مسموم شدن جو حاکم بر روابط مسکو و واشنگتن

به گزارش شهر سرگرمی، جنجال دوباره پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه در آستانه سفر وزیر خارجه آمریکا به مسکو، مواضع واشنگتن در قبال روسیه را باردیگر تشدید نموده است.

مسموم شدن جو حاکم بر روابط مسکو و واشنگتن

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا در تحلیلی نوشته است: کشته شدن مردم غیرنظامی در منطقه خان شیخون سوریه در نتیجه مسمومیت ناشی از گازهای سمی، ممکن است نه تنها فرایند مذاکرات در ژنو و آستانه را دچار مشکل کند، بلکه روی امکان نزدیک شدن روسیه و آمریکا در موضوع سوریه نیز خط بطلان بکشد.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در ارزیابی حادثه حمله شیمیایی در سوریه که در نتیجه آن بیش از 70 نفر کشته شدند، اظهار داشت: واشنگتن قاطعانه حمله شیمیایی در استان ادلب را محکوم می نماید. ما اوضاع در سوریه را با جدیت آنالیز می کنیم، ولی معین است که رژیم بشار اسد همچنان به اقدامات وحشیانه و غیرمسئولانه خویش ادامه می دهد.

تیلرسون یادآور شد: هر کسی که به حمایت و دفاع از او ادامه می دهد، از جمله روسیه و ایران، نباید در مورد اقدامات دمشق دچار توهم شوند. کسی که علیه ملت خویش سلاح شیمیایی بکار می گیرد، بی توجهی اساسی خود به ارزشهای انسانی را نشان داده و باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید نمود که مسکو و تهران باید بر دمشق اعمال فشار نمایند تا چنین حوادثی باردیگر تکرار نگردد.

به نوشته این روزنامه، حمله شیمیایی به استان ادلب سوریه، یکی از موضوعات مذاکرات روز گذشته ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه بود که هر دو طرف بر غیرقابل قبول بودن چنین اقدام غیرانسانی تاکید نموده و یادآور شدند که بروز این حادثه می تواند توافقات اجرا شده بین دمشق و مخالفان مسلح آن در جریان مذاکرات آستانه با میانجیگری مسکو، تهران و آنکارا را در معرض خطر قرار دهد.

دولت سوریه موکدا اتهامات وارده به نیروهای دولتی این کشور در مورد مسئول این حمله بودن را تکذیب کرده و وزارت دفاع روسیه نیز هر نوع دخالت هواپیماهای روسی در چنین حمله ای را رد کرده است.

مذاکرات ژنو و آستانه سختتر از قبل خواهد شد

لئونید عیسی اف کارشناس ارشد بخش علوم سیاسی دانشگاه مدرسه عالی اقتصاد مسکو به این روزنامه گفته است: بعضی اعضای شورای امنیت سازمان ملل کوشش می نمایند تا ارتش سوریه و در راس آن بشار اسد را مسئول این حمله شیمیایی جلوه دهند. من نمی خواهم بگویم که این حادثه انتها مذاکرات بین سوریها در ژنو و یا رایزنیها پیرامون سوریه در آستانه خواهد بود، ولی بدون تردید اوضاع پیرامون آنها را بشدت سخت خواهد نمود. همچنین معتقدم که این مسئله مسائل مضاعفی برای نخستین مذاکرات تیلرسون در مسکو بوجود خواهد آورد. بدون تردید اکنون دیگر سفر وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه در جو مطلوبی که مسکو خواستار آن بود، برگزار نخواهد شد. برای اینکه استفاده از سلاح شیمیایی، مقوله بسیار جدی است که در غرب به خوبی از آن برای رسیدن به اهدافشان در مباحثات بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد.

جنجال پیرامون سوریه به نفع مسکو نبود

گریگوری یاریگین کارشناس مسائل آمریکا نیز معتقد است، سفر تیلرسون به مسکو گویای آن بود که دولت جدید آمریکا حاضر شده تا مصاحبهها با روسیه را شروع کند، ولی اکنون جنجال دوباره در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ممکن است شرایط را تغییر دهد.

این کارشناس گفته است: سفر آینده وزیر خارجه آمریکا به روسیه می بایست پایه و اساس روابط جدید دیپلماتیکی دو کشور گردد که از ماه نوامبر سال 2016 تا به امروز دچار وقفه طولانی شده بود. در طول این مدت مقامات مسکو و واشنگتن تنها به ارسال علائمی در مورد آمادگی خویش برای مصاحبه اکتفا کرده بودند، ولی پس از دیدار وزرای امور خارجه شکل و جزییات این روابط بطور معین می گردد.

به عقیده این کارشناس، این دیدار به منزله آمادگی واشنگتن برای ازسرگیری مصاحبهها با مسکو بود که علامت امیدبخشی برای همه دنیا است. ولی در شرایط بوجود آمده کنونی نمی توان نسبت به نتیجه بخش بودن این دیدار چندان مطمئن بود.

منبع: تسنیم
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 756

به "مسموم شدن جو حاکم بر روابط مسکو و واشنگتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسموم شدن جو حاکم بر روابط مسکو و واشنگتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید