علل کمبود تیامین

به گزارش شهر سرگرمی، رژیم غذایی نامناسب و شیوه زندگی ناسالم بعضی از دلایل اصلی کمبود تیامین به حساب می آیند. تیامین یا ویتامین B1 ویتامینی که به گروه ویتامینهای B کمپلکس تعلق دارد. این مقاله را خوانده تا از عملکردهای تیامین و علل کمبود

علل کمبود تیامین

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

رژیم غذایی نامناسب و شیوه زندگی ناسالم بعضی از دلایل اصلی کمبود تیامین به حساب می آیند. تیامین یا ویتامین B1 ویتامینی که به گروه ویتامینهای B کمپلکس تعلق دارد. این مقاله را خوانده تا از عملنمودهای تیامین و علل کمبود ویتامین B1 اطلاع یابید.

ویتامین ها و مواد معدنی از مواد مغذی ضروری بوده که به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نموده و عملکرد مناسب تمام سیستم های بدن را بالا می برند. ویتامین B از جمله ویتامین های کمپلکس بوده که فراتر از آن به ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)، ویتامینB6 (پیریدوکسین)، ویتامین B7 (بیوتین)، ویتامین B9 (فولیک اسید) و ویتامین B12 (سیانوکبالامین) تقسیم می شود.

چه عواملی باعث کمبود تیامین می شوند

نمونه هایی از مواد غذایی سرشار از تیامین، نان، غلات، پاستا، غلات کامل (به خصوص جوانه گندم)، گوشت بدون چربی، مرغ، زرده تخم مرغ، جگر، ماهی، لوبیا خشک، نخود، برنج قهوه ای، آجیل یا مغز خوراکی، تخمه آفتابگردان، بلغور جو دوسر و سویا را شامل می شوند. چنانچه رژیم غذایی شما حاوی مواد غذایی نبوده که به عنوان منابع خوب تیامین شناخته شده اند، پس به احتمال زیاد از کمبود تیامین رنج می برید. تیامین ویتامین محلول در آب بوده است و به طور منظم همراه با آب مازاد و مواد زائد دفع می شود. بنابراین شما احتیاج دارید که منابع تیامین را به رژیم غذایی روزانه خود وارد سازید. محصولات لبنی، و سبزیجات به عنوان منابع خوبی از تیامین در نظر گرفته نمی شوند. این مواد غذایی به هنگام مصرف در مقادیر بسیار زیاد، می توانند تیامین کافی را تأمین سازند. بنابراین افرادی که به طور کامل از رژیم گیاهخواری پیروی می نمایند ممکن است دچارکمبود ویتامین B1 شوند. گاهی اوقات، تیامین در طول پختن و آب پز کردن از بین می رود. این کمبود در افرادی که به طور معمول از کربوهیدراتهای بسیار تصفیه شده مانند برنج پولیش یا جلا داده شده، آرد سفید، و شکر سفید مصرف می نمایند، رایج خواهد بود. مصرف ناکافی از مواد مغذی دیگر مانند کمبود سایر ویتامین های B نیز می تواند موجب بروز این کمبود شود.

بدلیل وجود بعضی بیماریها، دستگاه گوارش، به خصوص روده ها ضعیف می شوند. در چنین مواردی، علی رغم وجود مواد غذایی سرشار از تیامین در رژیم غذایی، ممکن است که دچار کمبود ویتامین شوید، به این دلیل که روده ها قادر به جذب مناسب ویتامین نخواهند بود. اختلال در سوخت و ساز به عنوان مثال همانگونه که در خصوص نارسایی کبدی مشاهده می شود، یکی از علل عمده کمبود ویتامین B1 است.

کسانی که الکل مصرف می نمایند، ظرفیت جذب مواد مغذی از رژیم غذایی را از دست می دهند. اعتیاد به الکل منجر به کاهش مصرف غذا، اختلال در جذب و استفاده از مواد مغذی می شود. این امر احتیاج و تقاضا برای مواد مغذی را افزایش داده و دلیل نقص یا کمبود اپوانزیم است. تمام این عوامل منجر به کمبود تیامین می شوند.

زنان باردار و شیرده احتیاج به مصرف اندازه بیشتری تیامین دارند. چنانچه این کار را انجام ندهند، دچار کمبود ویتامین خواهند شد. پرکاری تیروئید، ورزش شدید و یا تب نیز تقاضا برای تیامین را افزایش می دهد و در صورتی که فرد نتواند این خواسته را به وسیله رژیم غذایی برآورده سازد، آنگاه ممکن است با پیامدهای خطرناکی روبرو شود.

عملکرد تیامین

ابتدا اجازه دهید به عملنمودهای تیامین نگاهی اندازیم، به این دلیل که این کار به اطلاع از اثرات کمبود ویتامین B1 در بدن یاری خواهد نمود.

تیامین کربوهیدرات را به انرژی تبدیل می سازد.

نقش مهمی در سوخت و ساز کربوهیدرات، چربی، اسید آمینه، و گلوکز ایفاء می کند.

عملکرد مناسب قلب، عضلات و سیستم عصبی را بالا می برد.

اشتها را بهبود می بخشد.

جهت درمان کولیت اولسراتیو، اسهال و ایدز مورد استفاده قرار می گیرد به این دلیل که سیستم ایمنی را تقویت می سازد.

به پیشگیری از بروز مسائل چشمی مانند آب مروارید و آب سیاه یاری می کند.

به عنوان یک مسکن درد خوب برای بیماران دیابتی عمل می کند.

به تحت کنترل قرار دادن پیشرفت بیماری های کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یاری می کند.

به حفظ حافظه در سنین پیری یاری می کند.

از آنجا که عملکرد سیستم عصبی را بالا می برد، توانایی های یادگیری را افزایش می دهد.

برای برطرف افسردگی عالی عمل می کند.

جهت درمان سندرم انسفالوپاتی ورنیکه و کما با منشاء ناشناخته مورد استفاده قرار می گیرد.

به همراه سایر ویتامین ها، به جلوگیری از سرطان دهانه رحم یاری می کند.

پزشکان تیامین را جهت درمان تهوع ناشی از حرکت وسایل نقلیه، سندرم مخچه و زخم های دهانی تجویز می نمایند.

مکمل های تیامین به بهبود عملکرد ورزشی یاری می نمایند به این دلیل که با تشکیل انرژی سروکار دارد.

به مبارزه با استرس و حفظ تعادل روانی یاری می کند.

تیامین به ساخت بافت های عصبی آسیب دیده در اثر الکل یاری می کند.

فرایند شکل گیری خون را تحریک ساخته و گردش خون را بهبود می بخشد.

جهت رشد مناسب بچه ها، وجود تیامین، لازم است.

اثرات کمبود تیامین

کمبود ویتامین B1 می تواند منجر به بروز عوارض ذیل شود:

بری بری، یک شرایط پزشکی جدی

انحطاط یا زوال اعصاب محیطی

انحطاط تالاموس، و مخچه

کاهش جریان خون مغزی

افزایش مقاومت عروق

التهاب اعصاب محیطی (التهاب عصب منجر به درد و گاهی اوقات از دست رفتن یا کاهش عملکرد می شود) در ارتباط با بیماری پلاگر

نوریت یا التهاب عصب در دوران بارداری

اتساع قلب

تورم فیبرهای عضلانی

چند پاره و حفره دار شدن فیبرهای عضلانی (فضاهای بینابینی با مایع پر شده و متسع می شوند)

انسفالوپاتی ورنیکه و روان پریشی کورساکف، که در صورت عدم درمان، می تواند به اغما و مرگ منجر شود.

افزایش شانت شریانی خون می تواند به نارسایی قلب منجر شود.

خستگی، افزایش تحریک پذیری، حافظه ضعیف، اختلال در خواب، درد قفسه سینه، بی اشتهایی و درد شکم بعضی از علایم اصلی این بیماری هستند.

وارد نمودن مواد غذایی سرشار از تیامین به رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از شرایط تهدید نماینده حیات یاری نماید. کمبود مزمن ویتامین B1 می تواند به عملکرد ضعیف قلب و دستگاه عصبی منجر شود. کمبود شدید آن می تواند به اختلال در عملکرد مغز بیانجامد. چنانچه دلیل دقیق کمبود تیامین را بدانید، آنگاه با درمان مناسب، می توانید به سرعت سطوح تیامین را بهبود بخشید.

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1804

به "علل کمبود تیامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل کمبود تیامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید