همه چیز راجع به درد بازو

به گزارش شهر سرگرمی، درد بازو می تواند از طریق طیف وسیعی از مسائل اعم از آسیب های مفاصل تا فشارهای عصبی ایجاد شود. بسته به علت، درد بازو می تواند بطور ناگهانی آغاز شود یا در طول زمان توسعه یابد. در بسیاری از موارد، درد بازو دقیقا از مسئله ای در گردن یا قسمت بالایی ستون فقرات نشات می گیرد. درد بازو، بخصوص دردی که به بازوی چپ وارد می شود، می تواند حتی نشانه ای از حمله قلبی باشد.

همه چیز راجع به درد بازو

درد بازو

دست درد از آن دسته مسائل رایجی ست که به دلایل مختلفی ایجاد می شود. ممکن است در هر قسمت از دست احساس درد داشته باشید، در واقع احتمال درد در قسمت هایی مانند مچ دست، آرنج، بازو یا شانه وجود دارد. برای درمان دردهای ناشی از شانه درد بهتر است که به فوق تخصص شانه مراجعه کنید.

احساس درد در بازو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، شایع ترین مشکل، فعالیت بیش از حد در این قسمت از بدن است. گاهی درد در بازو به طور ناگهانی شروع می شود و پس از مدت کمی بهبود می یابد. برخی اوقات به تدریج درد بازو افزایش پیدا می کند.1

شایع ترین دلیل های درد بازو

بسته به دلیل، درد ممکن است به طور ناگهانی شروع شده و از بین برود یا به تدریج افزایش یابد.

درد خفیف در بازوها معمولاً از موارد زیر ناشی می شود:

حرکت تکراری بازو

گردش خون ضعیف

شرایط خواب نامناسب

ورزش یا صدمات ورزشی

برخی از دلایل احتمالی درد شدید بازو، عبارتند از:

آنژین

حمله قلبی

پیچ خوردگی بازو

استخوان شکسته

روماتیسم مفصلی

آسیب عضلانی اسکلتی

آسیب دیدگی آرنج و مچ دست

گرفتگی عصب مانند سندرم تونل کارپ

آسیب دیدگی شانه، بی ثباتی شانه یا سایر مسائل.1

علائم درد بازو

علائم می تواند در یک یا هر دو بازو رخ دهد و بر روی مچ دست، آرنج و شانه تأثیر بگذارد. به غیر از درد، سایر علائم مرتبط با مسائل بازو، عبارتند از:

التهاب

سرخی

سفتی در مفاصل

مشکل در حرکت دادن بازو

التهاب غدد لنفاوی زیر بغل

دمایی بالاتر از حالت طبیعی، لرز، سوزش و گزگز.2

راه های تشخیص درد بازو

پزشک معالج شما در ابتدا نیاز دارد که دلیل اصلی بروز بازو درد را برای درمان آن پیدا کند. پزشک ابتدا یک معالجه بالینی را انجام داده و از شما در مورد فعالیت ها، آسیب های احتمالی و علائم و نشانه های سوال می کند.

پزشک معالج شما ممکن است بر اساس علائم آزمایش های زیر را برای تشخیص دلیل بروز بازو درد تجویز کند:

پزشک ممکن است که از شما بخواهد که بازوهای خود را بلند کرده یا حرکات ساده ای را انجام دهید تا دامنه حرکت بازوهای شما را ارزیابی کند. این نوع معاینات می تواند به پزشک در شناسایی محل و دلیل بروز درد و جراحت احتمالی کمک کند.

آزمایش خون هم به پزشک کمک می کند تا بیماری ها یا عوارض احتمالی که ممکن است موجب درد بازو شده اند از جمله دیابت یا عارضه ای که موجب التهاب مفاصل شده را تشخیص دهد.

آزمایش اشعه ایکس نیز می تواند به پزشک کمک کند تا شکستگی استخوان را تشخیص دهد.

اگر پزشک احتمال دهد که بازو درد شما ممکن است با مسائل قلبی مرتبط است، احتمال دارد که آزمایش های برای بررسی عملکرد قلب و بررسی جریان خون به عضله قلب تجویز کند.

دستگاه سونوگرافی از امواج فراصوت برای تصویربرداری اعضای بدن استفاده می کند و می تواند به پزشک کمک کند تا مسائل مفاصل، رباط و تاندون ها را تشخیص دهد.

پزشک ممکن است که از سی تی اسکن و ام آرآی برای تصویربرداری های دقیق تری از بافت های نرم و استخوانی استفاده کند تا مسائل احتمالی را تشخیص دهد.3

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بهبود نیافت یا شما مستعد ابتلا به دوره های مکرر درد بازو هستید، به پزشک یا فیزیوتراپی مراجعه کنید. سایر شرایطی که مستلزم مشاوره پزشکی است شامل موارد زیر است:

درد برای چندین هفته بدون هیچ گونه بهبودی ادامه دارد.

افزایش التهاب، درد یا قرمزی

شنیدن صدا از بازوی آسیب دیده

ضعف مداوم، درد و التهاب طول شب

درد بازو بعد از یک جلسه تمرین با استراحت از بین می رود.

احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در ناحیه آسیب دیده

تب و التهاب که ممکن است در صورت وجود عفونت در بازو رخ دهد.2

روش های درمانی جهت تسکین درد بازو

روش های درمانی درد بازو بسته به دلیل ایجاد این عارضه، در هر فرد متفاوت خواهد بود. به طور کلی درمانی هایی که در نظر گرفته می شود به شرح زیر است:
مصرف داروهای مسکن
گاهی ممکن است درد بازو به میزان ای باشد، که پزشک تنها داروی مسکن برای شما تجویز کند.
داروهای ضدالتهاب
برای دردهای ناشی از التهاب، تجویز کورتیکواستروئید می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. این نوع داروها ممکن است به شکل های متفاوتی مانند تزریقی یا خوراکی برای بیمار تجویز شود.
فیزیوتراپی
ممکن است لازم باشد که درد ناشی از بازو را با فیزیوتراپی درمان کنید. این روش درمانی زمانی به شما توصیه می شود، که دامنه حرکات محدود شده باشد.
عمل جراحی
در موارد شدید و زمانی که درد بازو به درمان های اولیه و ابتدایی پاسخ مثبت ندهد، عمل جراحی برای بیمار انجام می گیرد. به عنوان مثال زمانی که متخصص ارتوپد تشخیص دهد که رباط دچار پارگی و استخوان ها دچار شکستگی شدند، ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد.1

درمان های خانگی برای درد بازو

علاوه بر داروهایی که پزشک می تواند برای بازو درد تجویز کند، می توان از برخی درمان های خانگی در منزل هم استفاده کرد که شامل موارد زیر هستند:
استراحت
خیلی اوقات تمام چیزی که ممکن است بدن شما به آن نیاز داشته باشد، استراحت است. به ناحیه ای که در آن احساس درد می کنید کاملا استراحت داده و از ورزش و حرکات شدید خودداری کنید.
یخ
گذاشتن یخ روی محل جراحت می تواند موجب کاهش تورم و التهاب شود. یک کمپرس یخ یا کیسه یخی را درون حوله ای بگذارید و به مدت 20 دقیقه بر روی ناحیه ای که درد دارید بگذارید. حداقل نیم ساعت بین گذاشتن کمپرس های یخ فاصله بگذارید.
مسکن های بدون نسخه
چنانچه درد شما خفیف است و نیازی به مراجعه به پزشک ندارید، می توانید از برخی داروهای بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن استفاده کنید. مراقب باشید مصرف این داروها از میزان توصیه شده و ایمنی فراتر نرود.
فشرده سازی
بستن نواحی آسیب دیده با نوار فشاری یا باند پلاستیکی می تواند به کاهش ورم کمک کرده، مانع از کشیدگی مفصل شده و موجب بهبودی بازو درد شود.
بالا نگه داشتن دست
در موارد زیادی می توانید برای کاهش بازو درد، سطح دست خود را بالا نگه دارید. این کار موجب می شود که جریان خون در دست ها افزایش پیدا کرده و فرایند بهبودی بازو درد نیز تسریع پیدا کند.

اما چنانچه هر یک از راهکارهای فوق باعث بدتر شدن بازو درد شد، سریعا درمان های خانگی خود را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید.3

عوارض احتمالی درد بازو

درد خفیف بازو به خوبی با درمان رایج و مسکن پاسخ می دهد. با این حال، اگر به مدت چند هفته دچار درد بازو هستید، بهتذ است که به پزشک مراجعه کنید. درد مداوم ممکن است در موارد شدید خطر عوارض یا آسیب دائمی را در پی داشته باشد.

برخی از عوارض احتمالی درد بازو، عبارتند از:

معلولیت

دوره های طولانی درد

آسیب دائمی به عصب

از دست دادن قدرت در بازوها

انتشار عفونت به اندام های دیگر

از دست دادن بازو در نتیجه قطع جراحی

ناتوانی در انجام کارهای ساده در زندگی روزمره.2

راه های پیشگیری از درد بازو

در بسکمک از موارد، بازو درد به دلیل آسیب دیدگی یا عارضه ای قابل پیشگیری به وجود می آید. برای پیشگیری از آسیب دیدگی و درد مفاصل موارد زیر را رعایت کنید:

قبل از اینکه ورزش را شروع کنید، به میزان کافی حرکات کششی انجام دهید.

برای پیشگیری از آسیب دیدگی حتما در هنگام ورزش فرم صحیح بدنی را رعایت کنید.

در هنگام ورزش از لوازم پوششی و حفاظتی استفاده کنید.

فرم مناسب خود را نگه دارید.

در بلند کردن اجسام دقت کنید.1

پینوشتها

1.www.drseyedsalehi.com

2.www.pezeshket.com

3.www.drdr.ir

منبع: راسخون
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1833

به "همه چیز راجع به درد بازو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به درد بازو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید