حذف ارز 4200 تومانی به توسعه دانش بنیان ها یاری می نماید

به گزارش شهر سرگرمی، رییس مرکز مؤسسات و شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: حذف ارز 4200 تومانی که سال جاری اتفاق افتاده، به توسعه شرکت های دانش بنیان یاری می نماید.

حذف ارز 4200 تومانی به توسعه دانش بنیان ها یاری می نماید

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، رضا اسدی فرد رییس مرکز مؤسسات و شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز دوشنبه در هفتمین مراسم خوشامد گویی ویژه شرکت های دانش بنیان نو در صندوق نوآوری و شکوفایی با طرح این سوال که هدف از پرداختن به شرکت های دانش بنیان چیست، اضافه کرد: واقعیت این است که در جهانی امروز کشور ها به دو دسته تقسیم می شوند، کشور هایی که معاش و اقتصادشان مبتنی بر منابع طبیعی و خام است، کار هایی که تکنولوژی محور نیست و ارزش اضافه نموده زیادی ندارد و دسته دوم کشور هایی که توانسته اند خودشان را از این تله رها نمایند و به اقتصاد مبتنی بر دانش برسند.

وی درباره تجربه مثبت در حوزه کشاورزی و انرژی در جهان با توجه به بهره ور نبودن این دو مقوله که همه از راهکار های مبتنی بر فناوری هستند، اضافه کرد: کشور ما به تایید آمار جزو پنج کشوری است که بیشترین فارغ التحصیلان مهندسی را در سال دارد، سالی حدود 17 هزارنفر فارغ التحصیل دکتری در همه رشته ها داریم و این امر کم نظیر است.

اسدی فرد با بیان اینکه رهایی کشور ها از تله عایدی پایین جز از جهت دانش بنیان و نوآوری امکان پذیر نیست، گفت: این رسالت سنگین بر دوش شرکت های دانش بنیان است و ما نیز برای تسهیل این جهت حضور داریم.

رییس مرکز مؤسسات و شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارایه تاریخچه ای از شرکت دارویی مرک در آلمان توضیح داد: چطور می توانیم این تعهد بلند مدت به رشد را در کشورمان ایجاد کنیم، چرا کسب و کار های ما چند صد ساله نمی شوند؟ البته در مورد بحث افق شرکت ها نسبت به کشور های اروپایی یک اندازه متاخرتر هستیم، ولی همین مسئله رو به آینده هم مطرح است، اینکه چطور بتوانیم این تعهد نسبت به رشد را در زمان بلند مدت ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: این امر نیازمند فکریتی است که در پی رشد باشد و نگاه و منظره جهانی داشته باشد. در جهانی امروز اگر کسب و کاری متولد شود و منظره جهانی نداشته باشد، محکوم به شکست است. شاید این محکومیت در نسل نخست اتفاق نیفتد، ولی ادامه پیدا می نماید؛ مگر اینکه نگاه جهانی داشته باشد و از اول در پی جایابی برای خود در عرصه بین المللی باشد.

اسدی فرد تاکید نمود: شرکت ها باید این منظره را در فکر خود بپرورانند. ما به چیز هایی می رسیم که به آن فکر می کنیم و در مورد آن رویاپردازی می کنیم و اگر این منظره را نداشته باشیم، این جهت و سختی های آن ما را خسته می نماید و ابزار این امر نوآوری است، آنچه در بلند مدت باید در کسب و کار های خود در پی آن باشیم، نوآوری است، هر محصولی یک دوره عمری دارد، زمانی دوره عمر محصولات 50 سال بود، اکنون دوره عمر اغلب محصولات 10 سال و در گوشی تلفن همراه سه سال است.

این مسول گفت: بنابراین آن چیزی که دربلند مدت باید در پی آن باشیم و به آن متعهد باشیم، رشد و جهانی شدن است.

اسدی فرد درخصوص قانون جهش فراوری دانش بنیان گفت: طرح جهش فراوری دانش بنیان در مجلس یک فرآیند دو ساله را طی نموده است و با همه فراز و نشیب ها در نهایت با انجام اصلاحاتی از سوی رییس مجلس به رییس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

استقرار دفاتر شرکت های دانش بنیان در ساختمان های مسکونی

وی گفت: طرح جهش فراوری دانش بنیان یک قانون برای کل کشور شد و بعد از نوشتن آیین نامه های آن در کشور اجرا می شود. بر اساس این قانون تمام شرکت های دانش بنیان در کل کشور می توانند دفاتر خود را در ساختمان های مسکونی داشته باشند و به خیلی از شرکت های دانش بنیان از این جهت یاری می شود؛ چون هزینه های تامین ساختمان های ادارای بسیار بالا است.

رییس مرکز مؤسسات و شرکت های دانش بنیان ادامه داد: از این موارد در قانون جهش فراوری دانش بنیان خیلی زیاد است، موضوعی که خیلی مهم است اینکه حدود 25 درصد از شرکت ها در تجهیزات و ماشین آلات فعال هستند و اصلا صنعت، تکنولوژی و فناوری را به زبان ماشین و فعالیت خط فراوری می دانند، غالبا صنعت تکنولوژی را در قالب ماشین آلات و تجهیزات می داند، در 40 سال گذشته بیش از 90 درصد ماشین آلات با معافیت وارد می شد و این امر تبعات خیلی زیادی داشته است.

اسدی فرد بیان نمود: گاهی یک و نیم تا دو برابر قیمت واقعی دستگاه های وارداتی از ارز کشور برخوردار می شد، این دستگاه تعرفه و ارزش اضافه نموده نداشته و فراوری نماینده داخلی باید با آن رقابت می کرد. جلوگیری از واردات تجهیزات و ماشین آلات با سختی های زیادی مطرح شده است؛ علی رغم اینکه وارد نمایندگان با این مسئله مخالف بودند.

واردات سالانه حدود 10 میلیارد دلار تجهیزات صنعتی

وی ادامه داد: حدود 6 تا 10 میلیارد دلار در سال واردات ماشین آلات داریم که این رقم حدود 15 تا 20 درصد کل واردات کشور است و به طور طبیعی منافع زیادی در آن نهفته است. با کوشش مجلس و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت در صدد هستیم از واردات ماشین آلات به کشور جلوگیری کنیم تا صنعت به واسطه فراوریات داخلی رشد و توسعه پیدا کند، این امر باعث شفافیت و رشد شرکت های حوزه تجهیزات و ماشین آلات می شود.

اسدی فرد گفت: قانون جهش فراوری دانش بنیان می تواند یک لایه کشور را به اقتصاد نوآوری نزدیک تر کند.

حذف ارز 4200تومانی

وی ادامه داد: اتفاق مثبت دیگری که سال جاری اتفاق افتاده است و به شرکت های دانش بنیان یاری می نماید، باوجود سختی هایی که در کشور تا اجرای کامل آن ایجاد می شود، حذف ارز 4200 تومانی بود. بسیاری از شرکت های ما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی واقعا از ارز 4200 تومانی نالان بودند. قطعات، خدمات و تجهیزات و داروی فراوریی این شرکت ها باید با داروی وارداتی با ارز 4200 تومانی رقابت نمایند. در این خصوص حساب و کتاب آن جور در نمی آمد.

اسدی فرد اضافه کرد: تا زمانی که اقتصاد بعضی فعالیت ها در کشور درست نشود، واقعا کار دانش بنیان نمی توان انجام داد. بطور مثال تا زمانی که قیمت انرژی در کشور خیلی پایین است و قیمت گازوئیل ما یک شصتم ترکیه است نمی توانیم در حوزه صرفه جویی انرژی کاری کنیم. امید است این افکار با افراد اقتصاددان جوانی که در بدنه دولت وجود دارد، بتواند با کمترین صدمه اجرا شود. این ها می توانند جهت رشد شرکت های دانش بنیان را باز کند. شرکت های دانش بنیان جایی می توانند ایفای نقش نمایند که زمینه فراهم شده باشد.

وی با اشاره به نامگذاری سال دانش بنیان یادآور شد: بخش اول تحقق شعار سال به ما دولتی ها بر می شود، تا زمانی که حکمرانی دانش بنیان نداشته باشیم، بستر برای فعالیت های دانش بنیان آماده نمی شود.

اسدی فرد گفت: خیلی مسایل و دغدغه حاکمیت داریم که با راهکار های فناورانه حل می شود و لازمه آن این است که بخواهیم این کار را انجام دهیم. با راهکار های فناورانه اتفاقات خوبی می تواند بیفتد. معاونت علمی از ابتدای سال با تک تک وزارتخانه ها جلساتی گذاشته که بازار های خود را در اختیار شرکت های دانش بیان بگذارند و مسایل خود را مطرح نمایند و با یاری شرکت های دانش بنیان راهکار های فناورانه و نوآورانه در اختیار آن ها قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2033

به "حذف ارز 4200 تومانی به توسعه دانش بنیان ها یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف ارز 4200 تومانی به توسعه دانش بنیان ها یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید