نمونه آزمایشگاهی دستگاه تنفس مصنوعی در دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته شد

به گزارش شهر سرگرمی، سازنده دستگاه تنفس مصنوعی در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: نمونه آزمایشگاهی دستگاه تنفس مصنوعی ventilator برای بیماران حاد تنفسی از جمله مبتلایان به کرونا در این دانشگاه ساخته شد.

نمونه آزمایشگاهی دستگاه تنفس مصنوعی در دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته شد

هومان کعبی، عضو هیئت علمی گروه برق دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، در مورد ساخت نمونه آزمایشگاهی دستگاه تنفس مصنوعی ventilator گفت: این دستگاه تنفس مصنوعی، دستگاهی حیاتی برای بیماران حاد تنفسی از جمله مبتلایان به ویروس کروناست.

کعبی اضافه نمود: با شیوع بیماری کرونا به دلیل گران بودن دستگاه ventilator، بسیاری از کشور ها در کوشش برای ساخت نمونه های ارزان قیمت این دستگاه هستند و دانشگاه های مختلفی در جهان طراحی دستگاه های ارزان قیمت را شروع کردند؛ این کار ابتدا در دانشگاه MIT موسسه تکنولوژی ماساچوست شروع شد و متخصصان از کشور های مختلف در اجرای این پروژه همکاری دارند.

عضو هیئت علمی گروه برق دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه نمود: از این رو، در این دانشگاه تصمیم گرفته شد به صورت مستقل ساخت دستگاه ventilator انجام گردد چرا که به توانایی های علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز باور داشتیم.

وی ادامه داد: این دستگاه بر پایه استفاده از ابزار تنفس مصنوعی دستی (آمبوبگ) ساخته شده که پزشکان بیهوشی برای یاری به بیماران در اتاق های عمل از آن استفاده می نمایند و دستگاه ساخته شده در دانشگاه شهید چمران اهواز با حجم، فشار و تعداد تنفسی که برای آن تعریف می گردد، می تواند به تنفس بیماران یاری کند.

سازنده دستگاه تنفس مصنوعی در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دستگاه های پیشرفته تر و گران تری نیز وجود دارد، اما مزیت دستگاه تنفس مصنوعی ساخته شده در دانشگاه شهید چمران اهواز ارزان تر بودن و عمق ساخت داخل آن در شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا است چرا که نمایشگر، راه انداز دستگاه، پردازنده، نرم افزار و سخت افزار آن در این دانشگاه ساخته شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه های تنفس مصنوعی بر پایه قابلیت های کاری دسته بندی و قیمت گذاری می شوند، عنوان نمود: یک دستگاه حرفه ای تنفس مصنوعی ventilator چند صد میلیون تومان قیمت گذاری می گردد و عموماً به صورت قطعات منفصله در کشور مونتاژ می گردد؛ وقتی بتوانیم این دستگاه را با اخذ مجوز های استاندارد و با دانش فنی بومی در کشور بسازیم، بیش از 50 درصد ارزش اضافه نموده خواهد داشت و علاوه بر کاهش هزینه ها می تواند اشتغال زا هم باشد.

کعبی با اشاره به اینکه برای اخذ استاندارد های پزشکی احتیاج است همکاری های لازم بین دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه علوم پزشکی اهواز و اداره کل استاندارد انجام گردد، یادآور شد: در این زمینه مستندات لازم جمع آوری شده و پیگیری ها در حال اجرا است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1540

به "نمونه آزمایشگاهی دستگاه تنفس مصنوعی در دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه آزمایشگاهی دستگاه تنفس مصنوعی در دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید