آلودگی در چند ساعت به قلب آسیب می رساند؟

به گزارش شهر سرگرمی، آلودگی هوا بی درنگ موجب تپش نامنظم قلب می گردد و به آریتمی قلبی که از نشانه های رایج آن فیبریلاسیون دهلیزی و فلوتر دهلیزی است، می انجامد.

آلودگی در چند ساعت به قلب آسیب می رساند؟

پژوهشگران دانشگاه فودان شانگ های داده های دو هزار و 205 بیمارستان در 322 شهر چین را که آلودگی هوا در آن ها بسیار بالاتر از استاندار های سازمان بهداشت دنیای است، مطالعه کردند.

این گروه آنالیز کرد که آیا بیشتر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به آغاز ناگهانی نشانه های آریتمی منجر می گردد. آن ها پی بردند که هرچه اندازه تماس با آلودگی بیشتر باشد، ارتباط بین بروز این اختلال و آلودگی هوا قوی تر می گردد.

آلودگی هوا بر این نشانه ها تاثیری فوری دارد و به هنگام افزایش آلودگی هوا، باید از افراد در معرض خطر محافظت گردد.

در میان شش آلاینده آزمایش شده، دی اکسید نیتروژن (NO2) که از سوزاندن سوخت های فسیلی ایجاد می گردد، بیشترین تاثیر را روی قلب داشت و نشانه هایی، چون فیبریلاسیون دهلیزی، فلوتر دهلیزی، انقباض زودرس در دهلیز ها و بطن ها و تاکی کاردی فوق بطنی ایجاد کرد.

دکتر رنجی چن، از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه فودان، گفت: یافته های ما نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با افزایش خطر آریتمی نشانه دار مرتبط است. این خطر ظرف چند ساعت نخست پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا رخ می دهد و تا 24 ساعت باقی می ماند.

او گفت: رابطه مواجهه پاسخ میان شش آلاینده و چهار زیرگروه آریتمی تقریبا خطی و بدون آستانه غلظت تشخیص پذیر بود.

این مطالعه که در نشریه انجمن پزشکی کانادا منتشر شد، 190 هزار و 115 بیمار مبتلا به آریتمی حاد نشانه دار را آنالیز کرد.

دکتر چن اضافه کرد: هرچند سازوکار دقیق هنوز به طور کامل تعیین نشده است، ارتباط بین آلودگی هوا و آغاز ناگهانی آریتمی که ما مشاهده کردیم، از نظر زیست شناختی پذیرفتنی است.

بعضی شواهد نشان داده است که آلودگی هوا با ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب سیستمی، فعالیت های الکتروفیزیولوژیک قلب را تغییر می دهد، بر چندین کانال غشایی تاثیر می گذارد و عملکرد سیستم عصبی اتوماتیک را نیز مختل می نماید.

مطالعه ما به شواهد درباره آثار نامطلوب قلبی عروقی آلودگی هوا می افزاید و بر اهمیت کاهش تماس با آلودگی هوا و محفاظت سریع از افراد آسیب پذیر در سراسر دنیا تاکید می نماید.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرارو
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2190

به "آلودگی در چند ساعت به قلب آسیب می رساند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آلودگی در چند ساعت به قلب آسیب می رساند؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی در چند ساعت به قلب آسیب می رساند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید