کندی سرعت گوشی؛ چرا به مرور زمان بیشتر می گردد؟

به گزارش شهر سرگرمی، چرا به مرور زمان با کندی سرعت گوشی روبه رو می شویم؟ در این مطلب کوشش می کنیم به این سوال رایج و مهم پاسخ دهیم.

کندی سرعت گوشی؛ چرا به مرور زمان بیشتر می گردد؟

آیا اخیرا با کندی سرعت گوشی یا حتی کامپیوتر روبرو شده اید؟ شما تنها نیستی و واقعا با گذشت سال ها، سرعت دستگاه های ما کمی کاهش می یابد. غول های فناوری دوست دارند ما فرض کنیم همه چیز در فکر ماست تا دستگا ه های دیجیتالی نوی را به ما بفروشند. با این حال، ماجرا بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید!

1. به روز رسانی سیستم عامل و افزایش منابع مورد احتیاج

وقتی برای اولین بار گوشی، لپ تاپ یا ابزار دیگری را از جعبه خارج می کنید، همه چیز به خوبی اجرا می گردد. سیستم عامل کاملا برای آن سخت افزار بهینه شده اما با گذشت زمان، شرکت های فناوری مدل های نوی را با پردازنده های بهتر، حافظه بیشتر، دوربین های مجذوب نماینده تر عرضه می نمایند. بنابراین سیستم عامل هایی مانند ویندوز، iOS و اندروید به روزرسانی می شوند تا از این به روزرسانی ها بهره مند شوند، که برای دستگاه های نوتر عالی است، اما می تواند باعث گردد دستگاه های قدیمی تر برای ادامه دادن با مشکل روبرو شوند.

دستگاه های تلفن همراه این مسئله را بیش از همه احساس می نمایند؛ چرا که به نظر می رسد فراوری نمایندگان تلفن هر سال مدل های نوی را عرضه می نمایند. در حالی که آنها روی نوترین تلفن ها تمرکز می نمایند، گوشی های قدیمی تر همواره به روزرسانی های نرم افزاری را که فقط برای مشخصات آنها تنظیم شده دریافت نمی نمایند. به روزرسانی ها ممکن است به منابعی احتیاج داشته باشند که آنها ندارند، و قبل از این که متوجه شوید، تلفن شما که زمانی برق آسا بود کندتر به نظر می رسد.

آیفون ها با چرخه های پشتیبانی طولانی اپل کمی بهتر هستند. با این حال، حتی تلفن های اپل نیز ممکن است در نهایت با نوترین نسخه های iOS دست و پنجه نرم نمایند؛ چرا که نرم افزار از طریق سخت افزار قدیمی در طول سال ها رشد و توسعه پیدا می نماید.

خوشبختانه، مواردی وجود دارد که می توانید برای احیای یک دستگاه کند امتحان کنید. ارتقا حافظه رم یا فضای ذخیره سازی می تواند به رایانه های شخصی امتیاز نوی در سرعت عملکرد بدهد. بعلاوه اگر فکر می کنید که بعضی از به روزرسانی های غیر بحرانی باعث از بین رفتن چیزها می شوند، می توانید از به روزرسانی های غیر مهم صرف نظر کنید.

2. فضای ذخیره سازی شما پر شده

دانلود کردن برنامه ها فقط برای امتحان کردن آسان بوده اما پس از مدتی احتمالا بسیاری از برنامه ها را فراموش می کنید که روی گوشی شما نصب شده اند. مشکل این است که آن برنامه های استفاده نشده فضای گوشی شما را اشغال می نمایند، بعضی از آنها در پس زمینه اجرا می شوند و حتی زمانی که از آنها استفاده نمی کنید از منابع گوشی شما استفاده می نمایند. بدتر از همه، bloatware یا بد افزار که از قبل نصب شده است (و ممکن است حذف آن سخت باشد) نیز به این آشفتگی یاری می نماید. به روزرسانی های برنامه بعلاوه در طولانی مدت به افزایش فضای ذخیره سازی شما یاری می نماید. همانطور که توسعه دهندگان ویژگی های نو را اضافه می نمایند و ویژگی های قدیمی را تغییر می دهند، مقدار برنامه ها به مرور زمان افزایش می یابد. در حالی که به روزرسانی ها معمولا قابلیت ها را بهبود می بخشند، اما از فضای ذخیره سازی بیشتر و احتمالا منابع سیستمی نیز استفاده می نمایند.

علاوه بر این مسئله، گوشی های هوشمند پیشرفته مدرن، با دوربین های فانتزی خود که قادر به ضبط فیلم با وضوح 4K هستند، این مشکل را تشدید می نمایند. تنها یک دقیقه از یک ویدیوی 4K می تواند در کمترین زمان چند گیگابایت را از حافظه بخورد، و این مورد بدون در نظر گرفتن همه فایل های دیگر شماست.

وقتی فضای ذخیره سازی شما به خاتمه می رسد، آغاز به ایجاد مشکل می نماید. سیستم برای یافتن فضاهای خالی برای ذخیره چیزهای نو مشکل تر است، که منجر به تکه تکه شدن می گردد که همه چیز را به هم می ریزد. ممکن است متوجه شوید که باز شدن برنامه ها بیشتر طول می کشد یا عملکردشان کندتر است.

پاک کردن داده های حافظه پنهان برنامه، یکی از راه های آزاد کردن فضا و سرعت بخشیدن به پشتیبان گیری است. بعلاوه ارزش این را دارد که برنامه هایی را که هنوز واقعا استفاده می کنید آنالیز کنید. اگر مدت هاست چیزی را باز ننموده اید، شاید وقت آن رسیده که آن را حذف کنید. اگر پس از حذف برنامه ها همچنان گوشی کند کار می نماید، بازنشانی کارخانه ای یا همان ریست فکتوری کردن گوشی موجب می گردد تمام اطلاعات گوشی پاک گردد. این مسئله می تواند به حل مسائل عملکردی یاری به سزایی کند. بعلاوه شما می توانید فایل های بزرگ مانند عکس ها و ویدیوها را به جای حافظه داخلی در فضای ابری یا درایو خارجی نگه دارید.

3. با پیشرفت فناوری، انتظارات شما تغییر می نماید

سرعت دیوانه نماینده پیشرفت های فناوری به این معنی است که ما همواره دستگاه های نوتر، سریع تر و برنامه های قدرتمندتر را می بینیم. قرار گرفتن در معرض مداوم در برابر تکنولوژ های نو می تواند به طور نامحسوس چیزی را که ما سریع یا هموار می دانیم تغییر دهد. چیزی که دو سال پیش ما را غافلگیر نموده بود، ممکن است حالا احساس کندی داشته باشد، نه به این علت که تلفن شما کندتر شده، بلکه به این علت که چارچوب مرجع شما با همه چیزهای نوتر تغییر نموده است.

من فکر می کنم تبلیغات شرکت های فناوری نیز در راستای القای این تفکر محسوب می گردد. آنها همواره در خصوص نوترین و سریع ترین چیز صحبت می نمایند. این رویه باعث می گردد هر لکنت یا تاخیر کوچکی بیشتر قابل توجه باشد، حتی اگر قبلا شما را آزار نمی داد. یک لکنت کوتاه یا بارگذاری برنامه که قبلا به آن اهمیت نمی دادید حالا واقعا به چشم می آید.

برای مبارزه با این تصور، خوب است آنالیز کنید که دستگاه شما چگونه عملنمودهای اصلی خود را انجام می دهد. آیا هنوز هم به آنچه شما احتیاج دارید رسیدگی می نماید؟ یا آیا کندی سرعت گوشی واقعا شما را آزار می دهد؟ تغییر مجدد دیدگاهتان می تواند شما را از احساس ناامیدی نسبت به عملکرد عادی باز دارد.

4. تخریب شدن برنامه ریزی شده؛ یکی از فرضیه های مهم

ایده تخریب شدن برنامه ریزی شده از اوایل قرن 1900 طرح ریزی شد؛ به این معنا که شرکت های حوزه تکنولوژی ابزارهایی را طراحی می نمایند که سلامتی محدود و مشخصی دارند. با آپدیت های نوی که برای محصولات عرضه می نمایند، فرایند تخریب شدن برنامه ریزی شده را به جلو راهنمایی می نمایند. این فرایند موجب کندی سرعت گوشی شما می گردد.

برای مثال گوشی های هوشمند چند سال به خوبی کار می نمایند اما به مرور زمان کند شده و حتی تعمیر کردن آنها یا سخت می گردد یا بسیار گران تمام می گردد. بنابراین، برای کاربر توجیه نداشته و کوشش می نماید گجت قدیمی خود را با یک گجت نو تعویض کند. به همین علت هواداران این فرضیه باور دارند که اصلا و ابدا نباید گوشی یا هر گجت الکترونیکی را به نسخه های نو به روز رسانی کرد. با این حال، دیر یا زود باید برای به روز رسانی سیستم عامل دستگاه خود اقدام کنید؛ به این علت که برنامه ها و بازی های نو روی نسخه های نوتر سیستم عامل اجرا می شوند؛ کما این که برنامه ها و بازی های حال حاضر قرار نیست روی اندروید نسخه 4 کار نمایند!

5. دستگاه شما دچار آلودگی ویروسی شده

این روزها، بدافزارهای مخرب سعی می نمایند به جای جلب توجه، مخفیانه باشند. بد افزارها با صفحه نمایش های پر زرق و برق و خرابی های فوری از بین رفته اند. نویسندگان بدافزار مدرن می دانند که برای به حداکثر رساندن سود خود باید زیر رادار عمل نمایند تا کندی سرعت گوشی شما حاصل گردد. بنابراین، آنها خلاقیت های خود را طوری طراحی می نمایند که کارهای کثیف خود را بی سر و صدا در پس زمینه انجام دهند، فقط به سختی از منابع کافی برای پنهان ماندن استفاده می نمایند و در عین حال به اهداف شیطانی خود دست می یابند.

این کارهای پس زمینه یواشکی به آرامی سرعت دستگاه شما را از بین می برند. ممکن است روز به روز متوجه این تغییر نشوید، اما در طول ماه ها یا سال ها، متوجه می شوید که همه چیز به سرعت گذشته نیست. بعضی از بدافزارهای فریبنده حتی فرآیند راه اندازی را هدف قرار می دهند. با افزودن خود به فایل های بوت، هر بار که دستگاه خود را روشن می کنید، به طور اتوماتیک راه اندازی می شوند و باعث زمان بوت طولانی تر و احساس کندی از همان ابتدا می شوند. در این صورت باید با استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس معتبر اسکن بدافزار را به طور منظم انجام دهید. بعلاوه به نحوه عملکرد دستگاه خود در طول زمان توجه کنید. عملکرد به طور قابل توجهی کندتر، افزایش ناگهانی استفاده از داده ها، پاپ آپ های عجیب یا تخلیه سریعتر باتری می تواند نشانه هایی از آلوده کردن بدافزار به سیستم شما باشد.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 شهریور 1403 بروزرسانی: 18 شهریور 1403 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2273

به "کندی سرعت گوشی؛ چرا به مرور زمان بیشتر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کندی سرعت گوشی؛ چرا به مرور زمان بیشتر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید