ایران موزیکولوژی در سال 1401

به گزارش شهر سرگرمی، ایران موزیکولوژی در سال 1399 به وسیله جمعی از دانشجویان موسیقی به منظور ایجاد بستری برای مطالعه و نگارش مقاله های تخصصی موسیقی تاسیس شد.

ایران موزیکولوژی در سال 1401

در ابتدای تاسیس سایت، تعداد اعضای فعال وب سایت انگشت شمار بود و فعالیت نگارشی به مسائل پایه ای موسیقی و موسیقی شناسی اختصاص داشت. رفته رفته با استقبال علاقه مندان موسیقی، پای ژانرهای مختلف موسیقی به وب سایت باز شد و نویسندگان با سلیقه های متفاوت جذب گروه شدند.

ایران موزیکولوژی تا به امروز ده ها مقاله در باب موسیقی کلاسیک غربی، کلاسیک ایرانی، مردمی ایران، مردم پسند، نقد و آنالیز کتاب و مقاله های علمی- پژوهشی منتشر نموده است.

ایران موزیکولوژی و سالی که گذشت

همچون تمامی فعالیت های اجتماعی، ایران موزیکولوژی نیز سال گذشته از روند طبیعی فعالیت خود بازماند. روز رونمایی از بخش کتاب فروشی سایت همزمان شد با پاک شدن نابه هنگام محتوای سایت(البته بخشی از مطالب سایت مجدداً بارگذاری شد). نیمۀ اول سال 1401 اوج فعالیت نگارشی وب سایت ایران موزیکولوژی بود و بر اساس آمار وب سایت، بازدید از مطالب و رتبۀ مقاله ها در گوگل بهتر از همواره بود.

ایران موزیکولوژی و سال 1402

با این حال، پس از چند ماه کوشش دوباره تیمِ فنی، کتاب فروشی و وب سایت دوباره و بهتر از قبل فعالیت خود را شروع کرند و بعلاوه با شروعِ سال 1402 فعالیت های فرهنگی و نشر مطالب ایران موزیکولوژی دوباره از سرگرفته شد. سالِ نو برای تیم ایران موزیکولوژی سالی بسیار حائز اهمیت است چرا در قدمی بزرگ این گروه در کوشش است تا تمامیِ کتاب های بخشِ موسیقیِ درآمدی بسیار کوتاه از انتشارات آکسفورد را به یاریِ نشرِ هم آواز ترجمه و به چاپ برساند. این مجموعه 13 جلدی که موضوعات گوناگونی از ارکستر تا موسیقی فولک یا موسیقی ملل را در بر می گیرد، می تواند مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به موسیقی که پیش تر فرصت آشنایی با موسیقی کلاسیک را نداشته اند، قرار گیرد.

تا امروز گروه ایران موزیکولوژی افتخارِ همکاری با بسیاری از استاید و دوست داران موسیقی را داشته و امیدوار است تا با یاریِ اهالی موسیقی قدمی هرچند کوچک در اشاعه فرهنگ ایران و موسیقی بردارد. امروز 4 بخشِ اصلیِ ایران موزیکولوژی، موسیقی ایرانی، موسیقی کلاسیک، موسیقی قدیم و موسیقی ملل به وسیله چهار دبیر؛ غزل مقدم، آریا طاری، عماد وشاحی و شهاب جعفری مدیریت می شوند و آرش احمدزاده نیز سردبیری وب سایت را بر عهده دارد.

یکی از انتقادهای مهمی که به فعالیت وب سایت وارد بود، نقش کمرنگ موسیقی مردم پسند و آنالیز پدیده های مرتبط با آن بود. حال در سال نو و از سرگیری بسیاری از فعالیت های هنری، ایران موزیکولوژی در صدد است با جذب همکاران نو و توسعه حیطۀ فعالیت خود، سال 1402 را قوی تر از گذشته شروع کند. در چند دهه اخیر مطالعات میان رشته ای در رشته موسیقی بسیار مورد توجه موسیقی شناسان قرار گرفته است و موضوعاتی مثلِ موسیقی و جنیسیت، موسیقی و سیاست، موسیقی و تکنولوژی زمینه های پژوهشی تازه ای را برای موسیقی شناسان ایجاد نموده اند. گستردگی و تنوعِ موضوعات مربوط به موسیقی و اضافهِ شدنِ زمینه های پژوهشی نو، سبب شده تا حتی تکمیلِ مباحثِ پایه هر بخش، باتوجه به تعدادِ نویسندگان، به امری زمان بر مبدل گردد.

برای بازدید از فروشگاه کتاب موسیقی کلیک کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 خرداد 1402 بروزرسانی: 3 خرداد 1402 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2197

به "ایران موزیکولوژی در سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران موزیکولوژی در سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید