غذاهایی که با استخوان نامهربانند

به گزارش شهر سرگرمی، مصرف نمک زیاد به مرور استخوان را ضعیف می نماید. به ازای هر 2300 میلی گرم نمک که می خورید، 40 میلی گرم از کلسیم بدن تان از دست می رود. زنانی که پس از یائسگی نمک زیادی مصرف می نمایند، میزان زیادی از مواد مغذی مورد احتیاج استخوان ها را از دست می دهند. متاسفانه در بیشتر غذاهای کشورهای مختلف، به خصوص غذای رستوران ها و فست فودها، نمک زیادی مصرف می گردد. بیشتر افراد روزانه دو برابر 2300 میلی گرم نمک مصرف می نمایند. سریع ترین راه برای کاهش نمک مصرفی، پرهیز از خوردن غذاهای فرآوری شده است.

غذاهایی که با استخوان نامهربانند

غذاهایی که با استخوان نامهربانند

مقدمه:

هر چیزی که می خورید، نقش مهمی در تأمین مواد مغذی مورد احتیاج استخوان ها و استحکام آنها دارد. نکته مهم این است که غذاها علاوه بر تقویت استخوان ها می توانند موجب تضعیف آنها هم بشوند. بعضی از غذاها مثل صافی عمل می نمایند و فقط املاح و مواد مغذی و ویتامین ها را به استخوان ها می رسانند و در عوض بعضی دیگر جلوی رشد استخوان ها را می گیرند. پنج نوع ماده غذایی که خاصیت ضعیف نمایندگی استخوان ها را دارند، عبارتند از:

نمک

مصرف نمک زیاد به مرور استخوان را ضعیف می نماید. به ازای هر 2300 میلی گرم نمک که می خورید، 40 میلی گرم از کلسیم بدن تان از دست می رود. زنانی که پس از یائسگی نمک زیادی مصرف می نمایند، مقدار زیادی از مواد مغذی مورد احتیاج استخوان ها را از دست می دهند. متاسفانه در بیشتر غذاهای کشورهای مختلف، به خصوص غذای رستوران ها و فست فودها، نمک زیادی مصرف می شود. بیشتر افراد روزانه دو برابر 2300 میلی گرم نمک مصرف می نمایند. سریع ترین راه برای کاهش نمک مصرفی، پرهیز از خوردن غذاهای فرآوری شده است. اغلب مردم حدود 75 درصد از نمکی را که روزانه جذب می نمایند، به وسیله نمک موجود در غذاهای فرآوری شده دریافت می نمایند.

نوشابه ها

نوشابه ها خطری بسیار جدی برای استخوان ها هستند. نوشابه های گازدار اغلب از اسید فسفریک تهیه شده اند که باعث برطرف کلسیم به وسیله ادرار می شود. البته نوشیدن آنها به هنگام تشنگی، چنان احساسی به شما می دهند که از نوشیدن شیر یا آب میوه هرگز این احساس دست نمی دهد. وقتی وسوسه می شوید تا نوشابه بخورید، به این فکر کنید که هر چه باشد ضررش از منفعتش بیشتر است. شیر، آب میوه های حاوی کلسیم و ویتامین D یا مقداری ماست را جایگزین آن کنید و یا به هنگام تشنگی آب بنوشید.

کافئین

اغلب کافئین ها به مقدار نمک باعث تضعیف استخوان نمی شوند؛ ولی به هر حال عملکرد آنها شبیه به هم است و باعث دفع کلسیم مورد احتیاج استخوان ها می شوند. به ازای هر 100 میلی گرم کافئین (معادل یک فنجان کوچک قهوه)، 6 میلی گرم کلسیم از دست می دهید. البته این مقدار زیاد نیست، اما کسانی که عادت به خوردن نوشیدنی های کافئین دار دارند، مسلماً کلسیم بیشتری از دست می دهند و این رقم بیشتر و بیشتر می شود؛ پس بهتر است خود را با خوردن یک فنجان قهوه در صبح راضی کنید و بقیه روز نوشیدنی های بدون کافئین بنوشید تا خطر کمتری استخوان های شما را تهدید کند. اضافه کردن شیر به قهوه هم باعث کاهش این خطر می شود.

ویتامین A

ویتامین A بسیار برای بدن مفید است و سبب تقویت بینایی و سیستم ایمنی بدن می شود و در غذاهایی مثل تخم مرغ و جگر به وفور وجود دارد؛ اما از آنجا که اغلب مولتی ویتامین ها حاوی ویتامین A هستند و در رژیم های غذایی و غذاهایی که ویتامین A دارند، بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است اندازه مصرف آن بسیار بیشتر از مقدار ویتامین A مورد احتیاج بدن باشد (5000 واحد بین المللی IU). زنان یائسه بیشتر در معرض خطر ذخیره سازی ویتامین A در بدن هستند و زنانی که روزانه بیش از IU5000 ویتامین A دریافت می نمایند، در مقایسه با آنهایی که روزانه IU1600 ویتامین A دریافت می نمایند، بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار دارند. پس بهتر است از مواد غذایی کم چرب و بدون چربی بهره ببرید و سفیده تخم مرغ را بیش از زرده آن بخورید (زیرا تمام ویتامین A موجود در تخم مرغ در قسمت زرده آن است) و در مصرف مولتی ویتامین ها هم دقت کنید.

چربی های هیدروژنی

پژوهش های اخیر نشان می دهد که فرآیند هیدراته کردن، که باعث تبدیل روغن های نباتی مایع به روغن های جامد می شود، موجب از بین رفتن ویتامین k طبیعی موجود در روغن می شود. ویتامین k برای تقویت و تحکیم استخوان ها لازم است و روغن های نباتی مثل کانولا و روغن زیتون بعد از سبزیجات برگدار، دومین منبع مغذی حاوی ویتامین k هستند. یک قاشق غذاخوری روغن کانولا حدود 20 میکرو گرم و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حدود 6 میکروگرم ویتامین k دارد؛ در حالی که اسفناج حاوی 120 میکرو گرم ویتامین k می باشد. اگر به مقدار کافی سبزیجات می خورید، جای نگرانی نیست؛ چرا که ویتامین k مورد احتیاج بدن را جذب می کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که میل زیادی به خوردن کیک و شیرینی جات دارید، بهتر است برای پختن آنها از روغن کانولا بهره ببرید و از مصرف روغن های هیدراته بپرهیزید.

منبع: دنیای سلامت(شماره 61)

ae

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1753

به "غذاهایی که با استخوان نامهربانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهایی که با استخوان نامهربانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید