ایران استخراج نفت در دریای خزر را با جدیت پیگیری می نماید، تاکید بر ضرورت اجرای کامل و هر چه سریع تر طرحهای مشترک

به گزارش شهر سرگرمی، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان گفت: امروز در تمام زمینه ها شاهد رشد و پیشرفت در روابط و همکاری های تهران و باکو هستیم.

ایران استخراج نفت در دریای خزر را با جدیت پیگیری می نماید، تاکید بر ضرورت اجرای کامل و هر چه سریع تر طرحهای مشترک

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

به گزارش

رئیس جمهور برخورداری از ریشه های مشترک فرهنگی و تاریخی را ظرفیت و فرصت مناسبی برای تحکیم روزافزون مناسبات تهران- باکو دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان طی 6 سال گذشته در سایه حکمت و درایت توانستند گام های بسیار مثبتی در راستا تعمیق هر چه بیشتر روابط بردارند.

رئیس جمهور با اظهار خرسندی از اینکه همکاری ها و توافقات دو کشور به خوبی در راستا اجرایی شدن قرار گرفته است، گفت: امیدوارم توافقات اخیری که با رییس جمهوری آذربایجان در باکو داشتیم به طور کامل و هر چه سریع تر اجرایی و عملیاتی گردد.

روحانی اضافه نمود: همکاری در زمینه اجرای پروژه های مشترک در مورد احداث سد خداآفرین و نیروگاه می تواند در راستا توسعه روابط دو کشور تحول ایجاد کند.

رئیس جمهور گفت: احداث نیروگاه در مناطق مرزی دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و امیدواریم طرح مشترکی که برای راه آهن رشت به آستارا توافق شده، هر چه سریع تر اجرایی و عملیاتی گردد.

روحانی اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران همچنین اجرای پروژه های مشترک اکتشاف و استخراج نفت در دریای خزر را با جدیت پیگیری می نماید و امیدواریم این مباحث در جلسه کمیسیون مشترک دو کشور به طور دقیق مورد آنالیز قرار بگیرد.

رئیس جمهور در ادامه اهمیت گسترش روابط علمی و فناوری دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: تهران آمادگی دارد در همه عرصه های فناوری با باکو مشارکت داشته باشد و معتقدیم ایجاد شهرک صنعتی مشترک می تواند باعث ارتقای روابط دوجانبه گردد.

روحانی همچنین با تاکید براهمیت گردشگری و ضرورت توجه به مسائل زیست محیطی توضیح داد: امیدوارم دو کشور همکاری های موثر و مفیدی در این زمینه مخصوصا در حوزه دریای خزر داشته باشد.

رئیس جمهور توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران هم روابط دوجانبه و هم روابط سه جانبه را در راستا توسعه هر چه بیشتر روابط تهران- باکو و مسکو پیگیری می نماید و به دنبال آن هستیم که هم راستا ترانزیتی بین دو کشور و هم روابط سه جانبه در زمینه انرژی و برق تقویت گردد.

شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این ملاقات ضمن تقدیم پیغام رئیس جمهوری کشورش به روحانی گفت: آقای الهام علی یف به دوستی با شما و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران ارزش بسیار زیادی قائل است و با جدیت به دنبال تقویت همه جانبه روابط با تهران هستیم.

وی مذاکرات و رایزنی هایی که طی این سفر داشته را بسیار سازنده و مفید توصیف کرد و گفت: امروز در تمام زمینه ها شاهد رشد و پیشرفت در روابط و همکاری های تهران و باکو هستیم به نحوی که حجم مبادلات تجاری دو کشور از سال 2014 تاکنون سه برابر افزایش یافته و تعداد شرکت های ایرانی فعال در جمهوری آذربایجان در یک سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 545

به "ایران استخراج نفت در دریای خزر را با جدیت پیگیری می نماید، تاکید بر ضرورت اجرای کامل و هر چه سریع تر طرحهای مشترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران استخراج نفت در دریای خزر را با جدیت پیگیری می نماید، تاکید بر ضرورت اجرای کامل و هر چه سریع تر طرحهای مشترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید