موزه مقدم - تهران

به گزارش شهر سرگرمی، این خانه که به دلیل داشتن اشیای تاریخی و کران قیمت به یکی از گران ترین خانه های جهان تبدیل شده است ، متعلق به استاد محسن مقدم پسر کوچک احتساب الملک شهردار دوره ناصرالدین قاجار می باشد.

موزه مقدم - تهران

موزه مقدم واقع در خیابان امام خمینی تهران مربوط به اواخر دوره قاجار است و در فضایی به وسعت 2117 متر مربع شامل سه حیاط بیرونی ،اندرونی و سرایداری است.

استاد مقدم متولد سال 1279 خورشیدی جزء اولین باستان شناسان ایرانی بود که در محوطه های تاریخی فعالیت میکرد.ایشان از شاگردان استاد کمال الملک و همچنین موسس دانشگاه هنرهای زیبا و استاد دانشگاه تهران بود، که با کمک همسر فرانسوی خود تصمیم گرفتند موزه ای از اشیای قدیمی که در حال از بین رفتن بود برپا کنند.

استاد مقدم نشان دانشگاه تهران را با الهام از فرهنگ و تاریخ غنی ایران طراحی کرد که هنوز بر سر در دانشگاه باقی است. او از مشاورین جشن های 2500 ساله شاهنشاهی بود و اولین ایرانی که نشان لژیون دونور با درجه اوفیسیه از طرف شارل دوگل رئیس جمهور فرانسه دریافت کرد.

بخش های مختلف عمارت:

ساختمان بیرونی (تابستانی) که در ضلع جنوبی حیاط بیرونی واقع شده و شامل اتاق پیشخوان، اتاق پذیرایی، حوضخانه میباشد.

اتاق پیشخوان در زمان حیات استاد به عنوان اتاق جانبی سالن پذیرایی مورد استفاده بود و در حال حاضر به معرفی استاد و فعالیت های ایشان در قالب عکس و لوازم شخصی می پردازد.

اتاق پذیرایی در آن زمان جهت پذیرایی از مهمانان و اکنون سالن نمایش فرهنگ های گوناگون در دوره های مختلف میباشد،آثاری مانند سفالینه ها، ابزارهای سنگی ،اشیاءفلزی و...

حوضخانه،این زیر زمین در زمان احداث خانه توسط احتساب الملک بنا شده و تزئینات دیوارها از کاشی و قطعات روف سفالین توسط استاد محسن مقدم برگرفته از آثار متعلق به سده های 4 تا13 هجری قمری است، که تحول صنعت سفال و کاشی ایران را نشان میدهد.

کتابخانه که در واقع کارگاه استاد مقدم بوده که در سال 1337 هجری شمسی ساخته شد و در حال حاضر محل نگداری کتاب های ایشان جهت استفاده عموم می باشد.

ساختمان اربابی (برج) در زمان حیات استاد و به کمک یکی از شاگردانش در سال1345 هجری شمسی به شکل قلعه های قرون وسطی اروپا ساخته شد که خود شامل بخش های مختلفی میباشد.

ایوان قاجار در ضلع شمالی ساختمان اربابی بر پایه چند ستون طاق توسط دکتر مقدم ساخته شده که با استفاده از کاشی های دوره زند وقاجار تزئین شده.همچنین استخری در حاشیه شمالی حیاط نیرونی واقع شده است که در جریان سفر ایشان به اسپانیاازاستخر باغ الحمراء الگو برداری شده است.

دو حیاط اندرونی و بیرونی توسط دیوار تجدد که به دست مهندس هوشنگ سیحون طراحی و اجرا شده است از یکدیگر جدا می شوند.

ساختمان شمالی شامل زیرزمین (در زمان احداث به عنوان حمام وانبار ولی اکنون گنجینه آثار تاریخی موزه است میباشد) ، ایوان (با دو رشته پلکان مارپیچی از حیاط قابل دسترسی) ، اتاق قاجار یا سالن زمستانی (این اتاق با آثاری از دوره زند و قاجار مزیین شده به همین دلیل آن را اتاق قاجار نامیده اند) ، اتاق نشیمن (محل اصلی زندگی استاد) میباشد.

حیاط سرایداری در ابتدا به عنوان مطبخ و محل سکونت مستخدمین و سرایداران بوده و در حال حاضر به عنوان بخش اداری موزه مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته خود استاد مقدم ، ایشان این اشیای تاریخی و گرانبها را از دستفروش های بازارویا مالکینی که قصد تخریب خانه های قدیمی خود را داشتند و یا در حراجی های خارج از کشور با هزینه شخصی خود خریداری کرده ، ولی بسکمک از این اشیا نیز توسط سفرا و فرهنگیانی که به خانه او می آمدند هدیه داده شده است.او در سال 1351 خانه پدری را با تمام آثارش وقف دانشگاه تهران کرد و در سال 1366 از دنیا رفت. در سال 88 پس از انجام تعمیراتی درب این موزه به روی همگان گشوده شد.موزه مقدم در سال 79 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 2929 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این مکان جای مناسبی برای بازدید و گردش آخر هفته میباشد.

منبع: سفرگو
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 298

به "موزه مقدم - تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه مقدم - تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید