گزارش، نتیجه یک نظرسنجی اینترنتی برای انتخابات 2020 تاجیکستان؛ محی الدین کبیری بالاتر از رستم امامعلی

به گزارش شهر سرگرمی، در نظرسنجی که یکی از سایت های نزدیک به اپوزوسیون طی یک سال برگزار کرده است، محی الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی با 29 درصد در جایگاه نخست و رستم امامعلی، با 28 درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است.

گزارش، نتیجه یک نظرسنجی اینترنتی برای انتخابات 2020 تاجیکستان؛ محی الدین کبیری بالاتر از رستم امامعلی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مساله انتقال قدرت در آسیای مرکزی یک بازی ظاهرا ساده، اما با پیچیدگی های بسیار زیاد است. روی کاغذ همیشه رئیس جمهور فعلی اصلی ترین گزینه تدوام حضور در قدرت و تمدید جایگاهش است. روسای جمهوری که در این منطقه بیش از 10 سال به صورت متوالی بر مسند قدرت بوده اند بسیار زیاد هستند. عسکر آقایف در قرقیزستان، صفرمراد نیازاف در ترکمنستان، اسلام کریم اف در ازبکستان، نورسلطان نظربایف در قزاقستان، قربانقلی بردی محمداف در ترکمنستان و امامعلی رحمان در تاجیکستان. تغییراتی هم که در این کشورها در جایگاه رئیس جمهور به وجود آمده جالب توجه است.

با این حال در تمام این کشورها تنها کشوری که هنوز هیچ انتقال قدرتی در آن صورت نگرفته است، تاجیکستان می باشد (با صرف نظر از تحولات سال نخست و رئیس جمهور رحمان نبی اف). از همین رو، داغ ترین بحث این روزهای انتقال قدرت در آسیای مرکزی معطوف به امامعلی رحمان شده است. سال 2020 دور چهارم ریاست جمهوری خود را با بیش از 20 سال حضور در قدرت به پایان می رساند، سوالات را در خصوص تداوم حضورش و یا جایگزینی یک چهره جدید مطرح نموده است.

به همین دلیل، سامانه اخبار که از رسانه های نزدیک به اپوزوسیون تاجیک است، طی یک سال اخیر اقدام به برگزاری یک نظرسنجی اینترنتی در خصوص انتخابات سال 2020 در تاجیکستان نموده که نتایج آن جالب توجه می باشد. البته باید در نظر داشت چنین نظرسنجی به جهت آن که دارای مخاطبین عمدتا اپوزوسیون بوده و احتمالا مشارکت کنندگان در آن اکثرا اقشار مخالف دولت هستند، به لحاظ اصول علمی آماری دارای اعتبار کمتری است، لکن نوع پرسش و میزان آراء مطرح شده به لحاظ رسانه ای دارای نکات جالب توجهی است.

در این نظرسنجی این پرسش مطرح شده بود که در سال 2020 چه کسی رئیس جمهور تاجیکستان خواهد بود؟. در گزینه های پاسخ 4 چهره سیاسی مطرح تاجیک از جمله امامعلی رحمان (رئیس جمهوری فعلی این کشور)، رستم امامعلی (فرزند ارشد رئیس جمهور و شهردار فعلی دوشنبه که اصلی ترین گزینه در انتقال قدرت شناخته می شود)، محمدسعید عبیدالله اف (رئیس مجلس عالی که طبق قانون در صورت استعفا یا بروز هر حادثه ای برای رئیس جمهور، به عنوان رئیس جمهور موقت تعیین می شود)، محی الدین کبیری (رهبر حزب نهضت اسلامی، به عنوان اصلی ترین چهره اپوزوسیون) مطرح شدند. 3 گزینه دیگر نیز از جمله یک نفر دیگر از خانواده رئیس جمهور (شاید آزاده امامعلی، دختر امامعلی رحمان که هم اکنون عضو مجلس عالی و رئیس دفتر رئیس جمهور است) و یک نفر دیگر (غیر از گزینه های مطرح شده) و نمی دانم آمده بود.

در این راستا در رده نخست، 2112 نفر معادل 29 درصد کل آراء، بر آن اند که در سال 2020 رئیس جمهور تاجیکستان محی الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و پیمان ملی تاجیکستان به عنوان یک ائتلاف میان گروه های اپوزوسیون تاجیک، خواهد بود.

همچنین 2053 نفر یا 28 درصد آراء که دومین جایگاه را در میان آراء داشت، رستم امامعلی که هم اکنون شهردار پایتخت می باشد، به عنوان رئیس جمهور جدید تاجیکستان معرفی کردند.

تصویر نتایج نظرسنجی

سومین جایگاه نیز که 21 درصد آراء، معادل 1588 رای را کسب نموده است، خود شخص امامعلی رحمان است. این پاسخ دهندگان بر این عقیده اند که رحمان یک دوره دیگر نیز به عنوان رئیس جمهور تاجیکستان فعالیت خواهد کرد تا رکورد روسای جمهور آسیای مرکزی (که اکنون در اختیار نورسلطان نظربایف است) در ابقاء در جایگاه رئیس جمهور شکسته شود.

2 درصد دیگر نیز بر این عقیده بوده اند که رئیس جمهور آینده حتما از خانواده امامعلی رحمان خواهد بود، ولی غیر از خود شخص رئیس جمهور و رستم، فرزند ارشدش. بدین ترتیب، مجموع افرادی که معتقدند قدرت در خانواده امامعلی رحمان باقی می ماند، معادل 51 درصد رای دهندگان، یعنی بیش از نیمی از آراء بوده است. با این تحلیل، محی الدین کبیری به رغم آن که بیشترین آراء را در میان گزینه ها به دست آورده است، اما در رقابت با خانواده رحمان، عقب می افتد.

همچنین 166 نفر یا 2 درصد نیز بر این عقیده بوده اند که محمدسعید عبیدالله اف، که یک چهره نزدیک به روسیه محسوب می شود، به عنوان رئیس جمهور آینده تاجیکستان انتخاب خواهد شد. در همین حال 6 درصد، معادل 451 نفر نیز معتقدند در سال 2020 یک چهره جدید و مجزای از این افراد انتخاب خواهد شد. در نهایت نیز 853 نفر یا 12 درصد آراء نیز به این سوال پاسخ داده اند که هیچ نظری نسبت به این موضوع ندارند.

البته در این میان باید به چند نکته دیگر نیز اشاره کرد. در نظر سنجی مذکور، از میان گزینه های اپوزوسیون تنها به محی الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان بسنده شده است. با این حال، چهره های دیگری همچون سهراب ظفر، رهبر گروه سیاسی 24 را نیز می توان یک گزینه، ولو با شانس کمتر در نظر گرفت. همچنین تحلیل گران برخی چهره های دیگر تاجیک همچون داداجان عطاءالله اف، کرامت شریف اف و یا عزت امان را نیز به عنوان گزینه هایی که حداقل می توانند در این فرایند دارای شانس باشند عنوان نموده اند. در داخل تاجیکستان نیز رهبران برخی احزاب نظیر سوسیال دموکرات یا گروه های دیگر که نزدیک به دولت هستند نیز می توانند گزینه های احتمالی، ولو کم تاثیر باشند.

همچنین نکته دیگر در این زمینه قانون اساسی تاجیکستان است. بر اساس قانون و شرایط فعلی، محی الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی حق شرکت در انتخابات را ندارد. چرا که فعالیت حزب نهضت اسلامی از سال 2015 در تاجیکستان ممنوع شده و شخص محی الدین کبیری نیز در دادگاه این کشور بنا بر اتهامات مطرح شده از سوی دولت، محکوم شده است. در صورت ورود به کشور، وی سریعا توسط نیروهای امنیتی بازداشت می شود.

علاوه بر این، بر اساس قانون اساسی تاجیکستان، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می بایست حداقل 10 سال آخر فعالیت خود را در تاجیکستان زندگی نموده باشند. با این حال شاهد آن هستیم که این چهره ها همچون محی الدین کبیری، سهراب ظفر، عزت امان، داداجان عطاءالله اف و ... همگی حائز این شرایط نبوده و نمی توانند در شرایط فعلی در انتخابات شرکت کنند. تنها سناریویی که برای این موضوع می توان در نظر گرفت، تشکیل دولت انتقالی و اصلاح قانون اساسی برای حضور تمام گروه های اپوزوسیون است، که در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 373

به "گزارش، نتیجه یک نظرسنجی اینترنتی برای انتخابات 2020 تاجیکستان؛ محی الدین کبیری بالاتر از رستم امامعلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، نتیجه یک نظرسنجی اینترنتی برای انتخابات 2020 تاجیکستان؛ محی الدین کبیری بالاتر از رستم امامعلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید