همکاری روسیه با ایران نیازی به اجازه آمریکا ندارد

به گزارش شهر سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در تبادل نظر با پرس تی وی، روسیه را کشوری مستقل توصیف و مطرح نمود که این کشور برای همکاری با ایران نیازی به اجازه ای از سوی آمریکا و یا هیچ کشور دیگری ندارد.

همکاری روسیه با ایران نیازی به اجازه آمریکا ندارد

لوان جاگاریان عملیات ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر را یکی از مهم ترین پروژه های همکاری دوطرفه میان روسیه و ایران توصیف کرد و اضافه نمود: کشورهایی همانند آمریکا به روسیه فشار می آورند تا همکاری خود را با ایران نه تنها در این زمینه، بلکه در سایر بخش ها نیز متوقف کنیم اما باید بگویم که روسیه، کشوری مستقل است و سیاست خارجی مستقل خود را دنبال می نماید. روسیه کشوری نیست که بخواهد برای همکاری خود با ایران از فرد و یا کشوری به ویژه آمریکا اجازه بگیرد.

سفیر روسیه در ایران در خصوص خروج یک طرفه آمریکا از معاهده برجام و واکنش روسیه در قبال اقدام احتمالی آمریکا و متحدانش برای ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت گفت: روسیه، چین و دیگر کشورهای اروپایی کوشش خواهند کرد تا این سناریوی منفی محقق نشود. همه جهان می دانند که این معاهده در خطر است و تنها کشور مسئول این فاجعه، آمریکاست. ما اقدام آمریکا در خروج از این توافق بین المللی را محکوم می کنیم. آمریکایی ها در این موضوع، قوانین بین المللی آشکار را نقض کردند و ایران مجبور شد تا اقداماتی را در این زمینه انجام دهد چرا که راه دیگری پیش روی آن وجود نداشت و نفعی از این توافق عاید ایران نشد.

وی ادامه داد: روسیه به همراه چین تمامی کوشش خود را برای حفظ برجام بکار می بندد و در این راه، کشورهای آزاد اتحادیه اروپا به ما ملحق خواهند شد و از ما حمایت خواهند کرد. اگرچه این کار بسیار سخت است اما ما همکاری های خود را با ایران ادامه می دهیم. ایران بارها تعهد خود را به این توافق نشان داد و چندین بار نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی، بر این مساله صحه گذاشت.

وی در خصوص عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهداتشان در برجام و اقدامات روسیه برای حفظ این معاهده گفت: همانطور که پیشتر نیز اشاره کردم، همکاری ما با ایران در زمینه های مختلف همانند ساخت نیروگاه هسته ای جدید در بوشهر ادامه خواهد داشت. همچنین پروژه های بزرگی را نیز در پیش داریم که از جمله آن ها می توانم به برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون و راه اندازی نیروگاه حرارتی در هرمزگان اشاره کنم. علاوه بر این ها، پروژه های دیگری نیز وجود دارد که با طرفین ایرانی در خصوص آن ها مذاکره کردیم و این ها نشان می دهد که روابط ما با ایران همانند قبل روال عادی خود را طی می نماید.

وی درباره گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود گفت: در این مسئله، آمریکا را باید مقصر دانست زیرا این آمریکا بود که ابتدا از برجام خارج شد. متاسفانه می بینم که بعضی از همکاران اروپایی ما به جای انتقاد از آمریکا، از ایران انتقاد می نمایند. درواقع، آن ها می بایست منتقد آمریکا باشند چراکه ایران به تعهدات خود پایبند بود و در این قضیه، به ناچار به کاهش تعهدات برجامی روی آورد.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در خصوص تحولات اخیر در شمال سوریه و اقدام آمریکا در خروج نیروهای خود از این منطقه گفت: در ابتدا باید تاکید کنم که حضور آمریکا در سوریه، غیرقانونی است و پیغام من به آن ها این است که به خانه هایشان برگردند. این روسیه و ایران هستند که توسط دولت مشروع و قانونی سوریه به حضور در این کشور دعوت شدند و آمریکا جایی در این کشور ندارد.

وی ادعاهای آمریکا مبنی بر منجر شدن همکاری ایران، روسیه و چین به جنگی دیگر در منطقه را بی اساس خواند و مطرح کرد: این اتهامات کاملا بی پایه و اساس هستند چراکه این آمریکا بود که لیبی، عراق و افغانستان را نابود کرد. پیشنهاد می کنم تا آمریکایی ها برای یافتن پاسخ خود در قبال اتهاماتی که مطرح نموده اند، نگاهی به اقدامات خود در طی سال های اخیر بیاندازند که در این صورت، قطعا پاسخ سوال های خود را خواهند یافت و می فهمند که چه کسی از بین برنده ثبات منطقه است.

جاگاریان در خصوص اتفاقات کشور یمن و راهکار برون رفت از بحران در این کشور گفت: ما از همان ابتدا پیگیر مسائل یمن بودیم و یاری هایی را نیز برای مردم این کشور ارسال کردیم. اما خوشبختانه کوشش ها و میانجی گری آقای گرفیت، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، نتایج خوبی داشت. اخیرا نیز رئیس جمهور روسیه به عربستان سعودی و امارات سفر کرد. ما به دنبال راهکار سیاسی برای برطرف این بحران هستیم و با توجه به ارتباط هایی که با طرفین حاضر در جنگ یمن داریم، کوشش می کنیم تا به راهکاری صلح آمیز در این زمینه دست یابیم.

وی با محکوم کردن اقدامات مداخله جویانه آمریکا در عراق و صدور بیانیه از سوی این کشور مبنی بر برگزاری انتخابات مجدد در عراق گفت: آمریکایی ها همیشه سایر کشورها را به دخالت در امور خود نظیر انتخابات متهم می نمایند؛ همانند ادعاهای بی اساسی که در خصوص دخالت روسیه در انتخابات این کشور مطرح کردند. اما این آمریکایی ها هستند که در امور داخلی بسیاری از کشورهای جهان همچون روسیه، ایران و اکنون نیز عراق دخالت می نمایند. آن ها از سال 2003 به دنبال ضربه زدن به دولت عراق بودند و حق ندارند خواست خود را به دولت و یا مردم عراق تحمیل نمایند. مردم و دولت عراق قادرند به تنهایی تمامی مسائل داخلی خود را حل نمایند و نیازی به دخالت هیچ کشوری ندارند.

وی در رابطه با ادعاهای آمریکا مبنی بر کشتن ابوبکر البغدادی رهبر داعش توسط نیروهای این کشور گفت: حتما می دانید که چندی پیش وزیر دفاع روسیه گفت که البغدادی طی یک حمله هوایی نیروهای روس و نه آمریکایی ها، کشته شد. با این حال، تهدید داعش همچنان وجود دارد و ما باید همکاری های خود را برای مبارزه با این گروه تروریستی ادامه دهیم و این کوشش ها را تنها به سوریه محدود ننموده و به کل منطقه تعمیم دهیم.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در سرانجام آینده روابط ایران و روسیه را مثبت توصیف کرد و اضافه نمود: روابط دوجانبه خوبی میان روسیه و ایران حاکم است. روسای جمهور دو کشور در موقعیت های مختلف چه در ایران، روسیه و یا کشور سوم با یکدیگر ملاقات می نمایند و به ارائه دیدگاه های خود در خصوص موضوعات مختلف می پردازند. آخرین بازدید میان روسای جمهوری روسیه و ایران در ایروان پایتخت ارمنستان و در حاشیه نشست اجلاس سران اتحادیه اورآسیا رخ داد. خوشبختانه این همکاری ها را در زمینه های مختلفی همچون مالی، سیاسی و همینطور فرهنگی شاهد هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 539

به "همکاری روسیه با ایران نیازی به اجازه آمریکا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری روسیه با ایران نیازی به اجازه آمریکا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید