گردشگری نجومی نیازمند تبلیغات بیشتر است

به گزارش شهر سرگرمی، متین نجارزاده گفت:ضعف های بسیاری در زمینه معرفی کشورمان به لحاظ گردشگری نجومی نسبت به کشور های اروپایی وجود دارد.

گردشگری نجومی نیازمند تبلیغات بیشتر است

خبرنگاران: درباره چرایی نادیده شدن گردشگری نجومی با توجه به وجود زیر ساخت ها وابنیه ای که براساس نجوم و معماریشان طراحی نموده اند، گفت: کشورمان در دنیا زیاد شناخته شده نیست از این رو گردشگر خارجی کمتر وارد می گردد.

وی اضافه نمود:گردشگری صنعت پردرآمدی محسوب می گردد که زیرساخت های زیادی بسیاری در این صنعت مانند پرنده نگری، اکوتوریسم، طبیعت، مذهبی و غذا وجود دارد که یکی از این شاخه ها اترو توریسم یا گردشگری نجومی است ودر دنیا یک شاخه نو از گردشگری محسوب می گردد.

نجارزاده اعلام کرد:بعضی از کشور ها مانند شیلی در این صنعت پیشرو و سرآمد هستند و کشور های دیگر به صورت جسته گریخته مانند کشور های خلیج فارس، عمان وکشور های اروپایی وآمریکا گردشگرانی را به سوی خودجذب می نمایند.

وی ادامه داد:یک بحث مهمی که در صنعت گردشگری نجومی وجود دارد آفتابی، مهتابی وصاف بودن آسمان آن کشور است که در کشور های اروپایی شاید در کل سال از 365 روز سال 30 روز هوای آفتابی وجود داشته باشد در حالیکه در بعضی از نقاط کشورمان بیش از 280 روز در سال هوای آفتابی داریم.

نجارزاده گفت:اگر ما بخواهیم صنعت گردشگری را توسعه دهیم نیازمند زیر ساخت ها وسرمایه گذاری ها در بعضی از زمینه ها وشاخه های گردشگری هستیم، اما این شاخه از گردشگری بدون هیچ گونه سرمایه گذاری فقط باید استفاده واجرا گردد.

وی اعلام کرد: در کشورمان بنا های نجومی بسیاری مانند چغازنبیل، رصد خانه مراغه و چهار طاقی هایی است که در تمام مناطق ایران در کاربریشان اختلاف نظراست و از درگاه های این چهار طاقی ها طلوع وغروب خورشید در اعتدالین وانقلابین مشهود می شده، وجود دارد.

وی اضافه نمود:ما برج های نجومی مانند برج رادکان در خراسان شمالی داریم همچنین وجود بحث نیم روز در کشور وجود دارد که تا قبل از قرن 18 میلادی مکانی در سیستان بلوچستان وجود داشت که صفر مبدا به دلیل اینکه طول مدت صبح وشبش آن یکی بود مبنای محاسبه نهاده شد و تمام ساعت های کشور های دنیا براساس این مبدا تنظیم می شدند که مکان یابی این اثر توسط ابوریحان بیرونی در کتاب های خطی وجود دارد.

نجارزاده اعلام کرد:با توجه به وضعیت کشور ما و اینکه انگلستان نسبت به دیگر کشور ها پیشرو بود روستایی به نام گرین ویچ را به لحاظ جغرافیایی به عنوان مبدا صفر به دنیایان معرفی کرد.

وی ادامه داد:ایران بنا های نجومی، ساعت های آفتابی، شاخص های ظهر دارد به صورتی که تمام بنا های باستانی ما با غروب و طلوع خورشید وپارامتر های نجومی تنظیم شده است، مانند میدان نقش دنیا، عالی قاپو و نحوه طلوع خورشید به گونه ای بوده است که از پشت سر پادشاه آن موقع ظاهر می شد.

فعال گردشگری گفت:در چند سال اخیر کشورمان به لحاظ تبلیغاتی که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی وتشکل های مردم نهاد اجرا شده است کم کم صنعت گردشگری نجومی عمومیت پیدا نموده است به طوریکه شما به هر شهری از استان های کشور حتی شهر های کوچک سفر کنید انجمن های نجوم گردشگری فعالیت دارند و مردم نیز استقبال خوبی کردند.

وی گفت:ضعف های بسیاری در زمینه معرفی کشورمان به لحاظ گردشگری نجومی نسبت به کشور های اروپایی وجود دارد، اینکه در دفترچه وپکیج هایی که در دست تمام گردشگران خارجی وجود دارد این سوال پیش می آید که آیا چغازنبیل با کارکرد ستاره شناسی به قدر کافی معرفی شده است؟

نجارزاده گفت:در کتاب های راهنمای سفر گردشگران خارجی فقط به شهر های طلایی مانند اصفهان، شیراز ویزد اشاره شده است یعنی هر توریستی که وارد کشور می گردد بیشتر وارد این شهر ها می گردد و شهر های شمالی کشور ویا مناطق دیگر پا نمی گذارد البته توریست های اعراب خلیج فارس بعد از زیارت قم ومشهد به سمت مناطق شمالی کشور می روند که البته با وضعیت موجود کشور، این توریست ها چالش ها را پر می نمایند و اقتصادگردشگری ما را می گردانند.

وی گفت:برای جذب کردن توریست های کشور های اروپایی باید در کتابچه های تور های گردشگری اصلاحاتی انجام گردد، باید در سایت ها به معرفی هرچه بیشتر ابنیه هایمان بپردازیم که این کار نیازمند یک کار رسانه ای ومستند سازی است.

نجارزاده گفت:مجموعه های داخلی و آژانس های گردشگری که مسئول نوشتن راهنما و کتابچه سفر گردشگران خارجی هستند باید به معرفی چغازنبیل و دیگر معماری هایی که براساس پارامتر های نجومی طراحی وساخته شده است معرفی واضافه کند، اگر رسانه ها وشبکه های اجتماعی به صورت فعالانه ودوزبانه در این مورد اقدام کند خود توریست خواهان این می گردد که به دیگر شهر های کشورمان سفر کند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 365

به "گردشگری نجومی نیازمند تبلیغات بیشتر است" امتیاز دهید

2 کاربر به "گردشگری نجومی نیازمند تبلیغات بیشتر است" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری نجومی نیازمند تبلیغات بیشتر است"

1 دیدگاه

سهیل 11 آذر 1398

با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورمان ایران صنعت گردشگری به ویژه گردشگری نجوم از پتانسیل بالایی برخوردار است

پاسخ به سهیل
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید