لوبلاگ آنالیز کرد: گسترش قدرت روسیه در منطقه و نفوذ در یمن

به گزارش شهر سرگرمی، ایسنا نوشت: سایت لوبلوگ خاطرنشان کرد که قدرت نرم روسیه وارد یمن شده و حمایت این نیروها از شورای انتقالی جنوب یمن صندلی آن را تقویت می نماید.

لوبلاگ آنالیز کرد: گسترش قدرت روسیه در منطقه و نفوذ در یمن

جاناتان وینتون-هاروی، در مقاله ای برای سایت لوبلوگ نوشت که مداخله نظامی روسیه در سوریه در سال 2015 در بازی قدرت در خاورمیانه و شمال آفریقا تأثیر گذاشته است. مسکو همیشه به موضع بی طرفی در نزاع های منطقه ای پایبند بوده و با تمامی طرف ها مذاکره می نماید و در نهایت به برگ برنده ای برای نفوذ نزد تمامی طرف ها دست می یابد مثل همان کاری که اکنون در یمن انجام می دهد.

زمانی که روسیه حضور خود را در منطقه گسترش می دهد احتمالا به افزایش مداخله اش در یمن منجر شده و خود را به عنوان یک بازیگر مهم در سیاست این کشور نشان خواهد داد. به همین دلیل درگیری های اخیر میان گروه های جدایی طلب جنوب و دولت مستعفی یمن از نظر بین المللی در را به روی روسیه باز نموده تا نقش خود را تقویت کند. در سایه نبود رهبری آمریکا و گروه های دیگر برای حمایت از مذاکرات مشروع روسیه خود را در مقابل وضعیتی می بیند تا به نقش محوری بپردازد مخصوصا اینکه تنها طرفی است که روابط خوبی را با طرف های درگیر حفظ می نماید.

مارک کاتس، سخنران امور حکومت و سیاست در دانشگاه جورج میسون می گوید: مسکو می تواند با شورای انتقالی جنوب فعالیت کند. جنوب یمن تحت حکومت نظام مارکسیستی تأییدکننده شوروی از زمان استقلال یمن از انگلیس در سال 1967 تا سرانجام جنگ سرد بود.

طی جنگ داخلی که مارس 2015 رخ داد روسیه خارج از صحنه باقی مانده و روابط خوب خود را با تمامی طرف ها حفظ نموده است بدون اینکه موضع واضحی نسبت به طرف های درگیر داشته باشد.

به گفته پیتر سالزبری از گروه بین المللی بحران و متخصص امور یمن، روسیه بازیگر واضح و فعال در یمن در طول دوره جنگ بوده است. سفارت روسیه در صنعا تا زمان کشته شدن علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن در سال 2017 از نمایندگان انصارالله و شورای انتقالی جنوب استقبال می کرد اما تأکید می کرد که به دولت مشروع عبدربه منصورهادی احترام می گذارد. روسیه از سال میلادی گذشته به یمن توجه زیادی داشته است.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بیان کرد که مسکو به حمایت از کوشش های مسالمت آمیزی که سازمان ملل بر آن نظارت دارد مرتبط است. آوریل عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب یمن به دعوت مسؤولان روسی به مسکو سفر و ادعا کرد که توافقی درباره حل سیاسی وجود دارد.

روسیه هنوز در یمن دست به هیچ اقدامی نزده است و به دنبال راه هایی برای مذاکره با جدایی طلبان است. کاتس می گوید: به نظر می رسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به دنبال بازپس گیری آن چیزی است که اتحاد شوروی از دست داده است. کاتس می گوید که شورای انتقالی جنوب یمن آماده همکاری با مسکو است و این به روسیه امکان فعالیت را می دهد.

شورای انتقالی جنوب توانست موضع خود را در جنوب به عنوان یک نیروی حاکم تقویت کند و بر نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن چیره گردد. برای همین این شورا توانست بر عدن سیطره یابد و عبدربه منصور هادی را شکست دهد. روسیه احتمالا وارد مذاکراتی با شورای انتقالی جنوب برای ارائه حمایت باشد. کاتس می گوید چنین اقدامی احتمالا قدرت نرم روسیه در منطقه را تقویت می نماید.

وی گفت: با ایجاد پایگاه های نظامی در طول دریای سرخ از سوی کشورهای دیگر جای تعجب دارد که روسیه حتی یک پایگاه را ایجاد ننموده است. چه بسا جنوب یمن به روسیه فرصتی برای ایجاد پایگاه به مسکو داده باشد.

مسکو معتقد است که اگر منصور هادی پایتخت دوم خود را از دست بدهد تأثیر خود را از دست داده است و دیگر برای خدمت به منافعش در منطقه مناسب نیست. اگر مسکو بتواند نقش ایجادکننده صلح در یمن را ایفا نماید آزادی مداخله در امور یمن و تقویت تأثیر آن در دریای سرخ و شاخ آفریقا را خواهد داشت.

این نویسنده به نقش امارات اشاره می نماید که توافقی در منافع میان روسیه و امارات وجود دارد. کاتس می گوید: به نظر می رسد روسیه و امارات منافع متقابلی در جنوب یمن دارند همانطور که در مناطق دیگر خاورمیانه این مساله وجود دارد.

در لیبی، روسیه و امارات زمینه مشترکی برای حمایت از خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی و نیروهایش یافتند.

در سوریه، امارات سال گذشته سفارتش را در دمشق بازگشایی کرد. ابوظبی در موضعش نسبت به روسیه و ایران و اتهامات عربستان و آمریکا درباره حمله به نفتکش ها در خلیج عمان بی طرفانه عمل نموده و امارات روابطش را با روسیه تقویت نموده است. عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کرد و درباره مسائل یمن و همکاری میان دو کشور بحث و گفت وگو کرد.

در زمانی که روسیه روابطی را با عربستان، امارات و شورای انتقالی و عبدربه منصور هادی دارد دعوتنامه ای را از انصارالله دریافت نموده تا به عنوان یک میانجیگر در یمن عمل کند و همین مساله راه را به روی مسکو برای ایفای یک نقش مهم در پرونده یمن و تقویت جایگاهش در سطح منطقه ای و بین المللی هموار می نماید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 363

به "لوبلاگ آنالیز کرد: گسترش قدرت روسیه در منطقه و نفوذ در یمن" امتیاز دهید

1 کاربر به "لوبلاگ آنالیز کرد: گسترش قدرت روسیه در منطقه و نفوذ در یمن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوبلاگ آنالیز کرد: گسترش قدرت روسیه در منطقه و نفوذ در یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید