دشت مهیار اصفهان سالانه 13 سانتیمتر فرونشست دارد

به گزارش شهر سرگرمی، خبرنگاران/اصفهان عضو کارگروه مدیریت منابع آب دانشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان به نقش ماهواره های مختلف در پایش زمین اشاره نمود و گفت: در حال حاضر بر اساس تصاویر به دست آمده از ماهواره ها، دشت مهیار سالانه 13 سانتیمتر در حال فرونشست است.

دشت مهیار اصفهان سالانه 13 سانتیمتر فرونشست دارد

سیاوش ایرانپور شامگاه گذشته (پنج شنبه-20 آذرماه) در وبینار نکوداشت پروفسور احمد کیاست پور- استاد نجوم و اخترفیزیک و مروج علم ستاره شناسی که به همت مرکز نجوم ادیب اصفهان با موضوع تکنیک های فضایی و خدمات فضاپایه برگزار گردید، دلیل انتخاب موضوع سخنرانی را علاقه مندی استاد کیاست پور به ترویج علم تکنیک های فضایی به منظور بالا بردن سطح زندگی مردم اعلام و اظهار کرد: آشنایی با تکنیک های فضایی موضوعی جذاب است و عاملی برای حل مسائل بشر با یاری این تکنیک ها خواهد بود.

وی در شرح تکنیک های فضایی سنجش از دور گفت: دانش به دست آوردن اطلاعات درباره یک شی، منطقه و یا پدیده به وسیله تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از دستگاه/ تکنیکی که تماس فیزیکی با شئ نداشته باشد را سنجش از دور می نامند.

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه این تکنیک در بیشتر جنبه های زندگی بشر نقش مهم و اساسی دارد، توضیح داد: در زندگی روزمره از رانندگی گرفته تا بیشتر فعالیت های بشر کاربرد سنجش از دور مشخص است. در تکنیک های فضایی سنجش از دور، سنسوری بر روی یک سکوی فضایی که شامل ماهواره، هواپیما و زمین است قرار می گیرد.

ایرانپور با تاکید براینکه کیهان شناسی مشاهداتی و اخترفیزیک نیز شاخه ای از علم سنجش از دور است، اضافه نمود: به این معنی که پارامترهای فیزیکی یک جسم را از خواصی فیزیکی که آن جسم از خود گسیل می نماید، به دست می آوریم. در واقع گستره سنجش از دور از زمین و سایر سیارات خارج شده و کل عالم را در بر می گیرد.

وی اضافه نمود: دو هسته اصلی تکنیک های سنجش از دور امواج الکترو مغناطیسی با طول موج های متفاوت و امواج میدانی است که گرانش یا مغناطیس را اندازه می گیرند.

به گزارش خبرنگاران، مدیر اجرایی پروژه ماهواره های ثقل سنجی نسل آینده سازمان فضایی اروپا، به ماهواره های ارتفاع سنجی راداری اشاره نمود و گفت: این نوع ماهواره ها از نوع ماهواره های سنسور فعال هستند و زیر پای خود را می بینند و به همین دلیل برای آنالیز اجسام سطح صیقلی مناسبند و بیشتر برای ارزیابی و آنالیز آب و یخ در زمین و فضا استفاده می شوند.

ایرانپور ادامه داد: در حالی که ماهواره به جای زیر پای خود، زاویه کج تشکیل دهد، برای آنالیز سنگ و خاک مناسب است و ماهواره تداخل سنجی راداری است.

وی اضافه نمود: ماهواره های دیگر شامل تصویربرداری اپتیکی، ماهواره های مشخص موقعیت و ناوبری، ماهواره های ثقل سنجی و ماهواره های پایش زمین هستند.

پژوهشگر طرح متخصصان غیر مقیم نخبگان دانشگاه اصفهان به نقش و کاربردهای ماهواره ها اشاره نمود و گفت: چرخه حرکت آب در زمین برای زندگی بشر بسیار مهم و در صورت اختلال در این چرخه زندگی بشر با مشکل روبرو می گردد. با یاری تکنیک های ماهواره ای می توان این چرخه را آنالیز کرد.

ایرانپور توضیح داد: ماهواره ها استفاده می شوند تا محیط زیست را مورد پایش قرار داده و از بروز فاجعه در آن جلوگیری کنیم. برای مثال بعضی از ماهواره ها برای آنالیز رطوبت خاک مورد استفاده قرار می گیرند که با تحلیل داده های آنها می توان به کشاورزی یاری کرد و یا ماهواره هایی که برای آنالیز ریزگردها و آلودگی مورد استفاده قرار می گیرند و داده های آنها در زمینه هشدار و حل مسائل پیش آمده ناشی از این ریزگردها موثر هستند.

وی اضافه نمود: ماهواره های بسیاری در حال پایش زمین، از سطح بخار آب و بارش برف و باران گرفته تا آنالیز خاک و سنگ در اطراف زمین و سیارات هستند که استفاده از داده های آنها نقش مهمی در پیشگیری از تغییرات زیست محیطی دارد. همچنین ساخت و سازهای غیر مجاز، سلامت فضای سبز و موارد دیگر را نیز به وسیله ماهواره ها می توان آنالیز کرد.

کارشناس ارشد علوم رادیویی فضا و ژئودزی فضایی به نتایج ماهواره ها از سطح دشت مهیار اصفهان اشاره نمود و گفت: با تکرار تصاویر ماهواره های تداخل سنجی می توان سطح تغییرات را آنالیز کرد. در حال حاضر بر اساس تصاویر به دست آمده از ماهواره ها، دشت مهیار اصفهان سالانه 13 سانتیمتر در حال فرونشست است که این داده به دست آمده به مدد ماهواره های تداخل سنجی راداری است و می تواند یاریی برای پیشگیری از فرونشست در این منطقه باشد، چراکه با فرونشست یک منطقه، کل کشاورزی در آن منطقه از بین خواهد رفت.

ایرانپور با بیان اینکه داده های ماهواره ای حاکی از کاهش و از دست دادن جرم در ایران و بسیاری از بخش های زمین است، گفت: دلیل این کاهش جرم، کاهش آب و خشکسالی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1324

به "دشت مهیار اصفهان سالانه 13 سانتیمتر فرونشست دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت مهیار اصفهان سالانه 13 سانتیمتر فرونشست دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید