افزایش 10 برابری ظرفیت تولید ژل و محلول های ضدعفونی کننده در کشور، کمبود خاصی در تأمین اقلام بهداشتی نداریم

به گزارش شهر سرگرمی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ظرفیت تولید در زمینه محلول ها و ژل های ضدعفونی کننده در کشور به 10 برابر افزایش یافته است.

افزایش 10 برابری ظرفیت تولید ژل و محلول های ضدعفونی کننده در کشور، کمبود خاصی در تأمین اقلام بهداشتی نداریم

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، محمدرضا شانه ساز در نشست خبری امروز خود در ارتباط با شرایط اقلام بهداشتی در زمان وقوع کرونا در کشور اظهار کرد: ما در این شرایط با شرایطی روبرو شدیم که حتی کشورهای صاحب نام تولید هم درگیر شدند. این شرایط اتفاقی جدید است که باعث هم افزایی وزارت صمت، سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی و دستگاه قضائی شد.

وی اضافه کرد: بخش اعظم نیازها در داخل تولید می شود و در خصوص اقلامی هم که قادر به تولید آن نیستیم در فرایند صدور مجوز واردات سرعت عمل ایجاد شده به طوری که بسکمک از مجوزها یک روزه به تصویب می رسد

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص شرایط تولید اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده در کشور نیز گفت: تولید ماسک حدود 8 برابر معمول افزایش یافته و به تولید حدود 800 هزار تولید ماسک رسیده ایم و در زمینه لباس های مخصوص هم از ظرفیت 2 هزارتایی به بالای 50 هزار رسیده ایم. در زمینه تولید محلول ها و ژل های ضدعفونی کننده نیز 10 برابر اضافه کرده شده است.

وی با بیان این که در روزهای اول به دلیل حجم بسیار بالای تقاضا دستخوش مسائلی بودیم و حتی کارکنان درمانی هم با مسائلی روبرو بودند، عنوان نمود: به هیچ وجه کمبود خاصی نداریم البته حجمی از آن از طریق واردات تأمین شده و با توجه به افزایش تولید به زودی از واردات هم بی نیاز خواهیم شد.

شانه ساز همچنین از تحویل مواد ضدعفونی به داروخانه و تأمین ماسک از طریق داروخانه ها خبر داد و گفت: سازمان دنیای بهداشت الزامی به استفاده از ماسک ندارد اما ما این ظرفیت را ایجاد کرده ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به شرایط تحریم و ظرفیت فوق العاده کشور در تولید دارو، عنوان نمود: امیدوارم در سالی که مزین به شعار جهش تولید است بتوانیم برای تولید محصولات مورد نیاز شرایط تسهیل شود.

وی در ارتباط با توصیه به مصرف میوه های تازه دارای ویتامین C اظهار کرد: مردم این موارد را از طریق رسانه های رسمی دنبال کنند چون در فضای مجازی تبلیغاتی دیده می شود که ناشی از اغراض اقتصادی است.

شانه ساز در ارتباط با ظرفیت تولید ماسک در کشور نیز اعلام نمود: بیش از 15 میلیون ماسک در حوزه مراکز درمانی و بهداشتی در طول اسفندماه تولید شد و در ظرف 48 ساعت گذشته نیز هم طراز ماه اسفند توزیع ماسک داشتیم که نشان از پتانسیل تولید کشور است.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص تأثیر تحریم ها بر کنترل کرونا نیز گفت: تجار در چندساله گذشته توانستند راه هایی را کشف کنند اما در این بحران به جز چند کشور دوست ایران که تحت عنوان هدایا کمک داشتند در زمینه بانکی و نقل وانتقال پول مسائل بسیار است.

وی در ارتباط با عدم توزیع ماسک در داروخانه ها در روزهای اولیه گفت: در روزهای اول ظرفیت تولیدمان پایین بود و چون در دنیا هم شرایط بحرانی بود امکان تأمین نداشتیم و در هفته نخست با توصیه سازمان دنیای بهداشت ماسک های تولیدی را در اختیار کادر درمانی قرار دادیم.

شانه ساز اضافه کرد: تأمین ماسک های تولیدی به داروخانه ها هم اختصاص یافت و محدودیت توزیع برداشته شد.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص ادعاهای متعدد در خصوص درمان بیماری کرونا، گفت: کمیته ای در سازمان شکل گرفته و مستندات را دریافت می کنیم. بخش اعظم این ادعاها تابه حال ثابت نشده اما هیچ موردی را از نظر دور نمی کنیم.

وی در پاسخ درباره صحبت های اعلام شده درباره داروهای مطرح درمان کرونا، گفت: بخش اعظم این داروها یا در داخل کشور تولید می شوند یا امکان تولید آن را داریم اما به دلیل تحریم ها در روزهای اول برای خرید مواد اولیه به شدت با مشکل روبرو شدیم اما این مشکل برطرف شد و این اقلام در اختیار داروخانه ها قرار گرفته است.

شانه ساز در خصوص تأمین داروی بیماران خاص نیز گفت: ما همیشه پیش از سال نو برای تأمین این داروها برنامه داشته ایم و مسئله ای بابت تأمین این داروها نداشته ایم.

وی اضافه کرد: تنها یک روز به دلیل کثرت مراجعه کننده مسائلی پیش آمد که باعث معطلی بیماران شد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: پتانسیل علمی کشور را آن چنان گسترده دانست که باعث ارائه راه های درمانی از سوی کارشناسان و صاحب نظران می شود که در کمیته خاص در حال بررسی است.

وی در پاسخ به واردات داروی تامی فلو نیز گفت: این دارو برای بسکمک از بیماری های ویروسی استفاده می شد و یکی از اقلامی است که به دلیل مسائل ترحیم نتوانستیم تأمین کنیم و ظرف یک هفته گذشته در کشور تولید شد.

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: با توجه این که کمیته علمی وزارت بهداشت تجویز این دارو را از پروتکل حذف کرده است اما باز عده ای از پزشکان اقدام به تجویز این دارو می کنند.

شانه ساز در خصوص تأمین داروهای مورد نیاز کرونا در کشور گفت: تقریباً هیچ روزی مسئله ای برای تأمین دارو نداشتیم.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: مردم درباره اقلام دارویی و بهداشتی هیچ نگرانی نداشته باشند و داروهای مورد تأیید علمی به وفور تولید می شود اما یکسری اقلام جدیدی که تأییدیه بین المللی و کمیته علمی کرونای وزارت بهداشت قرار نگرفته به صورت محدود تأمین می شوند.

شانه ساز ادامه داد: با وجود به افزایش قابل توجه ظرفیت تولید، بسکمک از ملت ها به دلیل محبتی که ملت ایران دارند کمک هایی را به سفارتخانه ها می رساند اما نیاز جدی نداریم.

وی به برنامه ریزی برای واردات الکل به دلیل حجم بالای مصرف در کشور اشاره کرد و در خصوص تعطیلی داروخانه ها در این ایام، گفت: نزدیک به 2 هزار داروخانه شبانه روزی در کشور فعال است و امسال به همه دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است که داروخانه ها با حضور مسئول فنی باید دایر باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که آیا آنتی بیوتیک ها جزو داروهای درمانی کرونا شناخته می شود یا خیر، گفت: در پروتکل درمانی جدید یک قلم آنتی بیوتیک که تولید داخلی هم دارد وجود دارد، اما شاید به خاطر بیماری های زمینه ای باید آنتی بیوتیک به بیمار تجویز شود.

شانه ساز اضافه کرد: با توجه به افزایش تولید، بعد از بحران کرونا به عنوان صادرکننده های این اقلام بهداشتی شناخته خواهیم شد.

انتهای پیام/ 4105/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 882

به "افزایش 10 برابری ظرفیت تولید ژل و محلول های ضدعفونی کننده در کشور، کمبود خاصی در تأمین اقلام بهداشتی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 10 برابری ظرفیت تولید ژل و محلول های ضدعفونی کننده در کشور، کمبود خاصی در تأمین اقلام بهداشتی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید