جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز سه شنبه 11 شهریور 99

به گزارش شهر سرگرمی، شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز سه شنبه 11 شهریورماه، کار خود را با کاهش 13 هزار واحدی شروع کرد و فشار فروش ابتدای معاملات امروز نشان می دهد سهامداران احتمالا با یک روز نه چندان خوش آیند روبرو هستند. مگر اینکه در ادامه معاملات شاهد بازگشت این فرایند نزولی باشیم. تا اینجای کار شرکت های کوچک فرایند منفی کمتری را تجربه می نمایند. شاخص کل در ابتدای معاملات 76 صدم درصد کاهش داشته، در حالی که شاخص هم وزن کاهش 40 صدم درصدی را در کارنامه خود ثبت نموده است. با این حساب می توان گفت بخش اصلی بازار منفی امروز بر گردن نماد های شاخص ساز است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز سه شنبه 11 شهریور 99

290 نماد منفی در برابر 28 نماد مثبت

به گزارش خبرنگاران، از مجموع 319 نماد بورسی امروز تنها 28 نماد در محدوده مثبت معامله می شوند و قیمت سهام 291 نماد با کاهش روبرو است. همچنین از بین 256 نماد بازار فرابورس 192 نماد منفی هستند و کام سهامدارانشان را تلخ نموده اند. در ساعات اولیه معاملات امروز نماد های شستا، فارس، اخابر، شتران، خودرو و پارسان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشته اند و در سقوط بیشتر با یکدیگر رقابت می نمایند. در این بین تنها نماد فملی در بین شرکت های عظیم روی شاخص بورس تاثیر مثبت گذاشته، اما تاثیر آن به حدی نیست که بتواند فرایند بازار را تغییر دهد. آنالیز نقشه بازار نشان می دهد به جز گروه فلزات اساسی، دیگر گروه ها عموما با کاهش قیمت سهام روبرو هستند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز سه شنبه، 11 شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

طولانی ترین صف های خرید و فروش بازار امروز

امروز تعداد نماد هایی که با صف فروش روبرو هستند، تقریبا چهار برابر نماد های دارای صف خرید است. گروه صنعتی ملی مثل روز گذشته رکورددار طولانی ترین صف فروش به حساب می آید. طوری که ارزش سفارش های فروش در حداقل قیمت برای نماد وملی به حدود 500 میلیارد تومانمی رسد. هلدینگ ملی با قیمت هر سهم 66 هزار تومان، گران ترین سهام موجود در بازار به حساب می آید. هرچند اغلب سهامداران حالا به دنبال فروش آن هستند. شرکت سرمایه گذاری شاهد با نماد ثشاهد صف فروش 430 میلیارد تومانی دارد و در رتبه دوم سنگین ترین صف فروش قرار گرفته است. شرکت سرمایه گذاری پارس آریان هم با صف فروش 355 میلیارد تومانی در صندلی سوم است. نماد های دی با صف 310 میلیاردی، لپارس با صف 290 میلیاردی و خگستر با صف 230 میلیارد تومانی دیگر صف های فروش طولانی بازار امروز را در ابتدای ساعات معاملات تشکیل می دهند.

نماد هایی که به تازگی سهام آن ها در بورس عرضه اولیه شده، طولانی ترین صف های خرید را شاهد هستند. نماد امین با صف خرید 260 میلیارد تومانی در رتبه اول قرار گرفته و پشت سر آن نماد های زملارد با صف خرید 186 میلیارد تومانی و بکهنوج با صف خرید 170 میلیارد تومانی قرار دارند. به جز نماد های عرضه اولیه، شرکت فراوری برق مهتاب کهنوج با نماد بکهنوج طولانی ترین صف خرید را به ارزش 137 میلیارد تومان به نام خود ثبت نموده است.

کاهش 43 هزار واحدی شاخص در روز قرمزرنگ

در سرانجام ساعات معاملات روز سه شنبه، 11 شهریورماه، شاخص کل بورس نهایتا با کاهش 43 هزار و 292 واحدی به رقم یک میلیون و 684 هزار و 742 واحد رسید تا دوباره با کانال 1.7 میلیونی خداحافظی کند. فرایند کاهشی شاخص بورس امروز نشان می دهد میانگین قیمت سهام در بازار حدود 2.51 درصد کاهش داشته است. البته شاخص هم وزن کاهش کمتری را معادل 1.41 درصد پشت سر گذاشته. این مورد نشان می دهد شرایط شرکت های عظیم و شاخص ساز به مراتب از شرکت های کوچک بازار سرمایه وخیم تر بوده است. نقشه بازار امروز عموما قرمزرنگ است و صرفا چند نماد از جمله فملی، فخوز و کاوه در گروه فلزات اساسی با رنگ سبز برای سهامدارانشان خوش خبر بوده اند.

امروز نماد های فارس، شستا، شپنا، اخابر، شتران و شگل بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص بورس داشتند و تنها نماد فملی یک تنه در برابر آن ها برای بالا بردن شاخص مقاومت می کرد. مقاومتی که نهایتا بی نتیجه ماند و به کاهش 43 هزار واحدی شاخص کل منجر شد.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز سه شنبه، 11 شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

غشهداب؛ منفی ترین نماد بازار امروز

شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با نماد غشهداب امروز رکورددار بیشترین کاهش قیمت سهام در بازار به حساب می آید. نماد این شرکت حدود یک ماه و نیم قبل برای برگزاری مجمع عمومی متوقف شده بود و بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، بازگشایی آن به بازار قرمز امروز موکول شد. در این بازگشایی قیمت سهام غشهداب با کاهش 27 درصدی روبرو شد و در ادامه معاملات تا منفی 30 درصد پیشروی کرد تا سهامداران غشهداب در مدت یک روز حدود یک سوم سرمایه شان را از دست بدهند.

سایه فرایند نزولی پالایشگاه ها بر صندوق ETF دوم

شرکت های پالایشگاهی از بازار منفی امروز در امان نبودند و حتی با وجود اینکه خیلی ها با توجه به عرضه صندوق ETF پالایش یکم به بازدهی مثبت سهام پالایشگاه ها امیدوار هستند، اما امروز شاهد فرایند منفی قیمت سهام این شرکت ها بودیم. طوری که امروز سهام شپنا پنج درصد ارزش خود را با صف فروش از دست داد. شتران و شبریز هم شرایط مشابهی داشتند و صرفا نماد شبندر با کاهش 3.5 درصدی، بدون صف فروش باقی مانده بود. اگر این مورد فردا هم تکرار گردد، قیمت سهام پالایشگاه های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس از زمان انتشار اطلاعیه پذیره نویسی صندوق پالایش یکم کمتر خواهد شد و این موضوع می تواند استقبال از این صندوق را تحت تاثیر قرار دهد.

آغاز زمان ثبت سفارش عرضه اولیه بپیوند از ساعت یک

امروز سه شنبه 11 شهریورماه عرضه اولیه سهام شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس با نماد بپیوند در فرابورس انجام می گردد. زمان ثبت سفارش خرید در این نماد از ساعت یک تا پنج بعد از ظهر امروز سه شنبه اعلام شده و سهام هر نفر فردا چهارشنبه 12 شهریورماه تخصیص داده می گردد. این عرضه اولیه شامل 15 درصد سهام این شرکت است که 12 درصد آن معادل 420 میلیون سهم به سرمایه گذار های حقیقی خواهد رسید. قیمت در نظر گرفته شده برای آن حداکثر هزار و 850 تومان است و هر نفر می تواند تا سقف 150 سهم سفارش ثبت کند. با این حساب نقدینگی لازم برای شرکت در این عرضه اولیه حدود 277 هزار تومان محاسبه می گردد. در صورت مشارکت پنج میلیون و 500 هزار نفری، نهایتا به هر نفر حدود 76 سهم بپیوند با ارزش 140 هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

قیمت سهام شاروم دو برابر شد

نماد شرکت پتروشیمی ارومیه که برای برگزاری مجمع عمومی متوقف شده بود، امروز بدون دامنه نوسان بازگشایی شد و قیمت آن 100 درصد افزایش پیدا کرد. قیمت هر سهم شاروم در معاملات روز گذشته به هزار و 309 تومان رسید و از آنجا که در عرضه اولیه این نماد به هر نفر 15 سهم رسید، حالا ارزش سهام مشارکت نمایندگان عرضه اولیه شاروم حدود 19 هزار و 500 تومان است.

حمایت هزار و 400 میلیارد تومانی حقوقی ها

بازار منفی امروز در حالی رقم خورد که شرکت های حقوقی امروز تا حد زیادی خریدار بودند. آنالیز تغییر مالکیت سهام حقیقی به حقوقی نشان می دهد امروز سرمایه گذار های عادی حدود هزار و 390 میلیارد تومان سهم خود را به شرکت های حقوقی فروخته اند و می تواند نشانه کوچکی از حمایت نه چندان قابل توجه حقوقی ها باشد. چراکه اغلب آن ها در نماد هایی خرید داشته اند که فرایند صعودی دارند. بیشترین خرید حقوقی به ترتیب در نماد های فملی، فخوز و کاوه رخ داده که اتفاقا امروز شاهد صف خرید بودند. در طرف مقابل حقوقی ها در نماد های وگردش، وتجارت و اخابر بیشترین عرضه سهام را داشتند.

تکذیب افزایش دامنه نوسان به 10 درصد

توییت یکی از خبرنگار های حوزه بورس امروز جنجال زیادی به پا کرد. این خبرنگار در حساب کاربری خود اعلام نمود امروز جلسه شورای عالی بورس درباره شرایط بازار برگزار می گردد. آگاه شدم یکی از دستورجلسه های شورا افزایش دامنه نوسان برخی سهم های عظیم به 10 درصد است. اگر این مهم تصویب گردد، بازار زودتر به تعادل می رسد. در این باره سعید اسلامی بیگدلی عضو شورای عالی بورس با تکذیب در دستور کار بودن این موضوع در جلسه امروز می گوید اطلاعی که بنده دارم این موضوع در دستور کار جلسه قرار ندارد.

پیش بینی بازار فردا چهارشنبه 12 شهریورماه

کارشناسان می گویند بورس فردا بازاری هیجانی است، اگر اول صبح بازار مثبت باشد حقیقی ها از فروش انصراف می دهند، اما اگر دوباره آغاز بازار با سیر نزولی همراه باشد دوباره صف فروش تشکیل می گردد. به اعتقاد برخی کارشناسان، بازار سهام سیر نزولی نخواهد داشت بلکه در همین حدود یک میلیون و 700 هزار واحد کف سازی و نوسان خواهد داشت. به همین خاطر احتمالا فردا در سهام عظیم و بنیادی شاهد حمایت خواهیم بود.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1142

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز سه شنبه 11 شهریور 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز سه شنبه 11 شهریور 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید