علوم شناختی از زندگی انسان مجزا نیست

به گزارش شهر سرگرمی، عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه گفت: علوم شناختی با همه شئونات انسان سروکار دارد و نمی گردد علوم شناختی را از زندگی انسان مجزا دانست.

علوم شناختی از زندگی انسان مجزا نیست

منیژه کرمی عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، با بیان اینکه علوم شناختی با همه جنبه های شناخت و ادراک انسان سروکار دارد، گفت: این مسأله ادراک و شناخت می تواند در یک سطح مقدماتی باشد که شامل حواس پنج گانه می شود و سطح بالاتری از ادراک و شناخت که به قوه تشخیص، تفکیک و سطوح هوشیاری مربوط می شود.

وی اضافه نمود: سطح بالاتر که ادراکات شناختی در حد ادراک قوه تمیز و تشخیص افراد مربوط می شود بیشتر با نواحی قشری مغز سروکار دارد به خصوص قشر پیش پیشانی ولی در سطح پایین تر که شامل ادراکات حواس است، مربوط به قسمت های پایین تر مغز هم می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد با بیان اینکه علوم شناختی با تمامی شئونات انسان سروکار دارد، عنوان نمود: علوم شناختی به تمام شئونات بدوی و مقدماتی انسان مرتبط است، مانند حواس مختلف و چه آنهایی که به شخصیت انسان برمی گردند.

علوم شناختی از زندگی انسان مجزا نیست

وی اضافه نمود: انسان یک حیوان ناطق است که قوه تشخیص و تمیز و قوه تجزیه و تحلیل دارد بنابراین مجموعه این ادراکات انسان را می سازد و علوم شناختی با همه شئونات انسان سروکار دارد و نمی شود علوم شناختی را از زندگی انسان مجزا دانست.

کرمی گفت: رسانه های بزرگ جهان از علوم شناختی به نفع اهداف بزرگ سیاسی خود استفاده می نمایند آنها برای آموزش دادن مسائل موردنظر خود به وسیله فیلم ها و برنامه های تلویزیونی اقدام می نمایند.

عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه با اشاره به جدید بودن دانش علوم شناختی در کشور ما، گفت: اگر چه دانش علوم شناختی دانش جدیدی نیست و اساس آن از گذشته های دور شکل گرفته است ولی از نظر اینکه در دانشگاه ها، دانشکده ها و به صورت رشته های مجزا تحصیل و تدریس شود نسبت به رشته های دیگر جدید است.

کرمی ادامه داد: علوم شناختی در ایران به دهه قبل برمی شود و اینکه دانشکده های علوم شناختی به صورت فعال کار می نمایند و دانشجویان این دانش را به کار می گیرند، این علم نسبت به دیگر رشته ها جدید است و ابعاد آن برای همه شناخته شده نیست زیرا با سیگنال های مغز سروکار دارد.

وی اضافه نمود: برای آموزش این رشته احتیاج به دستگاه های نسبتاً پیچیده ای هم است، خوشبختانه دانشکده هایی هستند که روی علوم شناختی به صورت دقیق کار می نمایند.

عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه عنوان نمود: رسانه ها برای ترویج این علم باید برنامه هایی بگذارند که می توان این کار را از شبکه آموزش آغاز کرد، برنامه ها جنبه های مختلف این رشته و کاربرد علوم شناختی را آموزش دهند و کاربردها و کاربری های این علم بنیادین معین شود، می توان در شبکه چهارم سیما که شبکه فرهیختگان است مستندهای علمی خوبی که در سراسر جهان است در این رابطه است سرمایه گذاری شود و این مستندها بخش شوند یا از کشور خودمان اساتیدی هستند می توانند مستندهای علمی بسازند.

کاربرد نظامی علوم شناختی

وی گفت: یکی از مهمترین کاربردهای علوم شناختی در نیروی انتظامی و قوه قضائیه است که در بحث قضا و شناسایی مجرم و چهره نگاری ها بسیار یاری می نماید.

کرمی عنوان نمود: رهبر معظم انقلاب فرموده اند به حوزه های علوم شناختی باید بها داده شود و پرداخته شود و بر این اساس معاونت های علمی یکی از کارهایی که نموده اند جزء اولویت های طرح های کاربردی شده اند.

وی ادامه داد: اگر ما دانشجویانی داشته باشیم که در حوزه علوم شناختی کار می نمایند معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان اهمیت به این طرح ها می پردازد و به آنها یاری هزینه می دهد، دانشگاه های شهید بهشتی و دانشگاه تهران از جمله دانشگاه هایی هستند که طرح های علوم شناختی آنها در اولویت قرار دارند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 270

به "علوم شناختی از زندگی انسان مجزا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علوم شناختی از زندگی انسان مجزا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید