گردشگری صلح ، جهان بدون جنگ

به گزارش شهر سرگرمی، گردشگری صلح یکی از مفاهیم تازه در صنعت گردشگری است که شاید کمتر در مورد آن شنیده باشید. در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم گردشگری صلح چیست و تعریفی از این عبارت به شما ارائه دهیم. با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا این نوع گردشگری را بشناسید و با تاثیرات گردشگری صلح در دنیای امروز آشنا شوید.

گردشگری صلح ، جهان بدون جنگ

گردشگری صلح چیست؟

گردشگری صلح، نوع تازهی از گردشگری و به معنای سفر به شیوه ای خاص نیست. این مفهوم به استفاده از گردشگری برای کاهش موقعیت هایی که در آنها امکان بروز خشونت و درگیری وجود دارد، گفته می شود. در واقع این نوع گردشگری در پی توسعه جامعه و رسیدن به صلح از طریق صنعت گردشگری است.

گردشگری چگونه به افزایش صلح کمک می کند؟

برای آنکه به درک درستی از تاثیر گردشگری روی افزایش صلح دست یابیم، باید آن را از ابعاد زیر بررسی کنیم:

  • گردشگری یکی از بزرگترین صنایع جهان به شمار می رود و منبع ارزی خوبی برای بسکمک از کشورهای در حال توسعه است. این صنعت توانسته در زمینه کاهش بیکاری، رشد اقتصادی و تبادل فرهنگی نقش پررنگی ایفا کند. گردشگری با بهبود شرایط اقتصادی جوامع، شکاف های اقتصادی را پر می کند و با تبادل فرهنگی موجب بروز تحولاتی چشمگیر می شود. بنابراین می تواند در درازمدت روی میزان خشونت در جوامع تاثیر بگذارد.
  • افراد با سفر به نقاط مختلف جهان، مردم، فرهنگ ها و ارزش های تازهی را می شناسند. آنها از یک سو به درک متقابل با جامعه بومی می رسند و از سوی دیگر منافع سیاسی و اقتصادی زیادی را به جامعه میزبان می رسانند. در نتیجه مهمان و میزبان در رابطه ای صلح آمیز قرار می گیرند.
  • افراد جامعه ارزش های مشترکی دارند و برخی مکان های مذهبی و فرهنگی برای آنها بسیار مهم هستند. این اهمیت موجب جمع شدن مردم در مکان های مختلف می شود. به عنوان مثال، از نقاط مختلف ایران به مشهد سفر می کنند و به زیارت امام رضا می فرایند و بسکمک از مردم زمانی را به بازدید از تخت جمشید اختصاص می دهند. تعاملی که در زمان زیارت و بازدید به وجود می آید، نوعی همدلی را ایجاد می کند و به مرور صلح در جوامع شکل می گیرد.
  • گردشگری را می توان مکمل روابط سیاسی دانست. این صنعت، دانش مردم را در زمینه فرهنگ جامعه تقویت می کند و باعث بهبود روابط بین المللی و عبور از مرزهای قومی، نژادی و منطقه ای شود. بنابراین صلح میان ملت ها اتفاق می افتد.
  • زیرساخت های گردشگری نه تنها برای گردشگران بلکه برای مردم محلی نیز سودمند هستند. مردم از شبکه حمل و نقل، برق و … که در راستای جذب گردشگران بهبود یافته اند، استفاده می کنند.

آیا گردشگری صلح از جنگ و خشونت پیشگیری می کند؟

باید به این نکته توجه کنیم که گردشگری، صلح به وجود نمی آورد و تنها صنعتی صلح آمیز است. اگر گردشگری را عاملی برای ایجاد صلح بدانیم، باید این صنعت بتواند در منطقه ها جنگی صلح را برقرار کند؛ در حالی که این اتفاق هرگز نمی افتد. گردشگری صلح قرار نیست نقش قاضی، اعلام کننده آتش بس یا هشدار دهنده را بر عهده بگیرد.

این صنعت در بلندمدت و به مرور روی جوامع تاثیر می گذارد و می توان آن را راهکاری تازه برای کاهش خطرات جنگ و درگیری به ویژه در کشورهای در حال توسعه دانست.

نظر شما درباره گردشگری صلح چیست؟

در این مطلب در مورد گردشگری صلح با شما صحبت کردیم و تعریفی جامع را از این مفهوم تازه ارائه دادیم. نظر شما در مورد این مفهوم چیست؟ آیا گردشگری صلح می تواند به جوامع کمک کند؟ چگونه می توان بیشترین بهره را از گردشگری در راستای افزایش صلح برد؟

بهاره فلاح

منبع: فلای تودی
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1860

به "گردشگری صلح ، جهان بدون جنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری صلح ، جهان بدون جنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید