پروژه ساخت خودرو متصل هوشمند به وسیله همراه اول، سایپا و ایران خودرو

به گزارش شهر سرگرمی، اجرای پروژه خودرو متصل یکی از برنامه های مهم حوزه اینترنت اشیاء همراه اول است که با هدف غایی طراحی توسعه و توانمندسازی اکوسیستم خودروی هوشمند در ایران به همکاری این اپراتور با ایران خودرو و سایپا منجر شده است.

پروژه ساخت خودرو متصل هوشمند به وسیله همراه اول، سایپا و ایران خودرو

با رشد روزافزون فناوری 5G و حتی 6G در دنیا و توسعه فناوری های خودرو هوشمند، اینترنت اشیاء و حمل و نقل هوشمند در کشورهای پیشرفته، ایجاد شرایط لازم برای فراهم آوردن زیر ساخت های لازم جهت تحقق اهداف کلان کشور در زمینه هوشمندسازی صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری و در نتیجه کاهش هزینه ها، ارائه محصولات متنوع و کارآمد و افزایش بازدهی، مهار کردن مسائل زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی و در نهایت ایجاد بازارهای نو در عرصه خودروهای متصل هوشمند به یکی از نیازهای اصلی برای جلوگیری از عقب ماندگی در کشور تبدیل شده است.

در این زمینه شرکت همراه اول به عنوان بهترین اپراتور تلفن همراه در کشور به یکی از پیشگامان در زمینه رشد و توسعه فناوری های مرتبط با اینترنت اشیاء و حمل و نقل هوشمند تبدیل شده و حتی قراردادهایی را در مسیر توسعه ساخت خودرو متصل با دو گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا منعقد نموده است.

یکی از موضوعاتی که همراه اول با دست پر در نمایشگاه تلکام 1400 به آن پرداخت، معرفی و پروژه خودرو متصل هوشمند این شرکت بود. منظور از خودرو متصل، وسیله نقلیه ای نیست که توانایی اتصال به تلفن همراه یا صرفا اینترنت را داشته باشد، خودروهای متصل گام های بزرگ تری برمی دانند و اهداف ساخت آن ها فرق دارد.

خودرو متصل چیست؟

خودرو متصل از طریق نقلیه ای گفته می گردد که با یاری اتصال به اینترنت و مجهز شدن به ده ها سنسور و دوربین، اطلاعات مختلف مربوط به خودرو، جاده، دیگر وسایل نقلیه و حتی عابران پیاده را جمع آوری و به مرکز داده می فرستد.

با توجه به داده هایی که از طریق خودروهای متصل دریافت می گردد، کاربردهایی مانند کنترل ترافیک، محاسبه ظرفیت معابر و پارکینگ ها، عیب یابی قطعات، بهبود یاری های اورژانسی و جاده ای و حتی اجرای برنامه های کاربردی و تفریح از جمله مهم ترین اهداف توسعه خودروهای متصل هستند.

گفتنی است که یکی از مهم ترین اهداف همراه اول برای ورود و توسعه پروژه خودروی متصل هوشمند، کاهش تصادفات و اثرات اجتماعی و مالی آن است. توسعه این فناوری برای خودروسازان نیز مزایای فراوانی از جمله کاهش هزینه های مربوط به گارانتی و وارانتی، جمع آوری داده های مختلف برای ارزیابی سازندگان قطعات، پیش بینی خرابی خودرو، عیب یابی خودرو از راه دور، آنالیز و ارزیابی قطعات فراوریی و غیره دارد.

از جمله مهم ترین مزایای خودروهای متصل برای مصرف کنندگان نیز می توان به محاسبه دقیق مسیر و زمان بندی بر اساس شرایط جاده و آب و هوا، کاهش هزینه نگهداری و تعمیر خودرو، تسهیل امکان امداد جاده ای و پرداخت جرائم و عوارض بزرگ راه ها اشاره نمود.

ساخت خودرو متصل در ایران با همکاری همراه اول

همراه اول به عنوان اپراتور برتر ایران، بیشترین پوشش شبکه ای را نسبت به سایر اپراتورهای کشور دارد و از این جهت، می تواند با ارائه سیمکارت هایی با کاربرد اینترنت اشیاء، پوشش حداکثری برای اتصال به خودروهای هوشمند متصل را برقرار کند.

از این رو همراه اول با تکیه بر توان داخلی و استفاده از زیرساخت های خود، به بازیگر اصلی این پروژه تبدیل شده و در پی توانمندسازی اکوسیستم کسب و کارهای حوزه حمل و نقل هوشمند است. ارائه خدمات اینترنت اشیاء یکی از مهم ترین راهبردهای 5 ساله همراه اول است و در این مسیر طراحی و پیاده سازی پلتفرم جامع اینترنت اشیاء، یاری به توانمندسازی اکوسیستم کسب و کارهای حوزه حمل و نقل هوشمند و امکان باز نشرداده های پردازش شده برای به کار گیری در حوزه های پژوهشی از دیگر اهدافی ست که همراه اول در پی تحقق آن هاست.

با توجه به اهداف مشخص شده همراه اول، این شرکت سرمایه گذاری گسترده ای بر روی طراحی و پیاده سازی پلتفرم جامع اینترنت اشیاء انجام داده که البته در پروژه خودرو متصل با همراهی سایپا و ایران خودرو نیز به کار گرفته می گردد.

همراه اول و سایپا در تیرماه امسال، تفاهم نامه ای را برای هوشمندسازی صنعت حمل و نقل و فراوری خودرو متصل امضا کردند. مدیرعامل سایپا در مراسم امضای این تفاهم نامه اظهار داشت که این شرکت برنامه دارد ظرف سه سال آینده، یک میلیون خودرو متصل را فراوری و روانه بازار کند.

تفاهم نامه همکاری همراه اول و ایران خودرو در زمینه توسعه فناوری خودرو متصل مهرماه امسال به امضا رسید و در نتیجه آن قرار است از سال آینده طرح خودرو متصل بر روی خودرو تارا، دنا پلاس اتوماتیک و K125 پیاده سازی گردد.

منبع: انتخاب
انتشار: 29 آذر 1401 بروزرسانی: 29 آذر 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2128

به "پروژه ساخت خودرو متصل هوشمند به وسیله همراه اول، سایپا و ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه ساخت خودرو متصل هوشمند به وسیله همراه اول، سایپا و ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید