چگونه قبل از فراوری زباله مقدار آن را کم کنیم؟

به گزارش شهر سرگرمی، با افزایش روند زندگی و شهرنشینی، انسان اثرات مخرب بیشتری بر محیط زیست می گذارد و موجب آسیب به ساختار اکولوژیک و طبیعت می گردد. در این میان هر فرد باید تا حد امکان برای حفظ محیط زیست خود بکوشد تا بتوان آسیب کمتری به آن وارد کرد. کاهش رد پای انسان بر محیط زیست و زمین وظیفه ای است که باید آن را جدی گرفت. یکی از مهم ترین اقداماتی که برای این منظور می توان انجام داد، کاهش فراوری زباله خانگی است. این نکته یکی از مهم ترین اصول برای جلوگیری از آلودگی و حفاظت محیط زیست به شمار می رود.

چگونه قبل از فراوری زباله مقدار آن را کم کنیم؟

با استفاده از روش های ساده ای که می توانید به صورت روزانه دنبال کنید، جهان به محل پاکیزه تری برای زندگی تبدیل می گردد و زباله کمتری نیز بر جای می ماند. پس بهتر است قبل از فراوری زباله، روش های کاهش آن را بیاموزید.

کاهش فراوری زباله به چه معناست؟

حتما در خصوص کاهش فراوری زباله، استفاده دوباره و بازیافت شنیده اید. این سه اصل مهم از محیط زیست محافظت می نمایند و اولین اصل یعنی کاهش فراوری زباله مهم ترین آنها محسوب می گردد. اگر زباله کمتری فراوری گردد، دو مرحله دیگر هم ضرورتی پیدا نمی نمایند. اگر فراوری زباله متوقف یا کم گردد، به استفاده دوباره و بازیافت آن احتیاجی پیدا نمی کنید.

داشتن عادت های خوب زندگی که موجب کاهش فراوری زباله می شوند، همواره نسبت به اقدام برای اصلاح آسیب وارد شده به زمین رجحان دارد. به همین دلیل کاهش فراوری زباله اولین قدم برای محافظت از کره زمین به شمار می رود.

[اینفوگرافیک] تجزیه هر نوع زباله در محیط چقدر طول می کشد؟

خرید با مسئولیت

اولین نکته ای که برای کاهش فراوری زباله در نظر گرفته می گردد، اهمیت خرید با مسئولیت است. کالاهایی که معمولا در فروشگاه ها عرضه می شوند، به مقدار زیادی به سمت یک بار مصرف شدن پیش می روند و بسیاری از آنها به سادگی مصرف و سپس دور انداخته می شوند.

باید به عنوان یک فرد مصرف نماینده مسئول باشید و تنها به سراغ خرید کالا و وسایلی بروید که به آن احتیاج دارید و مطمئن هستید که از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. زمانی که به یک مصرف نماینده منطقی و مطلع تبدیل شوید، از فراوری زباله پرهیز خواهید کرد.

آنالیز بسته بندی ها

بسته بندی های پلاستیکی اضافی تأثیر بسیار زیادی بر محیط زیست دارند چون موجب فراوری حجم زیاد زباله می شوند. یکی دیگر از راهکارهای کاهش فراوری زباله این است که به بسته بندی محصولاتی که قصد خریدش را دارید، توجه کنید. بعضی از محصولات با پلاستیک های اضافی بسته بندی شده اند و واقعا احتیاجی به استفاده از آنها نیست.

در بهترین حالت باید محصولات بدون بسته بندی خریداری کنید یا کالاهایی را بخرید که کمترین بسته بندی پلاستیکی را دارند. از قلم نیاندازید که همواره از کیف های پارچه ای یا سبد برای خرید بهره ببرید تا از مصرف کیسه پلاستیکی اجتناب گردد. همچنین بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که دارای بسته بندی های مقوایی یا کاغذی هستند یا درون ظروف شیشه ای قرار دارند.

در سال جدید کم تر پلاستیک مصرف کنیم

لوازم برقی و الکترونیکی

در بسیاری از مواقع بعد از به سرانجام رسیدن عمر وسایل الکترونیکی افراد تمایل دارند از شرشان خلاص شوند و تلاشی برای تعمیر آن ها نمی نمایند. سعی کنید به سراغ لوازم برقی با بهترین کیفیت باشید تا عمر مفید طولانی تری داشته باشند. اگر وسیله برقی تان از کار افتاد یا آسیب دید، با یک متخصص تعمیرکار تماس بگیرید تا مشکل شما را حل نماید.

اگر بعد از آنالیز لازم متوجه شدید وسیله برقی تعمیر نمی گردد، بهترین گزینه آن است که وسیله را به محل های مخصوصی ببرید که خریدار این وسایل قدیمی و کهنه هستند. بعضی از مغازه های فروش لوازم برقی و الکترونیکی هم مدل های قدیمی را تحویل می گیرند زیرا می توانند از بعضی اجزای آن استفاده دوباره داشته باشند.

لوازمی که دست دوم آنها را هیچ وقت نباید بخرید

اگر نتوانستید وسیله آسیب دیده تان را بفروشید، آن را به مراکز بازیافت محل زندگی خود ببرید.

شانس دوباره

قبل از آنکه بخواهید یک وسیله را به عنوان زباله کنار بگذارید، همواره از خود بپرسید که آیا قابلیت استفاده دوباره را دارد یا خیر. در هر خانه وسایلی وجود دارند که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند ولی همچنان کیفیت مناسبی دارند و خراب نشده اند. قبل از آنکه این وسایل را دور بیندازید، کمی بیشتر فکر کنید. شاید فرد دیگری بتواند از آن استفاده کند. برای مثال می توانید بعضی از لباس ها یا وسایل دیگر خود را با خانواده یا دوستانتان تعویض کنید.

بعضی از مراکز هم امکان تحویل وسایل دست دوم را به شما می دهند تا شانس استفاده دوباره داشته باشند. در این مراکز یا وب سایت ها امکان خرید و فروش وسایل دست دوم نیز به راحتی ایجاد شده است.

چگونه فراوری زباله غذایی را کاهش دهید؟

یکی از روش های کاهش فراوری زباله حاصل از مواد غذایی مصرف محصولات محلی و تازه است چرا که معمولا بسته بندی کمتری دارند. در خصوص بسته بندی مواد غذایی بهتر است به جای بطری های پلاستیکی، ظروف شیشه ای را انتخاب کنید. برای عملکرد بهتر ترجیح آن است که نوشیدنی ها و محصولات پاک نماینده را در بسته های بزرگ تر تهیه کنید.

مصرف آب شیر یکی از روش های مناسب برای کاهش مصرف بطری های پلاستیکی محسوب می گردد. برای آنکه آهک اضافی موجود در آب را از بین ببرید، می توانید از تصفیه نماینده هایی بهره ببرید که روی شیرآلات آشپزخانه نصب می شوند تا مطمئن شوید که آب سالم تر و با کیفیت بهتری مصرف می کنید.

منبع: Step To Health

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 199

به "چگونه قبل از فراوری زباله مقدار آن را کم کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه قبل از فراوری زباله مقدار آن را کم کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید