چطور در محل کار به طور اصولی درخواست یاری کنیم؟

به گزارش شهر سرگرمی، آیا می دانستید جواب منفی گرفتن و طرد شدن همان ناحیه ای از مغز را فعال و درگیر می نماید که در زمان احساس درد فیزیکی فعال می گردد؟ بله، علم اعصاب به ما می گوید که پاسخ منفی گرفتن و طرد شدن دردناک است. حالا شاید بهتر درک کنید که چرا از اصطلاحاتی مثل قلب شکسته یا آسیب تماشا احساسات استفاده می گردد. در واقع، ما به طور غریزی از کلمات یکسانی برای توصیف درد فیزیکی و درد عاطفی استفاده می کنیم.

چطور در محل کار به طور اصولی درخواست یاری کنیم؟

به همین علت است که تعداد زیادی از مردم احساس خوبی ندارند که از کسی درخواست یاری نموده و یا اینکه هر درخواستی داشته باشند. چراکه ما می ترسیم که درخواست ما رد گردد و با آن مخالفت گردد.

با این حال، نباید نگران باشید. روش های مختلفی وجود دارد که از این احساس و شرایط جلوگیری کنید. در واقع، شما می توانید درخواست یاری خود را به شکلی حرفه ای بیان کنید که جواب منفی دریافت نکنید. البته یادتان باشد، موضوع تنها در خصوص جواب منفی شنیدن و احساس ناخوشایند حاصل از آن نیست. درخواست یاری کردن می تواند در خیلی از مواقع باعث برطرف مسائل شما و حتی زمینه ساز پیشرفت های مختلف در زندگی شخصی و حرفه ای شما باشد.

در این مقاله، ابتدا به آنالیز این موضوع می پردازیم که چرا افراد باید درخواست یاری کردن احساس خوبی ندارند و تا جای ممکن از انجام آن اجتناب می نمایند. سپس، بعضی از مزایای درخواست یاری کردن در محل کار را آنالیز خواهیم کرد. در ادامه، نکاتی را در خصوص اینکه چگونه بهتر و راحت تر در پی یاری باشیم و درخواست خود را مطرح کنیم را ارائه خواهیم کرد.

چرا برای درخواست یاری کردن تردید داریم؟

اگرچه همه ما هر از گاهی به یاری دیگران نیاز داریم، اما واقعیت این است که بسیاری از مردم در خواست آن تردید دارند و احساس خوبی بایت درخواست یاری کردن ندارند. حالا این طور است؟

وین ای بیکر (Wayne E. Baker)، جامعه شناس، در کتاب خود با عنوان تمام کاری که باید انجام دهید این است که بپرسید - All You Have to Do Is Ask، 8 مانع اصلی برای یاری خواستن را شناسایی و معرفی نموده است:

  • ما فکر می کنیم دیگران مایل نبوده و یا اینکه نمی توانند به ما یاری نمایند.
  • ما بیش از حد به خودمان متکی هستیم.
  • ما تصور می کنیم که یاری گرفتن هزینه های اجتماعی دارد - ما معتقدیم که دیگران ما را ضعیف، تنبل یا ناتوان از انجام کار خود می دانند.
  • فرهنگ کار و سازمانی ما فاقد امنیت روانی کافی است.
  • سیستم ها رویه ها و یا ساختارهای موجود در سازمان ها مانع از درخواست یاری کردن کارمندان و اعضاء می شوند.
  • ما نمی دانیم چه چیزی را درخواست کنیم و یا اینکه چگونه آن را درخواست کنیم.
  • ما نگران هستیم که شاید اجازه درخواست یاری کردن از دیگران را نداشته باشیم و به عبارتی خجالت می کشیم.
  • ما می ترسیم خودخواه به نظر برسیم.

مقابله با این مسائل اگرچه آسان نیست، ولی راهکارهایی نیز وجود دارد. دانیل گالتا، روان شناس و بنیان گذار Slide Science، راهکار زیر را برای حل مسائل فوق ارائه می نماید:

شما باید بدانید که قضاوت برای درخواست یاری کردن از درون خودتان می آید، نه از جانب دیگران. علاوه بر این، به جای اینکه سوال پرسیدن و یاری خواستن را نشان حمایت و یا بی تجربگی بدانید، آن ها را باید به عنوان یک شایستگی و شرایط شغلی در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، این انتظار از نقش شما وجود دارد که سوال بپرسید و درخواست یاری کنید تا در حوزه خود متخصص شده و کارایی و عملکرد بهتری را برای سازمان داشته باشید.

در این بخش به آنالیز موانع درخواست یاری کردن پرداخته بودیم. در ادامه، به آنالیز مزایای انجام این کار خواهیم پرداخت.

چرا یاری خواستن در محل کار مفید است؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته به وسیله مؤسسه O.C. Tanner Institute، 72 درصد از افرادی که کارهای بزرگی انجام می دهند و بابت انجام کارهایشان مورد تقدیر قرار می گیرند، از دیگران مشاوره و یاری می خواهند. بنابراین، درخواست یاری کردن جای ترسیدن ندارد و حتی برترین کارمندان نیز از درخواست یاری و مشاوره از سمت دیگران دریغ نمی نمایند. با این اوصاف، بیایید بعضی از مزایای درخواست یاری کردن در محل کار را مرور کنیم.

درخواست یاری باعث ایجاد یک محیط کاری مبتنی بر همکاری می گردد

زمانی که از همکار خود درخواست یاری و یا مشورت می کنید، باعث افزایش اعتماد بین شما و در نتیجه باعث بهبود روابط کاری شما خواهد شد.

اولین و مهم ترین موضوع این است که درخواست یاری کردن محیط های کاری مشترک و همکاری ها را تقویت می نماید. هر کارمندی وظایف خاص خود را دارد و این منصفانه نیست که انتظار داشته باشیم تمام کارها را به تنهایی انجام دهند. بنابراین، اگر در محل کار خود درخواست یاری می کنید، چیزهای نوی یاد می گیرید. این موضوع به فرایند ایجاد حسن نیت میان همکاران یاری می نماید و این باور را نیز تقویت خواهد نمود که تمام افراد سازمان در جهت اهداف یکسانی کوشش می نمایند.

بر همین اساس، درخواست یاری کردن را می توان یکی از اجزای جدانشدنی و بسیار حیاتی در زمینه محیط های کاری مشترک و مبتنی بر همکاری دانست.

درخواست یاری باعث بهبود و افزایش بهره وری می گردد

همان طور که در بخش قبل بیان شد، درخواست یاری باعث افزایش همکاری شده و افزایش همکاری نیز به بهبود بهره وری منجر خواهد شد.

اگر برای یاری خواستن از دیگران دریغ و تعلل نمی کنید، شما و همکارتان با یکدیگر برای حل مسائل و رسیدن به اهداف کار می کنید و طبعاً بازدهی بیشتری خواهید داشت. جدای از آن، اگر از همکارانتان یاری بخواهید، این به آن ها نشان می دهد که محدودیت و ضعف های خود را می شناسید و این موضوع به شما یاری می نماید تا جریان کاری و تیمی قوی تری را ایجاد کنید.

یاری خواستن فرصت هایی را برای پیوند و ارتباط با دیگران ایجاد می نماید

هایدی گرانت، روان شناس اجتماعی، در کتاب خود به نام Reinforcemenets: How to Get People to Help You بیان می نماید:

برای اینکه به افراد این فرصت را بدهید که احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد، هیچ راهی بهتر و کارآمدتر از این نیست که از او بخواهید به شما یاری کند. این کار برترین احساسات و روابط را میان هر دو شما ایجاد می نماید.

با یاری خواستن از همکاران، فرصتی را به آن ها می دهید که استعداد و توانایی های خود را به اشتراک بگذارند و این قدرت را به آن ها می دهید تا بدرخشند. این کار بعلاوه به شما یاری می نماید تا اطلاعات بیشتری در خصوص نقاط قوت همکاران خود پیدا نموده و ارتباط بهتری بین شما ایجاد گردد.

اگر هنوز متقاعد نشده اید و برای باور کردن نیاز به سند و دلایل علمی دارید، باید به این واقعیت توجه داشته باشید. آنالیز ها نشان می دهد که وقتی از کسی درخواست یاری می کنید، هم شما و هم طرف مقابل مقداری اکسی توسین ترشح می کنید؛ هورمونی قدرتمند که پیوند را تقویت می نماید.

زمانی که از کسی درخواست یاری می کنید، جدا از اینکه آن ها این فرصت را پیدا می نمایند که مهارت ها و توانایی های خود را در معرض نمایش بگذارند، با این کار به نوعی اعتراف می کنید که مثل خیلی افراد دیگر ناقص و خیلی چیزها را بلد نیستید. همین درک به سایر افراد یاری می نماید ارتباط بهتری با شما ایجاد نمایند و شما نیز این شانس را خواهید داشت که در کنار آن ها رشد و پیشرفت کنید.

درخواست یاری کردن فرصت توسعه و یادگیری را به شما می دهد

یاری خواستن به معنی خارج شدن از منطقه راحتی خود و پذیرفتن این موضوع است که به تنهایی نمی توانید تمام کارها را انجام دهید. علاوه بر این، اگر می خواهید در طول زندگی رشد و پیشرفت را تجربه کنید، حتماً باید خودتان را از این ناحیه امن و ایمن جدا نموده و گاهی اوقات کمی ریسک کنی.

وقتی از همکارتان درخواست یاری می کنید، به قلمرو ناشناخته ای قدم می گذارید و چیزهای نوی آموخته مهارت های خود را توسعه می دهید. بنابراین، هر نوع ناراحتی و یا دشواری که هنگام درخواست یاری کردن از دیگران تجربه می کنید را به نوعی هزینه یادگیری این مسائل و چیزهای نو در نظر بگیرید. به هرحال، اگر خواستار توسعه دانش خودتان هستید، باید بهای آن را نیز بپردازید. بر این اساس، این طرز فکجویای رشد و پیشرفت به شما اجازه می دهد تا چالش ها را در آغوش بگیرید و توانایی های خود را به وسیله فداکاری و سخت کار کردن توسعه دهید.

در این بخش به مرور مزایای یاری خواستن از دیگران و به خصوص در محیط های کاری پرداختیم. با شناخت این دلایل، احتمالاً انگیزه و تمایل بیشتری برای مطرح کردن ضعف ها و ایرادات خود پیدا نموده باشید. با این حال، شاید همچنان از خودتان بپرسید برترین روش برای درخواست یاری کدام است؟ برترین روش برای یاری خواستن از یک همکار چیست؟ اگر پاسخ به این سوال را نمی دانید، نیازی نیست که نگران باشید. در ادامه مقاله به آنالیز همین موضوع خواهیم پرداخت.

چطور هنگام یاری خواستن رفتاری حرفه ای داشته باشیم؟

بعضی شاید بر این باور باشند که این موضوع اصلاً اهمیتی ندارد. آن ها فکر می نمایند هر موقع که نیاز به یاری دارید، تنها کافی است آن را مطرح کنید. ولی موضوع به این سادگی نیست. بخشی از مشکل را در ابتدای مقاله بیان کردیم، رد شدن درخواست یاری شما احساس خیلی بدی را برای شما به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، قوانین نانوشته دیگری هم وجود دارند که هنگام صحبت کردن و برقراری ارتباط با همکارها باید آن ها را مد نظر داشته باشید. مثل همواره، راه های خوب و بدی برای انجام کارها وجود دارد. بنابراین، اگر آن ها را به روش درستی انجام دهید، دست آورد بیشتری خواهید داشت. بنابراین، بهتر است موارد زیر را هنگام درخواست یاری کردن از دیگران در نظر داشته باشید تا رفتار شما خیلی حرفه ای و بهتر باشد.

1. برای تشویق دیگران به یاری به شما، ابتدا به آن ها یاری کنید

تحقیقات علوم اعصاب نشان داده است که میل به بازپرداخت یاری در انسان ها ذاتی بوده و رفتار متقابل برای حفظ روابط اجتماعی امری لازم است. بنابراین، اگر به دیگران یاری می کنید، می توانید انتظار یاری متقابل را داشته باشید.

به همین ترتیب، اگر در گذشته فردی مفید بوده و به دیگران یاری زیادی می کردید، درخواست یاری کردن برای شما خیلی آسان تر خواهد بود و احتمال بیشتری هم وجود دارد که آن ها با درخواست شما موافقت نمایند.

2. سوال و درخواست خود را شفاف بیان کنید

در بخش قبل در خصوص اهمیت یاری کردن به دیگران و قدرت یاری متقابل صحبت شد. مورد بعدی که باید در نظر داشته باشید، صراحت و واضح بودن خواسته شما است. قبل از اینکه درخواست یاری خود را مطرح کنید، دقت کنید که دقیقاً بدانید که چیزی می خواهید و سؤال و خواسته شما دقیقاً چیست.

قبل از اینکه مشکل و نیاز خودتان را به خوبی نشناسید، شما هرگز نمی توانید درخواست یاری را به خوبی و دقیق مطرح کنید. در چنین شرایطی، شاید شما درخواستتان را مطرح کنید، ولی همکارتان متوجه نیاز و مشکل شما نگردد. علی رغم تمایل او به یاری کردن، شاید نتواند هیچ یاریی به شما کند، چراکه خواسته و مشکل شما اصلاً معین نیست.

بنابراین، قبل از بیان درخواست، آن را پیش خودتان به خوبی تحلیل نموده و روی آن فکر کنید. شاید بهتر باشد مسائل، اطلاعات موردنیاز و یا هدف خودتان را جایی یادداشت کنید.

3. درخواست یاری شما باید SMART باشد

درخواست شما می تواند 5 عنصر کلیدی داشته باشد، هرچه این موارد را بیشتر و بهتر رعایت نموده باشید، احتمالاً پاسخ بهتری بابت درخواست یاری خود دریافت خواهید کرد. این موارد کدام ها هستند؟

  • خاص و معین بودن (Specific): هنگام بیان درخواست حاشیه نروید و خیلی واضح بگویید بابت چه چیزی یاری و یا مشورت می خواهید. زمانی که واضح و معین صحبت کنید، احتمال خیلی بیشتری وجود دارد که به شما یاری نمایند.
  • معنادار بودن (Meaningful): به همکارتان شرح دهید که چرا این درخواست برای شما اهمیت دارد. حتی اگر فکر می کنید علت اهمیت آن واضح است، باز هم آن را برای او بیان کنید.
  • عمل گرایانه بودن (Action-Oriented): دقیقاً بگویید که چه کاری می خواهید انجام گردد. به عبارت دیگر، مبهم صحبت نکنید. درخواست شما رسیدن به هدف نهایی نیست. این درخواست تنها می تواند به شما یاری کند تا به هدف نهایی خود برسید. بنابراین، باید عمل گرایانه باشد و مخاطب بداند چه کاری باید برای شما انجام دهد.
  • واقع بینانه بودن (Realistic): درخواست شما باید منطقی، منصفانه و امکان پذیر باشد.
  • محدودیت زمانی داشتن (Time-Bound): شما به یک ضرب الاجل نیاز دارید. بنابراین، دقیقاً بیان کنید که چه زمانی به یاری نیاز دارید و موعد شما چه تاریخی است.

اگر هنگام یاری خواستن از یک همکار، موارد فوق (SMART) را در نظر داشته باشید، درخواست شما خیلی حرفه ای تر خواهد بود و احتمال دریافت یاری نیز خیلی بالاتر می رود.

4. دقت کنید از چه کسی و چطور درخواست می کنید

بعد از اینکه درخواست خود را با استفاده از روش SMART سازماندهی کردید، باید دنبال فرد مناسبی بگردید تا از او درخواست یاری کنید. گاهی اوقات شاید لازم باشد از چند نفر پرس وجو کنید تا بتوانید فرد مورد نظرتان را پیدا کنید. اگر خودتان فرد مناسب را می شناسید، طبعاً کارتان راحت تر خواهد بود. به هرحال، وقتی فرد مناسبی را پیدا کردید، باید به فکر روش بیان درخواست باشید. در این بخش چند نکته به شما معرفی می کنیم که شانس موافقت کردن با درخواست شما را افزایش می دهند.

  • مراقب باشید درخواست شما شبیه به دستور به نظر نرسد: اگر مراقب نباشید، همکارتان شاید این برداشت را داشته باشد که شما تصور می کنید این کار وظیفه او است.
  • مهربان و فروتن باشید: برای اینکه همکارتان بیشترین همدلی را با شما داشته باشد، سعی کنید خیلی مهربان و فروتن باشید. اعتراف کنید که خودتان چند مرتبه کوشش کردید، ولی پیروز نشدید، به همین دلیل به یاری او نیاز دارید.
  • محترمانه رفتار کنید و اعتماد خود را نشان دهید: شما باید تمایل خود را برای یادگیری از شخصی که برای یاری با او تماس گرفته اید نشان دهید. نشان دهید که به آنها اعتماد دارید و به آنها احترام می گذارید.
  • مراقب زمان باشید: مطمئن شوید که در آخرین لحظه یاری نخواهید. با طرف مقابل آنالیز کنید که چه زمانی برای صحبت کردن مناسب است و مراقب باشید مبادا مزاحم او نباشید.

منبع: Pumble

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 آبان 1401 بروزرسانی: 17 آبان 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2111

به "چطور در محل کار به طور اصولی درخواست یاری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور در محل کار به طور اصولی درخواست یاری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید