لثه قرار دارند و بعلاوه پر کردن دندان بچه ها به کار گرفته می گردد. یونومر شیشه فلوراید آزاد می نماید بنابراین احتمال پوسیدگی مجدد دندان را کاهش میدهد. اما مقاومت این مواد از سایر مواد پر نماینده دندان کمتر است. طول عمر یونومر شیشه 5 سال برآورد می گردد و قیمت آن تقریباً مشابه رزین کامپوزیت است.

اینلی و آنلی و تفاوت آنها با پر کردن معمولی دندان

اینلی و آنلی شبیه ترمیمهای کامپوزیت هستند با این تفاوت که در همان جلسه ای که دندان تراشیده می گردد، نمی توان دندان را با اینلی یا آنلی پر کرد. پس از این که دندان تراشیده شد و کاملاً آماده شد، باید از دندان قالب گیری گردد تا ترمیم مناسب آن در آزمایشگاه ساخته گردد. به همین خاطر به این نوع پر کردن دندان، پر کردن غیر مستقیم گفته می گردد.

زمانی احتیاج به پر کردن غیر مستقیم دندان اعم از اینلی و آنلی پیدا می کنید که ساختار به جامانده دندان به اندازه کافی زیاد نیست تا بتواند مواد پر نماینده ای که در حفره آن قرار می گیرد را پشتیبانی نماید اما از طرفی به قدری آسیب ندیده که احتیاج به روکش داشته باشد.

اینلی به ترمیمی گفته می گردد که تنها داخل کاسپ (برجستگی های دندان) را می گیرد و آنلی که بزرگتر از اینلی است یک یا چند کاسپ دندان را شامل می گردد. در واقع می توان به آنلی عنوان نیم روکش نیز داد.

دوام و طول عمر ترمیم های غیر مستقیم دندان خیلی بیشتر است و تا 30 سال عمر می نمایند. پر کردگی غیر مستقیم دندان را می توان از جنس رزین کامپوزیت، سرامیک و یا طلا ساخت.

از آنلی برای محافظت از دندان به شدت آسیب دیده استفاده می گردد چرا که سطح جونده دندان را می پوشاند و فشار دندان مقابل را به تمامی دندان به صورت یکنواخت توزیع می نماید.

پر کردن دندان با مواد سفید بهتر است یا با مواد سیاه ؟

کامپوزیت دندان که همان مواد سفید و آمالگام که همان مواد سیاه و تیره است، دو ماده مهم در پر کردن و ترمیم دندان ها هستند.

آمالگام از ترکیب فلز، آلیاژ قلع و مس و 50 درصد جیوه ساخته می گردد. آمالگام به دلیل تیره بودن، زیبایی دندان را از بین می برد به خصوص در دندان های جلویی نباید از این مواد استفاده کرد. فلز موجود در آمالگام در گرما و سرما منقبض و منبسط می گردد که این امر باعث کنده شدن و در برخی مواقع شکستن دندان می گردد.

کامپوزیت همرنگ دندان ها بوده و مسئله ای در زیبایی دندان بوجود نمی آورد. برای دندان های جلویی بسیار مناسب است. اما هزینه کامپوزیت بسیار بیشتر از آمالگام است. بعلاوه کامپوزیت نسبت به آمالگام زودتر فرسوده می گردد.

کدام نوع پر کردن دندان برای من بهتر است؟

موقعیت و گستردگی پوسیدگی دندان، هزینه درمان و بودجه شما و توصیه های دندان پزشک مشخص نماینده برترین نوع پرکردن دندان برای شما است.

علائم هشدار دهنده احتیاج به پر کردن دندان

* ایجاد لکه های تیره در دندان

* ایجاد سوراخی در دندان که می توانید آن را با چشم ببینید یا با زبان حس کنید.

* گیر کردن غذا بین برخی دندان ها که دائماً اتفاق می افتد.

* هنگام نخ دندان کشیدن برخی از بخشهای دهان خیلی درد می گیرد.

* شکستگی، لب پرشدگی یا زبری و تیزی برخی سطوح دندان.

* لق شدن یا شکستن یا به سر رسیدن عمر پرکردگی قدیمی.

از دندانی که پر شده چگونه مراقبت کنیم؟

برای افزایش دوام ترمیم دندان، مهمترین چیزی که باید رعایت کنید حفظ بهداشت دهان به روش صحیح است. بعلاوه باید حداقل سالی یک بار برای معاینه و چکاپ و در صورت احتیاج تمیز کاری و جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کنید.

حتما همواره از خمیر دندان حاوی فلوراید بهره ببرید و روزی دو بار مسواک بزنید. هر روز باید نخ دندان بکشید. می توانید روزی یک مرتبه با دهان شویه دهان خود را تمیز کنید تا احتمال پوسیدگی دندان کاهش یابد.

در صورتی که دندان پزشک به پوسیدگی پنهان در دندان شما مشکوک باشد، عکس دندان می گیرد تا شرایط دندان کامل مشخص گردد. در صورت توصیه دندانپزشک به پرکردن دندان، حتما این کار را به موقع انجام بدهید.

اگر دندانتان خیلی حساس است یا احساس می کنید لبه های آن تیز شده است یا اگر پر کردگی دندان ترک خورده است، هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

مصرف قند، شکر و هر نوع مواد شیرین را کنترل کنید

از خوردن غذاهای سخت و سفت پرهیز کنید

نوشیدنی های رنگی یا دارای رنگِ خوراکی ممکن است باعث لکه دار شدن یا رنگ پذیری مواد پر نماینده دندان شما شوند، بنابراین توصیه می گردد تا چند ساعت بعد از درمان، آن ها را ننوشید. برای اطمینان از حفظ کیفیت مواد پر نماینده و مراقبت از آن ها اقدامات زیر را انجام دهید:

در چه صورت باید پرکردگی دندان را عوض کنیم؟

دلایل زیادی برای عوض کردن پر کردگی دندان وجود دارد. در بیشتر موارد دلیل آن استهلاک روزمره و گذر زمان است.

هنگامی که با دندان های تان غذا می جوید، پر کردگی دندان دائماً تحت فشار قرار می گیرد. به مرور زمان این فشارها باعث ایجاد ترکهایی در پرکردگی یا جدا شدن آن از دندان (و نفوذ باکتری ها به دندان) و یا در آمدن آن می گردد.

به هر روی اگر دیگر پر کردگی دندان نمی تواند از دندان آسیب دیده شما محافظت کند، باید سریع تر آن را عوض کنید. چون این موقعیت برای باکتری ها فرصت مناسبی است تا به بخشهایی از دندان نفوذ نمایند که مسواک به آنها دسترسی ندارد. در نتیجه به راحتی آنجا تکثیر می شوند و از ذرات غذایی که وارد این ناحیه شده اند تغذیه می نمایند. این شرایط باعث بروز پوسیدگی در دندان می گردد.

اگر پر کردگی کامپوزیت دارید طبیعی است که پس از مدتی تغییر رنگ پیدا می نماید. بنابراین اگر زیبایی دندان برایتان مهم باشد ممکن است مجبور به ترمیم یا تعویض آن شوید.

اگر پر کردگی دندان دیگر عملکرد درستی نداشته باشد، ممکن است این شرایط را با حساسیت دندان یا دندان درد متوجه شوید. برترین کار این است که سالی یک یا دو بار برای آنالیز پر کردگی های دندان به دندان پزشک مراجعه کنید. بعلاوه به محض بروز علائمی مثل حساسیت دندان یا دندان درد هر چه زودتر دندان پزشک را ببینید تا شرایط دندان ها آنالیز گردد و مشخص گردد آیا زمان احتیاج به تعویض ترمیم دندان فرا رسیده است یا نه.

پر کردن دندان با لیزر چگونه است ؟

پرکردن دندان و یا ترمیم دندان با لیزر یکی از روش های نوین و پیشرفته در دندانپزشکی است. در این روش دیگر احتیاجی به بی حسی نیست و در هنگام برداشتن پلاک ها و پوسیدگی دندان هیچ دردی احساس نمی گردد. بعلاوه آن صدا و ارتعاشات ناهنجار دستگاه هندپیس تراش دندانپزشکی کاهش می یابد.

علاوه بر موارد فوق در روش پر کردن دندان با لیزر بافت های سالم دندان آسیب نمی بیند و فقط قسمت های سیاه و خراب دندان برداشته می گردد. بعلاوه از لیزر می توان برای سخت کردن مواد پر نماینده نیز استفاده کرد. اما به طور کلی هزینه این روش نسبت به هزینه درمان معمولی بسیار بیشتر است.

منبع: سایت کلینیک بابکان

سایت دکتر مصطفی نژاد

سایت آرتمان درمان

منبع: راسخون
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1870

به "برترین روش های پر کردن دندان با انواع مواد و مزایا و معایب آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روش های پر کردن دندان با انواع مواد و مزایا و معایب آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید