زانوهای پر سر و صدا؛ صدای زانو نشانه چیست و آیا احتیاج به توجه و درمان دارد؟ ، صداهای زیاد و دائمی زانو احتمال آرتروز زانو را تا سه برابر افزایش می دهد

به گزارش شهر سرگرمی، بسیاری از ما ممکن است هنگام خم شدن یا صاف کردن زانوها، راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله ها، گاهی صدای ضربات، کوبیدن، و ترق، ترقی را بشنویم و معمولاً برایمان جای سؤال دارد که مشکل از کجاست.

زانوهای پر سر و صدا؛ صدای زانو نشانه چیست و آیا احتیاج به توجه و درمان دارد؟ ، صداهای زیاد و دائمی زانو احتمال آرتروز زانو را تا سه برابر افزایش می دهد

خبرنگاران-یکتا فراهانی: رباط ها و تاندون های اطراف مفصل زانو ممکن است با عبور از روی یک توده استخوانی کوچک، کمی کشیده شوند و سپس به جای خود بازگردند و باعث ایجاد صدای کلیک در زانو شوند. سندرم Snapping مفصل زانو عموماً به وسیله تاندون عضله دوسر فموریس در قسمت جانبی مفصل زانو ایجاد می گردد.

صدای زانو یا کریپیتوس

پروفسور کامران آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، استاد دانشگاه در خصوص علت صدای زانو می گوید: به طور کلی به هر نوع سرو صدایی که هنگام حرکت مفصل درآن ایجاد می گردد، کریپیتوس KREP-ih-dus گفته می گردد.

وجود این سر و صداها در مفاصل گاهی باعث نگرانی افراد و باعث مراجعه آن ها به پزشک می گردد. چون گمان می نمایند مفاصلشان دچار آسیب شده است. افراد زیادی صداهایی از زانوی خود می شنوند که معمولاً با افزایش سن بیشتر می گردد.

صدای های بی ضرر یا مضر؟

به گفته دکتر آزما اغلب این صداها بی ضرر هستند. اما در برخی موارد هم اهمیت دارند و باید به آن ها توجه گردد. در واقع موضوع مهم آن است که معین کنیم مفاصل در چه حالتی و چه زمانی دچار سر و صدا می شوند.

بنابراین گاهی نیز این سرو صداها با اهمیت و نشان دهنده بیماری زمینه ای هستند. بنابراین باید برای تشخیص آن به پزشک مراجعه گردد.

توجه داشته باشیم صداهای طبیعی یا فیزیولوژیک ضرری ندارند و معمولاً به علت ترکیدن حباب های گاز در مفصل یا اطراف آن هنگام خم و راست کردن زانو و بعلاوه به علت گیر افتادن رباط ها و لیگامان ها بر برجستگی های استخوانی ایجاد می شوند که باعث بروز حالت صداهایی در زانو می شوند.

راه های تشخیص

به گفته این متخصص طب فیزیکی، برای تشخیص بی ضرر بودن یا مضر بودن صدای زانو عواملی وجود دارند. ضمن آنکه با تشخیص صداهای فیزیولوژیک از انواع پاتولوژیک (ناشی از بیماری) می توان به علت بروز سر و صدی زانو پی برد.

در واقع سر و صدای زانو را اگر خیلی زیاد نباشد، گاهی اتفاق بیفتد و فرد نیز عارضه و مشکل دیگری نداشته باشد می توان از نوع فیزیولوژیک و فرایندی طبیعی دانست. بنابراین علتی برای نگرانی برای این گونه صداها وجود ندارد. اما اگر این صداها با درد همراه باشند موضوع فرق خواهد نمود.

یعنی اگر فرد هنگام راه رفتن احساس ناراحتی کند، متوجه تورم و درد در ناحیه زانو گردد و بعلاوه اگر این سرو صداها با احساس خشکی، سفتی و محدودیت در حرکات زانو همراه باشند ممکن است نشان دهنده بیماری زمینه ای باشد که در این صورت شخص باید به پزشک مراجعه کند.

دلایل بروز صدای زانو

دکتر آزما می گوید در بزرگسالی معمولاً صدای زانو همراه با درد می تواند از نشانه های سائیدگی مفصل باشد که بیماران اغلب با آسیب شاخ خلفی منیسک، صداهای درد ناکی در زانوی خود دارند، نرمی غضروف استخوان کشکک هم از علل شایع سر و صدای زانو در جوانی یا اوایل بزرگسالی است که باید به آن توجه و در صورت لزوم به پزشک مراجعه گردد.

البته طبیعت صدا و نحوه آغاز آن در زانو هم می تواند دلایل بروز صدای زانو را معین و صداهای فیزیولوژیک را از انواع پاتولوژیک آن تفکیک کند.

تفاوت صداهای فیزیولوژیک و پاتولوژیک

دکتر آزما می گوید صداهای فیزیولوژیک آغاز ناگهانی و افزایشی ندارند. ضمن آنکه زانوی فرد درد نمی نماید و سابقه آسیب و ضربه به زانو هم ندارد.

بعلاوه صداهای ناشی از ترکیدن حباب در زانو هم گاهی اتفاق می افتد که معمولاً ثابت و همیشگی نیستند. اما صداهای دائمی در زانو اهمیت بیشتری دارند. چون شانس ابتلا به آرتروز زانو در افرادی که زانوی آن ها زیاد و به طور دائم صدا می دهد تا سه برابر بیشتر خواهد بود.

البته فرکانس، طول بلندی و توصیف این صداها هم اهمیت دارد. معمولاً تعبیر افراد از صدای زانو به نوعی احساس ترکیدن چیزی در زانو، کوبیدن، کلیک، و ترک خوردن استخوان است. بعلاوه گاهی نیز احساس آسیاب و رنده شدن سطح مفاصل را دارند.

صدای انفجاری و ناگهانی معمولاً هنگام کنده شدن منسیک یا لیگامان های زانو تجربه می گردد. درحالی که که صداهایی مثل آسیاب یا رنده کردن هنگام بروز آرتروز زانو و نرمی غضروف احساس می گردد. در پارگی منیسک هم فرد صدایی نازک و احساس کلیک احساس می نماید.

سندروم پاتلوفمورال

به گفته دکتر آزما صدای ایجاد شده در مفصل رانی کشککی از دلایل متداول صدای زانوست که می تواند از نخستین نشانه های سندروم پاتلوفمورال باشد. سندروم پاتلوفمورال به عنوان درد جلوی ران یا سندرم زانوی دوندگان هم شناخته می گردد و از شایع ترین شکایات زانو بین افراد فعال جوان و بعلاوه افراد مسن است. . علت بروز آن نیز فشار بیش از حد مفاصل است.

حدود یک پنجم از بیمارانی که عمل تعویض مفصل زانو انجام داده اند نیز اغلب در مفاصل خود صداهایی می شنوند که مشکل خاصی نیست و در بیشتر موار دهم به مرور کم می گردد. در واقع نوع ایمپلانت استفاده شده و تغییرات مختصر ناشی از عمل جراحی از علل بروز این گونه صداها پس از جراحی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2183

به "زانوهای پر سر و صدا؛ صدای زانو نشانه چیست و آیا احتیاج به توجه و درمان دارد؟ ، صداهای زیاد و دائمی زانو احتمال آرتروز زانو را تا سه برابر افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زانوهای پر سر و صدا؛ صدای زانو نشانه چیست و آیا احتیاج به توجه و درمان دارد؟ ، صداهای زیاد و دائمی زانو احتمال آرتروز زانو را تا سه برابر افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید