چرا پس از حذف قیمت در سایت ها مسکن گران شده است؟

به گزارش شهر سرگرمی، چندین ماه از حذف قیمت مسکن در سایت های خریدوفروش اینترنتی می گذرد با این حال متوسط قیمت مسکن به رکوردی تازه در پایتخت رسیده است. گویا حذف قیمت ها از سایت ها، راه چاره کاهش التهاب بازار نبوده است! دیگر تعیین است که مشکل بازار مسکن، چیزی فراتر از درج قیمت در سایت خریدوفروش آنلاین است. شرایط رکود تورمی در مسکن، داستانی دیرینه دارد و به دو سال اخیر هم ختم نمی گردد.

چرا پس از حذف قیمت در سایت ها مسکن گران شده است؟

جهت دریافت خدمات خرید درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

بیش از دو سال است که بازار مسکن رکوردهای عجیب وغریبی را ثبت می نماید و دوایی هم برای درد آن پیدا نمی گردد. حتی پیش بینی ها درباره شروع دوره رکود مسکن هم گویا قصد تحقق ندارد. سال 97 متوسط قیمت مسکن بیش از 70 درصد نسبت به 12 ماه سال 96 رشد کرد. میانگین قیمت هر واحد مسکونی به 10 میلیون و 950 هزار تومان رسید و افزایش قیمت در آخرین ماه سال 97 نسبت به همین ماه در سال 96، نزدیک به 95 درصد بود. زوج جوانی که سال 96 خانه ای نوساز 90 متری در حوالی خیابان لارستان را 700 میلیون تومان خریده بودند، یک سال بعد آن را به قیمت یک میلیارد و 350 میلیون تومان فروختند و حالا خرید خانه ای 1 میلیارد تومانی هم در میانه شهر به رویا تبدیل شده است. گویی از سال 96 تا الان سال ها گذشته است. البته که حتی شرایط رشد قیمت در 6 ماهی که از سال 99 می گذرد هم می تواند مثل خواب اصحاب کهف باشد و قیمت امروز مسکن با قیمت ابتدای سال زمین تا آسمان فاصله دارد. شرایط فرایند رشد پرسرعت قیمت مسکن به گونه ای شده است که جمله شانس آوردیم، زودتر خونه خریدیم، به ترجیع بند میان تازه خانه دار شده ها تبدیل شده است.

اوج قیمت مسکن در سال 97 به تقویت پیش بینی ها درباره شروع دوره رکود در سال 98 دامن زد. برخی تحلیل ها از شروع رکود از تابستان سال 98 می گفت و اطمینان می داد که خبری از رشد قیمت در نیمه دوم سال 98 نیست. اما نه تنها این پیش بینی ها درست از آب در نیامد که حالا در نیمه دوم سال 99 هم نشانه هایی از ثبات قیمت ها یا حتی رکود در بازار مسکن نیست. تورم ماهانه مسکن در اسفندماه سال 98، 8.7 درصد بود که بالاترین میزان تورم ماهانه این بازار از زمان اوج جهش قیمت در سال 98 به بعد بود. میانگین قیمت مسکن هم در سال 98 بیش از 11 درصد رشد کرد. در حالی که متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در شروع سال 98، 11 میلیون تومان بود، در اسفندماه به بیش از 15 میلیون تومان رسید.

اما در سال 99 چه اتفاق افتاده است؟ به دلیل همه گیری کرونا اخبار از کاهش نرخ مسکن و کوتاه آمدن فروشندگان در اردیبهشت ماه حکایت می کرد اما وظعیت به گونه دیگری رقم خورد. وزارت راه و شهرسازی در گزارشی از شرایط بازار مسکن در اردیبهشت ماه از رشد 9 درصدی قیمت در دومین ماه امسال خبر داده است. براساس این گزارش میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به 17 میلیون و 600 هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل 9.4 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 33.8 درصد افزایش را نشان می دهد. آخرین گزارش های رسمی گویای رشد متوسط قیمت مسکن مربوط به مردادماه است که بیش از 23 میلیون تومان است و با توجه به رشد قیمت مسکن طی دو ماه اخیر احتمالا متوسط قیمت مسکن تا کنون به بالای 25 میلیون تومان برای هر متر مربع در شهر تهران رسیده است. این رکورد برای قیمت مسکن در حالی ثبت می گردد که در بهار امسال، مثل سال 98 سایت های خریدوفروش اینترنتی از درج قیمت موردهای مسکن منع شده اند و حتی برخی فعالان صنفی از حذف دائمی قیمت در سایت ها می گویند. گویا حذف کردن صورت مسئله، دوای درد بازار مسکن و راهکار همیشگی مسئولان بوده است. مسکنی که هر چند سال یکبار فنرش در می رود و قیمت های چندبرابری را نمایش می دهد. مانند سال 91 که قیمت مسکن به یکباره چند برابر شد و همین فرایندهای همیشگی جهت خود را طی کردند. آن زمان حتی سایت های خرید و فروش آنلاین هم حضور نداشتند که مسئولان تقصیرها بر گردن آنها بیندازند.

حذف قیمت از سایت های خریدوفروش اینترنتی مثل دیوار در بهار امسال هم به یاری کاهش قیمت مسکن نیامده و چه بسا باعث دمیدن در حباب قیمت مسکن شده است. تحلیل گرانی که اعلام قیمت در سایت های خریدوفروش آنلاین را عامل رشد قیمت ها می دانستند، در شرایطی که با بیشترین نرخ رشد قیمت مسکن روبرو بوده ایم و البته قیمت گذاری در سایت ها هم بنا به دستور قضایی ممنوع شده، درباره دلایل رشد قیمت مسکن ساکت مانده اند. اما کاربران از تحلیلگران و مسئولان صنفی که هزینه های تحمیلی ناشی از حذف قیمت بر دوش مردم را نادیده گرفته و حکم به شکستن دماسنج بازار داده اند سوالاتی دارند. آیا با حذف اعلام قیمت مسکن، از التهاب بازار کاسته شده یا درصد رشد قیمت نسبت به ماه های گذشته منطقی تر شده است؟ آیا با حذف قیمت از تورم بازار مسکن کاسته شده یا قیمت ها کمتر شده است؟ آیا با حذف قیمت از روی سایت های خرید و فروش، بازار آرام گرفته است؟

منبع: فرارو
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1123

به "چرا پس از حذف قیمت در سایت ها مسکن گران شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پس از حذف قیمت در سایت ها مسکن گران شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید