راهکار هایی برای برطرف شوره سر

به گزارش شهر سرگرمی، شوره سر میتواند باعث خجالت زیادی شده و ناراحتی های بسیاری را به دلیل خارش ایجاد کند. هر چند یک مشکل پوستی مضر نبوده، لیکن پوسته های سفیدی که روی پیراهن سیاه شما فرو می ریزند، می توانند بسیار ناخوشایند باشند.

راهکار هایی برای برطرف شوره سر

مترجم: حمید وثیق زاده

منبع: راسخون

شوره سر میتواند باعث خجالت زیادی شده و ناراحتی های بسیاری را به دلیل خارش ایجاد کند. هر چند یک مشکل پوستی مضر نبوده، لیکن پوسته های سفیدی که روی پیراهن سیاه شما فرو می ریزند، می توانند بسیار ناخوشایند باشند. می توانید با استفاده از شامپو ضد شوره سر و داروهای خانگی از شر آن خلاص شوید. در این مقاله بسیاری از راهکار های برطرف شوره سر به صورت چکیده ای ارائه شده است.

یکی از شایع ترین مسائل پوستی که امروزه افراد با آن روبرو اند، شوره سر است. مشاهده شده است که از هر سه نفر، یک نفر شوره سر دارد. از نظر پزشکی شوره سر به بیماری پوستی درماتیتک سبورئیک (seborrheic dermatitis) یا درماتیت شوره ای اطلاق می شود و میتواند به دلایل متعددی تشکیل شود. شوره سر می تواند خشک یا تکه تکه باشد و در موارد نامتعارف باعث خارش شدید شود. پوسته های سفید بر روی پوست سر تشکیل می شوند که ممکن است بر روی صورت، ابرو، لباس، شانه ها، و غیره بریزند. پیش از آنکه به راهکارهای برطرف آن بپردازیم، اجازه دهید ابتدا دلیلهای شکل گیری شوره سر را دریابیم.

علل شوره سر

دلیل واقعی شوره سر هنوز معین نشده است. اما بعضی از دلایل احتمالی آن می تواند تغییر در آب و هوا، عادات غذا خوردن، کاندیدیاز (عفونت حاصله از مخمر جنس a d i d n a C به ویژه s n a c i b l a a d i d n a C که در مکانهای مرطوب پوست مثلاً بین انگشتان پا زیر قنداق بچه رشد مى کند)، کمبود روی، بعضی از داروها، سطح استرس بالا و بسیاری از دلایل دیگر باشد. شوره سر نتیجه ریزش بیش از حد سلولهای مرده پوست سر است. گاهی اوقات عوامل ژنتیکی هم می تواند دلیلی برای ایجاد شوره سر باشد. اگر پدر یا مادرتان به طور مداوم دچار شوره سر می شوند، پس احتمال گرفتن شوره سر در شما زیاد است. بعضی از افراد بیش از حد عرق می نمایند، که می تواند عامل محرکه ای برای ایجاد شوره سر باشد. افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می نمایند، محتمل است از مسائل شوره شدید رنج ببرند.

درمانهایی جهت خلاصی از شوره سر

راهکار های برطرف شوره سر می توانند به شما در رهایی از پوسته های خارش آور سفید یاری نمایند. یکی از روش های معروفِ از بین بردن شوره سر، استفاده از شامپوی ضد شوره است. اما این شامپوها پس از چند ماه استفاده بی اثر می شوند. قبل از خرید هر یک از این شامپوهای ضد شوره سر مطمئن شوید که حاوی پیریتیون روی (ZPT) باشند. ممکن است برای حصول نتایج بهتر، لازم باشد به طور مداوم شامپو بزنید. اما مشاهده شده که هر چند این شامپوها شوره سر را از بین می برند، اما ممکن است به بافت مویتان آسیب برسانند. بنابراین، همواره بهتر است به درمانهای طبیعی روی آورید.

درمانهای خانگی ِشوره سر

به یاری بعضی از مواد موجود در خانه خود، می توانید مشکل شوره سر را درمان کنید. درمان های طبیعی از برترین راهکار ها هستند. در زیر چند نمونه از راهکار های خانگی شوره سر ذکر شده که به شما یاری می نماید از آن خلاص شوید.

مخلوطی از شش قاشق غذاخوری آب داغ و دو قاشق غذاخوری سرکه آرایشی تهیه کنید. این مخلوط را به پوست سر مالیده و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد موهای خود را با شامپو بشویید.

مخلوطی از روغن زیتون و آبلیمو، از هر کدام یک قاشق غذاخوری آماده کنید. این مخلوط را به پوست سر مالیده و پوست خود را ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد موهای خود را با شامپو بشویید.

دو عدد تخم مرغ را برداشته و آنها را بشکنید، سپس دو قاشق غذا خوری آب به آن اضافه کنید. موهای خود را خیس کرده و پوست سر را با این مخلوط به مدت 10دقیقه ماساژ دهید. بعد موهای خود را با آب ولرم بشویید.

ژل آلوئه ورا به پوست سر خود زده و به مدت نیم ساعت آن را به حال خود رها کنید. بعد موهای خود را با شامپویی که حاوی آلوئه ورا است، بشویید.

به غیر از استفاده از درمان های طبیعی برای برطرف شوره سر، رژیم درمانی هم می تواند به این امر یاری کند. مصرف زیاد قند یکی از عوامل کلیدی است که باعث افزایش شوره سر می شود. بنا بر توصیه کار شناسان، فرد بایستی مقدار مصرف قند را کاهش دهد تا از شوره سر کاسته شود. بعلاوه باید مصرف غذاهای چرب و روغنی را کم کنید. مکمل های ویتامین B و مواد غذایی سرشار از روی هم می تواند در از بین بردن شوره سر یاری کند.

شوره سر نمی تواند در یک زمان بسیار کوتاه از بین برود و راهکار هایی که در بالا اشاره کردیم، تنها در صورت پیروی از رژیم مراقبت از مو به مدت چند هفته یا بیشتر می توانند مؤثر باشند. اگر نتایج حاصل از درمان های خانگی بعد از سه تا چهار هفته مؤثر واقع نشد، باید با یک دکتر مشورت کنید. از بین بردن شوره سر غیر ممکن نیست، اما یک راهکار خاص ممکن است برای همه مفید نباشد. فقط احتیاج است، سعی کرده برترین راهکار درمان شوره سر را پیدا کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1777

به "راهکار هایی برای برطرف شوره سر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکار هایی برای برطرف شوره سر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید