آموزش عالی کشور با محدودیت منابع مالی دولتی روبه رو است

به گزارش شهر سرگرمی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: آموزش عالی کشور با محدودیت منابع مالی دولتی و افزایش توقع ها، تغییر کارکرد ها و مسئولیت های دانشگاه روبه رو است.

آموزش عالی کشور با محدودیت منابع مالی دولتی روبه رو است

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمدتقی نظرپور معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: در شرایط فعلی آموزش عالی کشور و محدودیت های منابع، گزینه های پیش روی ما کاهش کیفیت و پاسخگویی به کلیه توقع ها و مسئولیت ها نیست، بلکه حفظ کیفیت و عدم پاسخگویی به کل توقع ها است و راه حل موجود نیز باید براساس مدیریت هزینه ها و صرفه جویی و متنوع سازی منابع درآمدی باشد.

وی در نشست مجازی معاونان اداری و اقتصادی دانشگاه های بزرگ که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار گشت، درخصوص راهبرد های اجرایی برای تنوع بخشی منابع آموزش عالی اظهار کرد: مطالعات اجرا شده نشان می دهد که در بیشتر دانشگاه های برتر (نسل سوم و چهارم) دنیا، کماکان بخش عمده ای از هزینه های دانشگاه به طرق مختلف، از بودجه های دولتی تأمین می شود؛ بنابراین نباید انتظار داشت راه حل های پیشنهادی با روندی که باید در بلندمدت طی شود به سمتی جهت گیری شود که دانشگاه ها را به طور کلی از بودجه های دولتی مستغنی سازد.

معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در توسعه کشور، مسئولیتی همه جانبه است و تمامی ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را دربرمی گیرد، اضافه نمود: نباید توجه به درآمدزایی در آموزش عالی به گونه ای باشد که از توجه به سایر وجوه غفلت شود.

وی با اشاره به درصد منابع درآمدی بعضی از دانشگاه های برتر دنیا در سال 2018، بیان کرد: تامین اعتبار این دانشگاه ها از محل درآمد عمومی دولت ها از حدود 30 درصد تا 73 درصد متغیر است و پژوهش نقش مهمی در کسب درآمد اختصاصی بعضی از دانشگاه ها (مثل کمبریج با درآمد حدود 27 درصد از پژوهش) دارد.

وی درخصوص درصد منابع درآمدی دانشگاه های بزرگ کشور در سال 1398 بیان کرد: میانگین درصد منابع درآمدی این دانشگاه ها در حوزه کمک های دولتی و درآمد های عمومی 74.15 درصد، در حوزه درآمد اختصاصی در بخش پژوهش 8.42 درصد، در بخش شهریه (آموزش) 11.05 درصد و سایر درآمد ها نیز 6.38 است.

نظرپور گفت: اعتبارات هزینه ای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شامل منابع عمومی و درآمد های اختصاصی است؛ این اعتبارات در همه دانشگاه ها و مراکز آموزشی به یک نسبت مساوی نیست و معمولاً دانشگاه های بزرگ سهم بیشتری از این اعتبارات را دریافت می کنند.

وی به آموزش عالی و چالش های منابع اقتصادی اشاره کرد و اضافه نمود: در شرایط آموزش عالی کشور با محدودیت منابع اقتصادی دولتی و افزایش توقع ها، تغییر کارکرد ها و مسئولیت های دانشگاه روبه رو هستیم و گزینه های پیش روی ما کاهش کیفیت و پاسخگویی به کل توقع ها و مسئولیت ها نیست بلکه حفظ کیفیت و عدم پاسخگویی به کل توقع ها و مسئولیت ها است و راه حل نیز مدیریت هزینه ها و صرفه جویی و متنوع سازی منابع درآمدی است.

معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم، ردیف های بودجه ای مصوب دولت برای هر موسسه در قانون بودجه، ردیف های متمرکز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تبصره های بودجه سالیانه و استفاده از سایر دستگاه ها، درآمد های اختصاصی مؤسسه و هزینه در قالب بودجه تفصیلی، کمک های خیرین و واقفین، مشارکت بخش خصوصی در ساخت وساز ها و اجاره به شرط تملیک، درآمد ناشی از اجاره و واگذاری موقت اماکن و امکانات و تجهیزات و منابع بانک ها و در قالب تسهیلات با نرخ کم سود بانکی را نمونه هایی از محل های تامین منابع اقتصادی دانشگاه ها برشمرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 957

به "آموزش عالی کشور با محدودیت منابع مالی دولتی روبه رو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش عالی کشور با محدودیت منابع مالی دولتی روبه رو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید