آخرین شرایط کامیون ها در مرز مهران

به گزارش شهر سرگرمی، روز گذشته بعضی رسانه ها از بسته شدن مرز مهران و معطلی حدود هزار کامیون صادراتی در این پایانه مرزی خبر داده بودند. مسئولان سازمان راهداری در این راستا اعلام کردند که بر اساس آخرین ارزیابی ها و برآوردهای اجرا شده حدود هشت کیلومتر صف در این پایانه مرزی ایجاد شده که تعداد کامیون ها به حدود 400 دستگاه می رسد و بر اساس آخرین وعده های شفاهی مقامات عراقی مسائل بعضی از آن ها برای تردد از مرز و تحویل بارشان امروز حل خواهد شد. البته بعضی از این اظهارات تناقض هایی با هم دارد که جای تأمل است.

آخرین شرایط کامیون ها در مرز مهران

مهدی قربانی، معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای این گونه شرح داد: گرچه مرز مهران از سوی عراقی ها به صورت موقت بسته شده است اما طی مذاکراتی که با آن ها اجرا شده، تا حدود سه روز آینده این مرز باز می گردد که البته این وعده عراقی هاست.

وی اضافه کرد: هم اکنون تردد از سوی کامیون ها در این مرز صورت نمی گیرد اما کامیون داران معطل نشدند و بارهای خود را در گمرک تخلیه کردند و مسئله ای از جهت تجمع آن ها در مرز به وجود نیامده است.

قربانی با اشاره به اینکه بر اساس قراردادهای منعقد شده معطلی کامیون داران در ساعات اولیه، هزینه خواب بار آن ها و دیگر هزینه های انبارداری شان بر عهده شرکت های طرف قرارداد است و این زیان را آن ها باید متقبل شوند، ادامه داد: اینکه گفته می گردد حدود هزار کامیون در مرز معطل مانده اند درست نیست. بر اساس آخرین مذاکرات اجرا شده احتمال معین تکلیف کامیون های موجود تا امروز وجود دارد و طرف عراقی چنین وعده ای برای حل مشکل این تعداد از آن ها را داده است.

معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: فعلاً مرز عراق به دلیل اینکه طرف عراقی مسائل و محدودیت هایی دارد و معین نیست این مسائل در حوزه بازرگانی و گمرکی یا کنترل نظارت های بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است، اظهار داشت: امیدوارم بر اساس صحبت هایی که طرف عراقی با ما داشته تا سه روز آینده مشکل مرز حل گردد و کامیون داران بتوانند تردد نمایند اما از طرف ایران هیچ مسئله ای وجود ندارد و اگر کامیون داری مسئله ای داشت می تواند برای پیگیری حقوق خود با دستگاه های متولی تماس بگیرد.

این اظهارات در حالی مطرح می گردد که منوچهر سلمان زاده، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اظهار کرد: بر اساس آخرین ارزیابی های اجرا شده تجمع کامیون در مرز مهران وجود دارد اما به هزار کامیون نمی رسد و معین نیست این آمار چگونه اعلام شده است چراکه برآوردها نشان می دهد حدود هشت کیلومتر کامیون در مرز مهران حضور دارند و نهایتاً تعداد آن ها به حدود 400 دستگاه می رسد.

وی درباره دلیل بروز این مشکل در پایانه مرزی مهران گفت: مسلماً این مسئله ارتباطی به کرونا ندارد چراکه دیگر مرزهای عراق برای تجارت با ایران باز است و مسئله ای در این زمینه نیست اما مقامات عراقی اعلام نموده اند که بسته شدن مرز مهران به دلیل کمبود نیروی انسانی است که آن راحل خواهد نمود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تأکید کرد: همواره به کامیون داران و شرکت های آن ها توصیه نموده ایم که پیش از ارسال بار به پایانه های مرزی به وسیله دستگاه های متولی مختلف مانند سازمان راهداری از آخرین شرایط مرز مورد نظر کسب اطلاع نمایند تا با چنین مسائلی روبه رو نشوند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 776

به "آخرین شرایط کامیون ها در مرز مهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط کامیون ها در مرز مهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید