شب های امتحان، ریتالین نخورید

به گزارش شهر سرگرمی، از آمار مصرف ریتالین در کشور اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما مصرف این دارو در دو دهه اخیر در آمریکا افزایش یافته است، به طوری که گفته می گردد یک تا 20 درصد دانشجویان این کشور شب امتحان از این داروها برای بیشتر بیدار ماندن استفاده می نمایند.

شب های امتحان، ریتالین نخورید

شب های امتحان، ریتالین نخورید

توصیه های دکتر پورافکاری به دانش آموزان و دانشجویان

به تازگی مصرف داروهای آمفتامینی به ویژه ریتالین در میان دانشجویان مد شده است. نظر شما چیست؟

از آمار مصرف ریتالین در کشور اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما مصرف این دارو در دو دهه اخیر در آمریکا افزایش یافته است، به طوری که گفته می شود یک تا 20 درصد دانشجویان این کشور شب امتحان از این داروها برای بیشتر بیدار ماندن استفاده می نمایند.

سابقه مصرف داروهای آمفتامینی به چه زمانی می رسد؟

مصرف چنین داروهایی به 70 سال پیش برمی شود. آن موقع از این داروها برای درمان نوعی بیماری موسوم به بیش فعالی استفاده می شد و مصرف نمایندگان آن هم اظهار رضایت می کردند. بیماری بیش فعالی در بچه ها موجب می شود که این افراد از تمرکز کافی برخوردار نباشند و در خانه هم بسیار شیطنت نمایند و همه چیز را به هم بریزند.

بنابراین می توانیم بگوییم با مصرف داروهایی شبیه ریتالین تمرکزمان حین مطالعه افزایش می یابد؟

بله، ولی توجه داشته باشد که مصرف چنین دارویی دیر یا زود عوارض خود را نشان می دهد.

چه عوارضی؟

افسردگی، منگی، کم خونی و انواع حساسیت ها از عوارض شایع مصرف این داروها هستند. بعلاوه مصرف غیرمنطقی این داروها می تواند عوارض وخیمی نظیر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ را در پی داشته باشد. دقت داشته باشید که سه سال پیش مرکز نظارت بر غذا و داروی آمریکا، 51 مورد مرگ و میر مربوط به ریتالین را بیان کرد.

بعضی افراد هم از این دارو برای کاهش اشتها استفاده می نمایند؟

از عوارض این دارو بی اشتهایی شدید است اما باز هم تاکید می کنم که در کنار آن احتمال بروز بی نظمی های قلبی، اشکال در خواب، خشکی دهان و سردرد هم وجود دارد.

در گفته هایتان اشاره کردید که ممکن است مصرف چنین دارویی، عوارض روانی خاصی هم در پی داشته باشد. این مشکل با چه میزان مصرف نمایان می شود؟

در بعضی اوقات مصرف یک نوبت این دارو هم چنین مسائل و عوارضی را نشان داده است. در اینکه این دارو خواب را کم می نماید و تمرکز را افزایش می دهد شکی نیست اما صحبت من این است که عوارض جانبی آن هم در برابر فواید آن زیاد است.

چه علتی موجب می شود که دانشجویان برای شب امتحان از این دارو استفاده نمایند؟

به نظرم دانشجویان برای امتحان دادن احتیاجی به مصرف این داروها ندارند. عمده ترین دلیلی که موجب می شود بعضی افراد به این داروها روی بیاورند، ترس و اضطراب ناشی از امتحان است اما در هر صورت روش قابل توجیهی نیست. البته این مصرف فقط مختص دانشجویان نیست و صاحبان بعضی مشاغل مانند رانندگان کامیون هم ممکن است آن را مورد استفاده قرار دهند.

بعضی اوقات مشاهده می کنیم که بیماران دچار افسردگی هم از این دارو استفاده می نمایند. نظر شما چیست؟

بعضی افراد افسرده هم از این دارو استفاده می نمایند زیرا خاصیت ضدافسردگی هم دارد و با تخلیه منابع کاته کولامینی می تواند خلق افراد را بالا ببرد اما پس از قطع دارو، افسردگی شخص بدتر می شود و در نتیجه، احتمال سوءمصرف را بالا می برد. بنابراین بیماری که 5 میلی گرم دارو مصرف می نموده است ممکن است تا 30 میلی گرم هم از این دارو بخورد و هیچ نفعی هم نبرد.

جایی خوانده بودم که سربازان در جنگ جهانی دوم هم از این دارو ها استفاده می کردند؟

بله. برای افزایش کارایی سربازان چنین اتفاقی روی داد اما فقط در کشور ژاپن 5/1 میلیون نفر ناگهان مبتلا به مصرف تزریقی آمفتامین شدند.

در کشورهایی مثل آمریکا از این داروها با شیوه استنشاقی یا انفیه هم استفاده می نمایند؟

بله. همان طور که می دانید، انفیه کردن چنین داروهایی از آن جهت خطرناک است که به وسیله ریه جذب می شود و بلافاصله با افزایش فشارخون می تواند احتمال بروز سکته مغزی و تشنج را افزایش دهد. در کشور ما فقط فرم خوراکی در دسترس است.

درباره این داروها گفته می شود اعتیاد آور نیستند. نظر شما چیست؟

یک نکته را هم باید به این گفته تان اضافه کنید که مصرف این دارو تحمل دارویی را افزایش می دهد و مصرف نماینده باید به طور مکرر مصرف دارویش را بالا ببرد و در نتیجه کارکرد مصرف نماینده را تخریب می نماید. نتایج بعضی مطالعات نو هم حاکی است که میان مصرف این داروها با هروئین رابطه مستقیم وجود دارد زیرا مصرف نمایندگان این داروها در مقایسه با دیگران بیشتر به هروئین تمایل داشته اند و از آن مصرف نموده اند.

حالا بازگردیم به همان موضوع شب امتحان. به نظر شما دانشجویان برای کسب نمره خوب یا قبولی باید چه کار نمایند؟

دانشجویان باید توجه داشته باشند که در طول سال همواره درس بخوانند و آماده باشند و حجم وسیعی از درس را برای شب امتحان تلنبار ننمایند تا احتیاج به مصرف داروهای آمفتامینی نداشته باشند. نکته مهمی را هم اضافه کنم که نخوابیدن شب امتحان، تمرکز فرد سر جلسه امتحان را از بین می برد. بنابراین برخلاف این باور نادرست که بعضی می گویند شب امتحان باید بیدار باشیم تا نمره خوبی بگیریم، توصیه می کنم دانشجویان شب امتحان خواب مناسبی داشته باشند.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1752

به "شب های امتحان، ریتالین نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب های امتحان، ریتالین نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید