هشدار معاون حفاظت محیط زیست کشور درباره ساخت یک سد تازه در خوزستان

به گزارش شهر سرگرمی، تهران (پانا) - معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور با انتقاد از فعال سازی مجدد احداث سد مارون 2 در خوزستان مطرح کرد که احداث این سد به طور قطع تاثیر منفی در کشاورزی، محیط زیست و تالاب شادگان دارد.

هشدار معاون حفاظت محیط زیست کشور درباره ساخت یک سد تازه در خوزستان

به گزارش ایرنا، احمدرضا لاهیجان زاده، روز دوشنبه در نشست معرفی طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان در سرسرای همایش های هتل نیشکر اهواز، اضافه نمود: احداث سد مارون 2 علاوه بر اثر منفی قطعی بر سد مارون کنونی، می تواند کشاورزی، نخلستان ها و تالاب شادگان را نیز به شدت تهدید کند.

وی با هشدار نسبت به احداث سد مارون 2، ورود مدیریت خوزستان به این موضوع را ضروری دانست.

لاهیجان زاده با بیان اینکه تالاب شادگان هم اکنون با مشکل جدی روبه رو است گفت: مساله محیط زیست امری فرابخشی است ولی حل مشکل مربوط به محیط زیست بین بخشی است به گونه ای که 18 دستگاه مسوولیت مستقیم برای کاهش آلودگی هوا دارند.

وی با بیان اینکه حل مشکل تالاب ها به ورود دستگاه های مختلف احتیاج دارد، اضافه نمود: طبق مصوبه سال 96 مجلس شورای اسلامی، محیط زیست وظیفه اعلام مقدار حقابه و وزارت نیرو وظیفه تامین حقابه تالاب ها را به عهده دارند ضمن اینکه در این قانون بعد از آب شرب، تامین حقابه تالاب ها در اولویت دوم قرار گرفته است.

لاهیجان زاده ادامه داد:نهر مالح یکی از مسیرهایی است که حقابه تالاب شادگان در مواقع سیلابی کارون را تامین می نماید ولی احداث سدهای مختلف از جمله سد کارون 4 در چهارمحال و بختیاری، سد کارون 3 در بالادست دهدز، و سدعباسپور، به ندرت سیل در کارون رخ داده و این موجب شده که این نهر کارکرد خود را از دست دهد.

معاون حفاظت محیط زیست کشور مهمترین منبع آبگیری تالاب ها را سیلابی شدن رودخانه ها دانست و اضافه نمود: تالاب ها زمانی پر می شوند که سیل رخ دهد ولی با سدسازی، این سیل ها دیگر وجود ندارد به همین علت آورده تالاب ها تامین نمی گردد.

پمپاژ 150 میلیون مترمکعب آب به تالاب شادگان

وی ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه منعقده با شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان، قرار است در ماه های آذر تا اسفند که آبیاری مزارع نیشکر انجام نمی گردد، 150 میلیون مترمکعب آب به وسیله زهکش به تالاب شادگان پمپاژ شده تا بخشی از حقابه این تالاب تامین گردد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه کشاورزی در بالادست تالاب شادگان باید بر اساس حقابه مشخص شده برای کشاورزی باشد گفت: نباید اجازه افزایش کشت و توسعه زمین های کشاورزی در محدود بالادست تالاب که منجر به کاهش حقابه تالاب می گردد، داده گردد.

وی در ادامه با اشاره به شروع طرح توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان اضافه نمود: مشابه این طرح هفت سال پیش در آذربایجان های غربی و شرقی با حمایت بین المللی شروع و سالانه یک میلیون دلار برای پایدار سازی معیشت در دریاچه ارومیه هزینه شد.

لاهیجان زاده، ادامه داد: طرح توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه دستاورهای خوبی داشته است و از پارسال با انجام بازدیدهایی از این دریاچه و دستاوردهای مثبت آن به وسیله سازمان ملل و دولت ژاپن، انجام طرح سه ساله ای با موضوع دریاچه ارومیه و تالاب های شادگان و بختگان موافقت شد.

46 تالاب کشور منشاء گرد و غبار شده اند

وی با بیان اینکه هم اکنون 46 تالاب در کشور به منشاء گرد وغبار تبدیل شده اند، گفت: با اجرای این طرح، طرح هایی برای معیشت پایدار جوامع محلی ایجاد می گردد تا با کاهش مصرف آب کشاورزی اثرگذار بر حقابه تالاب ها و افزایش بهره وری، حقابه تالاب ها افزایش یابد.

معاون حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه حدود 90 هزار هکتار زمین کشاورزی بالادست تالاب شادگان و پایین دست سد مارون وجود دارد اضافه نمود: با اجرای طرح پایداری معیشت با تمرکز بر کاهش مصرف آب، افزایش بهره وری و کاهش استفاده از سموم کشاورزی، حقابه تالاب شادگان و بختگان افزایش می یابد.

لاهیجان زاده گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه و معیشت پایدار این منطقه ها، در 112 روستای آذربایجان غربی و 71 روستا آذربایجان شرقی انجام شد بعلاوه در 13 هزار و 500 کشاورز در این 2 استان زیرپوشش این طرح قرار گرفتند و به چهار هزار و 500 نفر آموزش داده شد و بهره وری آب 27 درصد افزایش یافت.

وی اضافه نمود: اکنون نیز در طرح توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در تالاب های بختگان و شادگان در گام نخست قراردادهایی برای اجرا در 6 روستا بسته شده است.

معاون حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: سه میلیون دلار در سه سال به منظور اجرای طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان برای استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس و خوزستان به وسیله سازمان ملل و دولت ژاپن تخصیص داده می گردد.

هفته های اخیر نیز با انتشار خبر فعال سازی مجدد احداث سد مارون 2، جمعی از کشاورزان شادگانی با برگزاری تجمعی مخالفت خود را با احداث این سد اعلام کردند.

بر اساس سند همکاری امضا شده میان سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد با حمایت اقتصادی دولت ژاپن، در راستای پایدارسازی اقدامات صورت گرفته و تعمیم دستاوردها و تجارب پیروز سال های قبل در احیای دریاچه ارومیه، طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان قرار است در سه سال آینده، علاوه بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان غربی و شرقی، در تالب بختگان استان فارس و تالاب شادگان خوزستان نیز به مرحله اجرا برسد.

تالاب بین المللی شادگان یکی از تالاب های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده است. گفته می گردد سدسازی و رعایت نشدن احتیاج آبی تالاب، تخلیه پساب های آلوده ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله های نفتی، فعالیت 30 واحد پتروشیمی و تخلیه زباله های شهری، این تالاب منحصربه فرد را از سال 1372 وارد فهرست قرمز تالاب های بین المللی (فهرست مونترو) نموده است.

تالاب بین المللی شادگان با بیش از 500 هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار گرفته است که بزرگترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب های بین المللی است.

این تالاب به وسیله خورهای متعدد به خلیج فارس متصل می گردد که با آب شیرین، لب شور و آب شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.

تالاب شادگان محل زیست بیش از 110 گونه گیاهی، 174 گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری، 36 گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و 9 گونه خزنده است.

تالاب بین المللی شادگان از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر و از سمت غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب های خورموسی محدود می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1884

به "هشدار معاون حفاظت محیط زیست کشور درباره ساخت یک سد تازه در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار معاون حفاظت محیط زیست کشور درباره ساخت یک سد تازه در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید