5 نکته مهم و کاربردی برای پخت لبوی بازاری

به گزارش شهر سرگرمی، لبوی پخته یکی از خوراکی های خوشمزه و خاطره انگیز فصل پاییز و زمستان است که تهیه آن به روش بازاری احتیاج به رعایت نکات خاصی دارد.

5 نکته مهم و کاربردی برای پخت لبوی بازاری

خبرنگاران | لبو یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین ریشه های خوراکی است که در بین ایرانیان هوادار زیادی دارد. لبو در فصل پاییز به بازار می آید و خوردنی خوشمزه محبوب در شب های سرد پاییزی و زمستان است. این ماده غذایی سرشار از فیبر، ید، کلسیم، ویتامین C، نیترات، بتائین و آنتی اکسیدان های قوی مثل بتاکاروتن، کاراتنوئید ها و فلاونوئیدهاست. لبو بعلاوه طبع معتدلی دارد.

به گزارش خبرنگاران ، لبو در تهیه انواع سالاد، بورانی، ترشی، مربا و برخی خوراک ها و آش ها کاربرد دارد؛ ولی خوردن لبو به صورت پخته همراه با شکر یا شیره رایج تر است. لبوی پخته یکی از خوراکی های سنتی و خوشمزه شب یلداست.

معمولا لبو هایی که در منزل تهیه می کنیم، رنگ و غلظت لبو های بازاری را ندارند. در این مطلب می خواهیم با روشی بسیار ساده طرز تهیه لبوی خوش رنگ و غلیظ بازاری را در منزل با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه لبوی بازاری

لبو میانه: 10 عدد

شکر: نصف لیوان

نبات: دو تکه میانه (100 گرم)

آب: به مقدار لازم

5 نکته مهم و فوت و فن پخت لبوی بازاری

1- هنگام خرید لبو توجه داشته باشید که لبوی مرغوب باید کوچک و سفت و رنگ آن نارنجی پر رنگ باشد. اگر لبو خیلی بزرگ همراه با ریشه های پشمی زیاد بود، هرگز آن را خریداری نکنید؛ زیرا نشان دهنده یک لبوی پیر است. لبوی خیلی بزرگ معمولا وسطش سفت است و مغزپخت نمی گردد. به طور کلی همواره سعی کنید لبو های کوچک یا میانه را بخرید که پخت شان هم راحت تر است.

2- لبو ها را خوب بشویید؛ ولی پوست نکنید. لبو ها را داخل یک قابلمه بگذارید و روی آن آب بریزید. آب باید به مقدار ای باشد که روی لبو را کاملا بپوشاند. شکر را به آب اضافه کنید و قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید. ابتدا حرارت اجاق را زیاد کنید تا آب جوش بیاید، سپس حرارت را روی کم ترین حالت تنظیم کنید و درب قابلمه را ببنید. باید صبر کنید تا لبو ها بپزند. حدود یک ساعت و نیم زمان ضروری است تا لبو خوب پخته گردد.

3- لبو ها را یکی یکی از قابلمه بیرون بیاورید. لبو ها را داخل یک سینی بچینید و چند دقیقه صبر کنید تا از حرارت بیفتد؛ سپس پوست لبو را که حالا خیلی نرم شده است، با دست و خیلی آرام بگیرید. لبو های پوست گرفته را دوباره داخل همان قابلمه بگذارید و نبات را به همان آب لبویی که داشتید، اضافه کنید. دوباره درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید لبو ها با نبات و با حرارت خیلی کم حدود 1 ساعت دیگر بپزند.

4- با این روش پخت آب لبو بسیار غلیظ می گردد. بعد از اینکه لبو را برش زدید و داخل ظرف سرو چیدید، آب غلیظ و خوش رنگ لبو را روی برش های لبو و اطراف ظرف سرو بریزید.

5- اگر منع مصرف شکر دارید، می توانید به جای نبات از شیره انگور بهره ببرید. به این صورت که دو تا سه قاشق غذاخوری شیره انگور را داخل آب لبو بریزید و هم بزنید تا حل گردد؛ سپس لبو های پوست گرفته را داخل آب لبو بچینید و دوباره روی اجاق گاز بگذراید تا لبو کاملا بپزد.

منبع: فرادید
انتشار: 25 آذر 1401 بروزرسانی: 25 آذر 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2125

به "5 نکته مهم و کاربردی برای پخت لبوی بازاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته مهم و کاربردی برای پخت لبوی بازاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید