شیوع ویروس در فصول سرد، گلو درد در بچه ها شایع تر است

به گزارش شهر سرگرمی، یک متخصص گوش و حلق و بینی، در ارتباط با اینکه چرا گلودرد در بین بچه ها شایع تر است، نکاتی را شرح داد.

شیوع ویروس در فصول سرد، گلو درد در بچه ها شایع تر است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مهدی خواجوی، با اشاره به اینکه گلو درد تنها یکی از نشانه های ابتلاء به کرونا است، اظهار کرد: این عارضه به تنهایی نمی تواند به طور قطعی نشانه ابتلاء به کرونا باشد.

وی با بیان این موضوع که گلودرد یکی از عفونت های شایع خصوصاً در فصول سرد سال محسوب می گردد، اضافه کرد: با توجه به اینکه راه ورود هوا و غذا به وسیله بینی انجام می گردد بنابراین اولین نقطه ای که در معرض مواد خارجی مثل ویروس و باکتری قرار می گیرد حلق و گلو است. باکتری و ویروس ها به وسیله بینی و یا دهان با اولین کانونی که برخورد دارند، گلو است.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: به طور کلی تمام ویروس ها و عوامل بیماری زایی که به وسیله هوا منتقل می شوند در قسمت های مختلف مخاط بینی قرار می گیرند و فرد را دچار عارضه می نمایند.

خواجوی با بیان این موضوع که عفونت های دستگاه تنفسی در قسمت های مخاط بینی و سینوس ها مثل گرفتگی بینی، آبریزش و احساس پری سرو صورت نمایان می گردد، گفت: در بخش هایی از گلو هم، نشانه های بیماری با علامت هایی همچون درد گلو، تورم، قرمزی و التهاب است به شکلی که نتیجه این التهاب احساس سوزش، درد و یا احساس ناخوشایند در بلع باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه گلو درد در بچه ها شایع تر از بزرگسالان است، شرح داد: انسان از روزی که پا به عرصه وجود می گذارد در معرض عوامل بیماری زای مختلف است و این در حالی است که بدن در برابر تمام این ویروس ها از خود واکنش نشان می دهد، و در عین حال بسیاری از این عفونت ها بدون هیچ مداخله درمانی از بین می رود.

وی ادامه داد: سیستم دفاعی بدن بچه ها آمادگی لازم برای مقابله با بسیاری از ویروس ها و باکتری ها را ندارد بنابراین سیستم ایمنی بدن بچه ها به محض روبرو شدن با عوامل بیماری زا به سرعت از خود واکنش نشان می دهد و معمولاً این فرایند تا زمانیکه بدن ویروس ها و باکتری ها را شناسایی کند ادامه دارد.

این جراح سر و گردن، در ادامه درباره سیستم ایمنی بچه ها شیرخوار هم شرح داد: معمولاً نوزادان شیرخوار تا زمانیکه از شیر مادر تغذیه می نمایند به مقدار زیادی پادتن را به وسیله شیر مادر دریافت می نمایند به همین علت نوزادانی که شیر مادر استفاده می نمایند کمتر به عفونت های دستگاه تنفس مبتلا می شوند.

وی، یکی دیگر از دلایل عمده شیوع بیشتر عفونت های گلوی بچه ها در مقایسه با بزرگسالان را ارتباط چهره به چهره و بوسیدن بچه ها به وسیله بزرگسالان دانست و ادامه داد: تماس نزدیک و در آغوش کشیدن می تواند به راحتی بچه ها را به انواع بیماری های ویروسی، میکروبی و عفونی دستگاه تنفس مبتلا کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به این موضوع که مدرسه و مهد کودک و حضور در مکان های مسقف هم می توانند به مقدار قابل توجهی باعث سرایت ویروس از فردی به فرد دیگر گردد، ادامه داد: بچه ها در محیط های سربسته می توانند به راحتی به انواع ویروس ها مبتلا شوند ولی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که بالاخره دیر یا زود باید بدن به طور طبیعی با بسیاری از بیماری های ویروسی روبرو گردد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر این موضوع که در تمام قسمت های بدن بافت های لنفاوی وجود دارد شرح داد: به طور مثال در سرو گردن بافت های لنفاوی فراوان دیده می گردد که کار آنها ساخت سلول های گلبول سفید هستند ولی بافت لنفاوی خاص در حلق دیده می گردد که لوزه نامیده می گردد.

وی اضافه کرد: بافت لنفاوی لوزه ها مستقیماً تمام عوامل بیماری زا را دریافت و اولین کانونی است که به سیستم دفاعی بدن یاری می نماید، این بافت دقیقاً همچون حلقه است، این بافت ها عمدتاً در انتهای زبان و در بخشی از بینی واقع شده است و از توسعه بیماری پیشگیری می نماید.

خواجوی در ادامه به عفونت های لوزه ها به اسم یکی از عفونت های شایع بچه ها اشاره نمود و گفت: لوزه ها دو گره لنفی واقع در دو طرف پشت حلق هستند، این گره های لنفی، به اسم مکانیسمی دفاعی برای یاری به بدن در پیشگیری از ابتلاء به عفونت عمل می نمایند، به عفونی شدن لوزه ها، التهاب لوزه گفته می گردد.

وی با تاکید بر اینکه لوزه ها همچون سد دفاعی بدن در برابر تهاجم ویروس ها و باکتری ها عمل می نمایند اسم کرد: غالباً در بچه ها بزرگی غدد لنفاوی که پشت بینی قرار می گیرد که به لوزه سوم معروف است می تواند مسائلی را ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شرح داد: لوزه سوم با بستن راه های هوایی بینی (خصوصاً در بچه ها تا سن 7 سالگی) فرد را مجبور به تنفس از راه دهان می نماید و این در حالی است که تنفس از راه دهان می تواند مقدار اکسیژن خون را کاهش دهد چرا که راه های تنفس به وسیله بینی تنظیم می گردد بنابراین بزرگ شدن لوزه سوم می تواند منجر به ایجاد مسائل تنفسی و افت سطح اکسیژن خون گردد.

خروپف و وقفه های تنفسی در خواب یکی از شایع ترین نشانه های وجود لوزه سوم بود که این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به آن اشاره نمود و ادامه داد: تنفس از دهان برای بچه های که لوزه ها سوم متورم دارند می تواند عملکرد رشد، شکل گیری طبیعی فرم فک، اسکلت صورت و یادگیری کودک را با اختلال روبرو کند.

وی تاکید نمود: در شرایط پیشرفت و بزرگ شدن لوزه ها، در بچه ها یا بزرگسالان ناچاریم لوزه های کامی را برداشته تا راه هوایی باز و زجر تنفسی از بین برود.

خواجوی، مراقبت از سیستم تنفسی مثل استفاده از ماسک در مواردی که بیماری شایع و یا تبدیل به اپیدمی شده، شست و شوی مرتب دست ها ضمن این که زمانیکه دست ها آلوده است با دهان و بینی تماس نداشته باشد و استفاده از تهویه مناسب در فضاهای سرپوشیده را از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلاء به عفونت های شایع دستگاه گوارش ذکر کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این موضوع که اصلی ترین راه انتقال ویروس ها در فضاهای سربسته، بدون تهویه و تراکم بالای افراد رخ می دهد نسبت به فصول سرد و تمایل بیشتر افراد در فضاهای مسقف و در نهایت احتمال بیشتر ویروس ها هشدار داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1781

به "شیوع ویروس در فصول سرد، گلو درد در بچه ها شایع تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع ویروس در فصول سرد، گلو درد در بچه ها شایع تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید