چند راهکار کاربردی برای کم کردن مصرف اینترنت

به گزارش شهر سرگرمی، با افزایش سرعت اینترنت و شروع پیشرفت نسل پنجم 5 G، حجم بیشتری از اینترنت کاربران صرف شبکه های اجتماعی، کار و آموزش آنلاین می شود، درنتیجه کم کردن هزینه های اینترنت و مدیریت مصرف آن هم بسیار ضروری تر از قبل است.

چند راهکار کاربردی برای کم کردن مصرف اینترنت

به گزارش ایسنا، تنها با تغییراتی کوچک در تنظیمات گوشی یا اپلیکیشن می­ توان در مصرف اینترنت گوشی و وای فای صرفه جویی و از آن بهینه تر استفاده کرد، چون در بیشتر موارد حجم اینترنت مصرفی با انجام دادن موارد ساده کم می­ شود.

راه حل های کم کردن مصرف اینترنت گوشی و وای فای

گشتن در شبکه های اجتماعی و وبگردی، کار لذت بخشی است که ممکن است ساعت ها شما را بدون توجه به مصرف اینترنت، به گوشی سرگرم کند. یکی از راه حل های مناسب، تعیین سقف مجاز مصرف دیتا در تنظیمات گوشی است؛ شما می توانید با استفاده از این قابلیت، محدودیت هایی را اعمال کنید تا بعد از مصرف میزان تعیینی از اینترنت یک هشدار دریافت کنید.

برای این کار کافیست به بخش Connections تنظیمات گوشی بروید، گزینه Data usage را انتخاب کنید و در بخش Mobile data usage تغییرات دلخواه خود را انجام دهید. در این بخش می توانید در صورت داشتن دو سیم کارت، محدودیت هایی را برای هر کدام از آن ها بگذارید تا به میزان تعیینی از اینترنت همراه مصرف شود.

غیر فعال کردن برنامه های پس زمینه

برخی از اپلیکیشن های نصب شده داخل گوشی، حتی اگر باز نشوند، باز هم در پس زمینه گوشی فعال هستند و در زمان اتصال به اینترنت همگام سازی و تنظیمات مربوط به خود را انجام می دهند. این حالت زمانی که تعداد زیادی از اپلیکیشن ها را روی گوشی خود نصب کرده اید، می تواند حجم زیادی از اینترنت همراه را مصرف کند. راه حل برطرف کردن این مشکل این است که به منوی Connections بروید، بخش Data usage را انتخاب و گزینه Data saver را به حالت on دربیاورید تا همه فعالیت ها در پس زمینه گوشی متوقف شود.

شناسایی و متوقف کردن اپلیکیشن های پرمصرف

فعال کردن حالت Data saver در گوشی می تواند روی عملکرد برنامه هایی مثل اپلیکیشن های ایمیل و دریافت نوتیفیکیشن ها اثر داشته باشد. در این شرایط می توان از روش گزینشی استفاده کرد، به این صورت که تنها برنامه هایی که مصرف دیتای بالاتری را در پس زمینه دارند، غیبرطرفال شوند.

برای این کار لازم است به بخش Apps در تنظیمات گوشی بروید، با انتخاب اپلیکیشن مورد نظر گزینه Mobile data یا Data usage را خواهید دید و در نهایت در این بخش با غیبرطرفال کردن حالت background data usage می توانید از فعالیت هر اپلیکیشن در پس زمینه گوشی خود جلوگیری کنید.

توقف حالت آپدیت اتوماتیک

اگر حالت اتوماتیک آپدیت اپلیکیشن ها فعال باشد، حجم زیادی از دیتا بدون اطلاع شما مصرف می شود. این موضوع در برنامه پلی استور گوگل زیاد پیش می آید.

برای غیر فعال کردن این قابلیت می­ توانید از تنظیمات پلی استور، در بخش Auto-update apps، گزینه های به روزرسانی اتوماتیک را غیبرطرفال کنید. برای کاهش مصرف اینترنت در برخی از پیام رسان ها مثل واتس اپ هم، پس از نصب این برنامه ها به بخش تنظیمات بروید و دانلود اتوماتیک فایل ها و ویدئو ها را غیبرطرفال کنید.

استفاده از نسخه کم مصرف اپلیکیشن ها

همه اپلیکیشن ها به یک میزان اینترنت مصرف نمی کنند و برای کم کردن مصرف اینترنت، در برخی از اپلیکیشن ها گزینه ای وجود دارد که با فعال کردن آن می توانید از نسخه های سبک تر و کم مصرف تر استفاده کنید.

برای مثال، مرورگر گوگل کروم یکی از پرطرفدارترین مرورگر ها در میان کاربران گوشی های اندروید است که با وجود رابط کاربری ساده، اینترنت زیادی را مصرف می­ کند. در زمان وبگردی، می توانید در کنار محدود کردن بخشی از مصرف اینترنت، با بستن اپلیکیشن های دیگر یا اختصاص ندادن اینترنت به بقیه دستگاه ها، از قابلیت Lite mode گوگل کروم استفاده کنید؛ در این حالت صفحات وب با فشرده سازی بیشتر و سرعت بالاتر باز می شوند.

برای فعال کردن این قابلیت باید به بخش settings برنامه گوگل کروم رفت و گزینه Lite mode را فعال کرد؛ بعد از فعال کردن این حالت، می­توان حتی میزان اینترنتی که صرفه جویی شده را هم مشاهده کرد. برای برخی دیگر از اپلیکیشن های پرکاربرد مثل جی میل، گوگل مپ هم نسخه های Lite و کم حجم وجود دارد که با نصب این نسخه ها، میزان مصرف اینترنت کمتر می شود.

مدیریت مصرف حجم در زمان تماشای تلویزیون­ های اینترنتی و آنلاین

تلویزیون­ های اینترنتی در عین سرگرم گننده بودن با بالاتر رفتن کیفیت پخش، حجم بیشتری از بسته های اینترنت همراه را مصرف می کنند، برای همین بهتر است از کاهش کیفیت ویدئو ها از حالت HD به کیفیت SD در زمان تماشای آنلاین برای کم کردن مصرف اینترنت استفاده کنید.

کنترل مصرف در زمان هات اسپات کردن

طبق اطلاعات سایت اپراتور دوم تلفن همراه، وقتی با استفاده از قابلیت هات اسپات (Hotspot) اینترنت همراه گوشی خود را به لپ تاپ متصل می­ کنید، اگر ویندوز یا دیگر نرم افزار های لپ تاپ به صورت اتوماتیک به­ روزرسانی شوند بسته شما به سرعت تمام می شود، پس بهتر است قبل از این کار، به­ روزرسانی اتوماتیک ویندوز را غیبرطرفال کنید. البته راه حل بهتر، گذاشتن محدودیت سقف مصرف، در زمان هات اسپات کردن است. برای این کار لازم است به بخش portable hotspot در گوشی خود بروید، قسمت personal hotspot را انتخاب و گزینه Data Limit را انتخاب و میزان مورد نظر خود را تعیین کنید.

استفاده از اپلیکیشن های مدیریت مصرف اینترنت گوشی

با مشاهده لحظه ای میزان مصرف اینترنت، می توانید در مصرف اینترنت صرفه جویی کنید. با اینکه برخی اپراتور ها قابلیت های شارژ و اینترنت اضطراری را برای مشترکان خود فراهم کرده است؛ اما نصب این اپلیکیشن ها برای کم کردن مصرف اینترنت راه حل مناسبی است.

راه حل های فوری کم کردن مصرف اینترنت

علاوه بر راه حل های گفته شده، نکته ها و روش های دیگری هم هست که در برخی از مواقع اضطراری می تواند به شما کمک کند تا مصرف اینترنت خود را بهتر مدیریت کنید. کار هایی مانند تغییر حالت سیم کارت از از 4 G به 3 G که با وجود کاهش سرعت، مدت زمان بیشتری را برای استفاده از اینترنت در اختیارتان می گذارد، استفاده از حالت آفلاین اپلیکیشن گوگل مپ، غیبرطرفال کردن برنامه های ذخیره فضای ابری مثل گوگل درایو در حالت اینترنت دیتا و …، و دانلود موزیک ها و آهنگ های مورد علاقه به جای استفاده از سرویس های آنلاین.

راه حل های پیشنهاد شده از بهترین راه حل هایی هستند که به کمک آن­ها می توان مصرف اینترنت گوشی و اینترنت وایفای (اینترنت ثابت) را مدیریت کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 28 بهمن 1401 بروزرسانی: 28 بهمن 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2161

به "چند راهکار کاربردی برای کم کردن مصرف اینترنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند راهکار کاربردی برای کم کردن مصرف اینترنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید