بیماری قارچی، همراه بدشگون کووید 19

به گزارش شهر سرگرمی، این روز ها در سطح جهانی و در کنار ابتلای افراد مختلف به بیماری کووید 19، نوعی بیماری قارچی نیز شیوع پیدا نموده که بعضی آن را به اشتباه قارچ سیاه می خوانند. محققان کشورمان این بیماری و سازوکار ابتلا به آن و بعلاوه نحوه پیشگیری از آن را زیر ذره بین پژوهشی خود برده اند.

بیماری قارچی، همراه بدشگون کووید 19

به گزارش ایسنا، پاندمی کووید 19 تا به امروز منجر به ابتلای بیش از 230 میلیون مورد تأییدشده و مرگ حدود 5 میلیون نفر در سراسر دنیا شده است. اگرچه در بیشتر موارد، بیماران از نوع خفیف تا میانه این بیماری تنفسی رنج می برند و بدون مصرف دارو های خاص بهبود پیدا می نمایند، ولی افراد مسن و افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند، به شکل شدید کووید 19 مبتلا می شوند. از طرفی جهش های نو ویروس، باعث مسری تر و کشنده تر شدن بیماری و درنتیجه بروز پیک های متعددی شده که تا حدودی سبب ایجاد وحشت در بسیاری از کشور ها ازجمله ایران شده است.

دراین بین به گفته محققان یکی از معضلات بیماران مبتلابه کووید 19 ابتلای هم زمان به سایر عفونت های میکروبی نظیر عفونت های قارچی است که به طور جدی تهدیدنماینده زندگی این افراد است. مطالعات نشان داده اند که مقدار بروز عفونت های قارچی به خصوص بیماری آسپرژیلوزیس ریوی تهاجمی در بیماران مبتلابه کووید 19 تنها در اروپا و کشور هایی نظیر بلژیک، هلند و فرانسه در بعضی زمان ها تا چیزی حدود 20 درصد نیز رسیده است. اما یکی از مهم ترین این بیماری ها به نام موکور مایکوزیس به وسیله قارچ هایی فرصت طلب به وجود می آید و به اشتباه به بیماری قارچ سیاه نیز معروف شده و موارد متعددی از آن در ایران و دنیا گزارش شده است.

محققان کشورمان برای آنالیز بیشتر این بیماری در قالب یک تیم 6 نفره اقدام به انجام یک پژوهش مروری نموده اند که در آن مروری بر رویکرد های تشخیصی و درمانی قارچ بیماری زای فوق صورت گرفته است.

در این تحقیق، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مروری پژوهشی را بر آخرین مطالعات دنیا و ایران در مورد بروز بیماری موکور مایکوزیس در بیماران کووید 19 انجام داده اند تا به شناخت بیشتری از این بیماری و عوامل مستعدنماینده آن برسند.

طبق یافته های این پژوهش، موکور مایکوزیس، یک عفونت قارچی فرصت طلب، نادر و تهاجمی است که به وسیله خانواده ای از قارچ ها به نام مورال ها ایجاد می گردد. ریزوپوس، لیختمیا و موکور از مهم ترین جنس های این قارچ ها هستند که در این میان، ریزوپوس از بقیه شایع تر و بااهمیت تر است.

به گفته محمدتقی هدایتی، استاد و محقق مرکز تحقیقات قارچ های تهاجمی پژوهشکده بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همکارانش، بیماری فوق به اشکال مختلف ریوی، جلدی و گوارشی ظاهر می گردد و مرگ ومیر ناشی از آن بسته به ناحیه درگیر و شرایط زمینه ای بین 40 تا 80 درصد است.

بر اساس این پژوهش، به طورکلی شیوع دنیای موکور مایکوزیس در منطقه ها مختلف، متغیر است. اما در کشوری نظیر هندوستان بیشتر دیده می گردد.

هدایتی و همکارانش می گویند: به طورکلی بیماران مبتلابه کووید 19 دارای بیماری های زمینه ای، بیماران دیابتیک و یا بیماران تحت درمان با دارو های سرکوب نماینده سیستم ایمنی در معرض ابتلا به موکورمایکوزیس هستند و ازآنجایی که این بیماری قارچی، پیش آگهی ضعیفی را نشان می دهد و تشخیص و درمان زودهنگامی را می طلبد، استراتژی های غربالگری و تشخیص زودهنگام می تواند خطر ابتلا به آن را در بیماران کووید 19 کاهش دهد.

آن ها اعتقاد دارند، تحقیقات آینده برای ایجاد الگوریتم های قابل اعتماد و استانداردسازی روش های تشخیصی برای تشخیص زودهنگام و افتراقی موکور مایکوزیس در بیماران کووید 19 به ویژه در افرادی که تحت درمان با سرکوب نماینده های سیستم ایمنی قرار دارند و بعلاوه بیماران مبتلابه بیماری های زمینه ای، بیماران بستری در آی سی یو و کسانی که تحت تهویه مکانیکی تهاجمی قرار گرفته اند، امری لازم است.

آن ها اشاره نموده اند که در نهایت، این اقدامات احتیاج به همکاری پزشکان و متخصصین قارچ شناسی پزشکی دارد تا بتوان به کاهش مقدار ابتلا و بعلاوه مرگ ومیر در این دسته از بیماران یاری کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1986

به "بیماری قارچی، همراه بدشگون کووید 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری قارچی، همراه بدشگون کووید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید