از الگوریتمها تا پایکوبی گوگل، در جستجوی محتوای ارزشمند
به گزارش شهر سرگرمی، در دنیایی زندگی می کنیم که محتوا قدرت زیادی برای جلب توجه دارد، البته شاید از نظر شما این موضوع جدیدی نباشد ولی با وجود گوشی های همراه و دسترسی افراد به اینترنت دیگر هر کسی می تواند محتوا فراوری نموده و منتشر کند. در میان حجم بزرگ اطلاعات چگونه می توانیم پاسخ پرسش خود را پیدا کنیم؟ موتور های جستجو این کار را برای ما انجام می دهند که قطعاً قدرتمند ترین آن ها گوگل است. این موتور جستجو از تکنیک هایی مانند پایکوبی گوگل یا الگوریتم پاندا و الگوریتم BERT استفاده می نماید تا بهترین نتیجه را به کاربران خود نمایش دهد.
می دانیم که الگوریتم ها و تکنیک های گوگل محدود به مواردی که نام بردیم نیستند، ولی می خواهیم درباره پایکوبی گوگل بیشتر بحث کنیم و در ادامه الگوریتم پاندا و الگوریتم BERT را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
پایکوبی گوگل یا گوگل دنس چیست؟
اگر قرار باشد از میان میلیون ها صفحه در اینترنت یکی را به عنوان پاسخ دقیق کاربر پیدا کنیم، باید چه فاکتور هایی را در نظر بگیریم؟ قطعاً چنین کاری فقط از عهده ربات های هوشمند بر می آید که می توانند در یک لحظه محاسبات و بررسی دقیقی انجام دهند. موتور جستجوی گوگل به عنوان برترین موتور جستجو، از تمام امکانات استفاده می نماید تا رتبه بندی صحیحی برای صفحات وب انجام دهد برای رسیدن به این هدف، الگوریتم ها و تکنیک های متفاوتی هم دارد که یکی از آن ها پایکوبی گوگل است.
تصور کنید گوگل برای پاسخ به سوال یک کاربر، چند صفحه وب یافته است و با وجود تمام فاکتور های رتبه دهی به این نتیجه رسیده که همه این صفحات در یک رده هستند ولی نمی تواند همه آن ها را در رده اول نتایج جستجو نمایش دهد. بنابراین برای حل این مشکل در بازه های زمانی مختلف، رده این سایت ها را بالا و پایین می برد. به این ترتیب به هر صفحه فرصت می دهد تا نظر کاربران را جلب کند، سپس به میزان اسکرول صفحه توسط کاربران، میزان ماندن آن ها در صفحه، نرخ تبدیل، نرخ پرش و … توجه می نماید و پس از خاتمه بازه زمانی، یک تصمیم قطعی برای رتبه دهی به صفحاتی که پیدا نموده است می گیرد.
عده ای معتقدند که پایکوبی گوگل یک الگوریتم است و عده ای دیگر بر این باور هستند که پایکوبی گوگل یک دوره 3 تا 15 روزه می باشد که گوگل به صفحات وب اجازه می دهد شانس خود را امتحان نمایند. پایکوبی گوگل هیچ گاه به عنوان یک الگوریتم مجزا به صورت رسمی معرفی نشد ولی حال می دانیم که این اتفاق در گوگل رخ می دهد پس باید بتوانیم بهترین عملکرد را در رابطه با آن داشته باشیم.
پایکوبی گوگل چه تاثیری بر سایت ما خواهد داشت؟
پایکوبی گوگل یکی از روش های گوگل می باشد تا از طریق آن متوجه شود بهترین صفحه وب برای قرار دریافت در رتبه اول کدام است. حال تصور کنید شما یک مقاله مفید و ارزشمند درباره آموزش سئو نوشته اید، گوگل در بازه زمانی (زمان پایکوبی گوگل) این صفحه از وب سایت شما را در رده های بالا نمایش می دهد. اگر کاربران به صفحه مذکور وارد شوند، اسکرول نمایند، مدتی را به مطالعه در سایت بگذرانند، اکشن انجام دهند (برای مثال از سایت شما خرید نمایند یا به صفحات دیگر سایت بروند) و … گوگل متوجه می شود مقاله شما ارزش ماندن در صدر لیست نتایج را دارد و امتیاز مثبتی به آن می دهد.
چنانچه کاربران به صفحه شما بیایند و خیلی سریع آن را ترک نمایند، گوگل متوجه می شود که محتوای شما مفید نیست و امتیاز منفی بزرگی به آن می دهد به طوری که احتمالاً از رتبه قبلی هم افت خواهید کرد. می توان گفت پایکوبی گوگل دو لبه تیغ است و می تواند به ضرر یا نفع شما تمام شود و نتیجه نهایی، با عملکرد شما در فراوری محتوای ارزشمند ارتباط مستقیم دارد.
آیا نتیجه پایکوبی گوگل به نفع کاربران است؟
برای اینکه بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم بهتر است نگاهی به تاریخچه پایکوبی گوگل بیندازیم و بدانیم از چه زمانی این تکنیک یا الگوریتم مورد استفاده نهاده شد. ممکن است به اقتضای سن خود بتوانید شرایط گوگل را در 16-17 سال گذشته به یاد بیاورید. در آن موقع موتور جستجوی گوگل فاکتور های ساد ه ای برای نمایش نتایج داشت و بسیاری از وب سایت ها از این ضعف سو استفاده می کردند، مثلا با تکرار بی رویه کلمات کلیدی و بک لینک های نامرتبط در رده های بالای نتایج جستجو قرار می دریافتد.
سال 2003 بود که گوگل گفت میخواهد از الگوریتم های مختلفی استفاده کند تا نتایج جستجو بهینه شوند. پس از آن الگوریتم های هوشمند یکی پس از دیگری معرفی گردیدند، به شکلی که دیگر نمی توان با محتوای تکراری یا بی ارزش به رده های اول نتایج رسید. تاریخچه پایکوبی گوگل هم به همان سال های 2003 و بعد از آن باز می شود ولی با پیشرفت ربات های گوگل، نحوه عملکرد آن دقیق تر شده است.
پایکوبی گوگل به این موتور جستجو یاری می نماید تا دقیقاً بر اساس محتوا و میزان رضایت کاربران برای رتبه دهی صفحات وب بهتر تصمیم بگیرد، بنابراین پایکوبی گوگل صد در صد به نفع کاربران آن است. در ادامه دو الگوریتم مهم و کارآمد دیگر از گوگل را هم بررسی کنیم که با اطلاع از آن می توانید شرایط بهتری را در صندلی های این موتور جستجو از آن خود کنید.
الگوریتم پاندا (Google Panda)
یکی دیگر از الگوریتم های گوگل که مستقیماً بر میزان ارزش محتوا و رضایت کاربران از آن تمرکز می نماید، الگوریتم پاندا است. الگوریتم پاندا در سال 2011 معرفی گردید، دقیقاً وقتی که بسیاری عقیده داشتند عملکرد موتور جستجوی گوگل فاجعه بار شده است. در آن سال ها برای پیدا کردن پاسخ مناسب در میان نتایج گوگل باید چندین لینک را امتحان می کردید که معمولاً بالاترین آن ها صفحه ای پر از کلمات کلیدی و محتوای بی ارزش بود.
گوگل پس از مشاهده نارضایتی کاربران خیلی سریع دست به کار شد و الگوریتم پاندا را وارد فرآیند جستجو کرد. پاندا با بررسی کلی محتوای سایت نکات زیر را در نظر می گیرد:
- آیا محتوا کوتاه و کم ارزش است؟
- آیا در محتوا غلط نگارشی و علامت گذاری وجود دارد؟
- آیا سایت تبدیل به یک مزرعه محتوا شده است؟
- و …
اگر پاسخ این سوالات مثبت باشد، پاندا به بررسی دقیق تر هر صفحه از سایت پرداخته و زمانی که از کم ارزش بودن محتوا مطمئن شود، صفحه مورد نظر را جریمه خواهد نمود. چنانچه تعداد صفحه های جریمه شده توسط الگوریتم پاندا در یک سایت زیاد باشد، ممکن است خود سایت جریمه شده و از لیست نتایج موتور جستجو حذف شود. تنها راهی که برای اجتناب از خشم پاندا دارید، این است که محتوای ارزشمند و مفید فراوری کنید و اشتباهات نگارشی را به حداقل برسانید.
الگوریتم برت BERT گوگل
الگوریتم برت یکی از شاهکار های نسبتاً جدید گوگل در زمینه هوش مصنوعی می باشد که فرآیند سرچ کردن را به سطوح بالاتری ارتقا داده است. دو الگوریتمی که در بخش های قبلی بررسی کردیم بیشتر بر محتوای صفحات وب تمرکز داشتند، ولی الگوریتم برت BERT کمی متفاوت است.به صورتی که این الگوریتم هوشمند به عبارت مورد جستجو یا همان کوئری دقت می نماید یعنی به جای اینکه در جمله به معنای کلمات دقت داشته باشد، مفهوم کلی جمله را درک نموده و مناسب ترین و مرتبط ترین نتیجه را نمایش می دهد.
الگوریتم برت BERT به طور عمده بر روی کوئری هایی که جملات بلند و محاوره هستند اعمال می شود. بنابراین اگر در محتوای خود از کلمات کلیدی طولانی استفاده نموده اید، الگوریتم برت یاری می نماید تا صفحه شما امتیاز بالایی بگیرد و در صدر نتایج جستجو نمایش داده شود.
گوگل از تمام امکانات خود استفاده می نماید تا بهترین موتور جستجو باقی بماند، در این راستا یک هدف مهم دارد و آن هم کسب رضایت کاربران است. با اینکه گوگل برترین موتور جستجو می باشد همچنان برای حفظ این صندلی در کوشش است و هر چند وقت یکبار به طور رسمی الگوریتم های جدید و هوشمند خود را معرفی می نماید. اگر شما هم یک وب سایت را اداره می کنید و می خواهید در صدر نتایج موتور جستجو قرار بگیرید بهتر است با یک تیم حرفه ای سئو و همچنین فراوری محتوا همکاری کنید تا سرمایه گذاری شما تضمین شود و سایت پیشرفت کند.
منبع: فرارو